فائزون|۱۷ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10222 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۷:۵۰

تاریخ شمسی

17 تیر 1366

تاریخ قمری

11 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

8 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله‌ی ناموفق هواپیماهای عراقی به خط لوله‌ی نفتی بندرگناوه به خارک.

- اعزام نیروهای داوطلب مردمی 5 استان به جبهه‏‌های جنگ.

- فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که طرح‌‏های ارتش و سپاه برای مقابله با توطئه‏‌های امریکا در خلیج‌‏‏فارس آماده شده و به تصویب شورای عالی دفاع رسیده است. منافع امریکا در سراسر جهان در خطر است.

- فدراسیون بین‌‏المللی حقوق بشر مستقر در پاریس عراق را به‌‏خاطر استفاده از سلاح‌‏های شیمیایی محکوم کرد. دبیر این فدراسیون با اشاره به نقض حقوق بشر در عراق و استفاده این کشور از سلاح‏‌های شیمیایی از سکوت رسانه‏‌های جمعی فرانسه در این‌‏‏‏باره انتقاد کرد.

- چارلز ردمن سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا تصویب قطع‏نامه شورای امنیت را در هفته آینده محتمل دانست. وزیرخارجه ژاپن در دیدار با نماینده‌ی امریکا در سازمان ملل خواستار تعدیل طرح قطع‏نامه شورای امنیت شد. بی‏‌بی‌‏سی: چارلز ردمن به‌منظور کسب حمایت جهت اقدام بین‏‌المللی برای پایان دادن به جنگ به توکیو سفر کرده است.

- در اولین گام برای آغاز عملیات اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی کشتی 401383 تُنی الرخاء با نام جدید بریجتون مورد بازرسی مقامات گارد ساحلی امریکا قرار گرفت.

- لس‌‏آسپین رئیس کمیته‌ی نیروهای مسلح کنگره امریکا: کویت و امریکا در مورد قرار گرفتن نفت‌کش‏‌ها در زیر پرچم امریکا اختلاف دارند. امریکا اسکورت 35 درصد از نفت صادراتی را درنظر دارد، در حالی‏‌که کویت به اسکورت 70 تا 100 درصد نفت صادراتی اعتقاد دارد. سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا: در این‏‌باره میان کویت و امریکا هیچ‏‌گونه اختلاف‌نظری وجود ندارد. لس‌‏آسپین در مقاله‌‏ای، قدرت ایران در ابداع شیوه‌‏های مختلف عملیات به‏‌هنگام درگیری با امریکا را از دلایل مهم برتری ایران و مخالفت خود با اسکورت نفت‌کش‌‏ها برشمرد.

- وزرای سابق خارجه و دفاع امریکا: امریکا با نظارت سازمان ملل طرح اسکورت نفت‌کش‌‏ها را به اجرا درآورد.

- مجلس نمایندگان امریکا با تصویب لایحه‌‏ای از ریگان خواست تا طرح اسکورت نفت‌کش‌‏ها را 90 روز به تأخیر بیندازد.

- آسوشیتدپرس: حملات عراق علیه کشتی‌‏های ایران، جنگ خلیج‌‏فارس را شعله‌‏ور ساخت و این امر خطرات محافظت از نفت‌کش‌‏های کویتی را افزایش داد. عراق نمی‌‏‏‏‏تواند به مدت طولانی حمله به کشتی‌‏ها را متوقف کند.

- پراودا: ارگان رسمی حزب کمونیست شوروی افزایش حضور نظامی نیروهای امریکایی و آغاز مانور نیروهای این کشور بحران فزاینده‌‏ای را در منطقه فراهم آورده است.

- صادق المهدی از اقدام کویت در فراخواندن نیروهای امریکایی برای اسکورت نفت‌کش‌‏ها حمایت کرد. السفیر: اهدای پرچم امریکا به رئیس شرکت کشتی‏رانی کویت نشانه‌ی ورشکستگی کویت است. اعراب تاکنون برای دوست داشتن پرچم کشور خود و احترام به پرچم کشورهای دوست تربیت شده‌‏اند ولی امریکا دشمن ما و حامی اسرائیل است.

- رئیس دولت امارات متحده عربی از ملک حسین شاه اردن به‌خاطر تلاش وی برای آشتی سوریه و عراق قدردانی کرد.

- سخن‌گوی وزارت خارجه ایران ادعاهای شیراک در مورد هویت غیر دیپلماتیک وحید گرجی را رد کرد. بند 2 ماده‌ی 37 کنوانسیون وین کارمندان اداری و مأمورین را از مزایای مصونیت دیپلماتیک مندرج در موارد 29 تا 35 کنوانسیون بهره‏‌مند می‏‌سازد.

- در درگیری‌های کویته و کراچی پاکستان مقرهای تشکیلاتی سازمان مجاهدین خلق منهدم و 2 تن کشته و 35 تن مجروح شدند. گزارش کامل این درگیری به‌‏نقل از روزنامه کیهان. روزنامه‌‏های محلی و خبرگزاری‏‌ها شدت حملات و ضربات وارده به مقرهای تشکیلاتی این سازمان را سهمگین خواندند. کیهان: برخی گزارش‌ها علت درگیری‏‌ها را بروز تصفیه‌‏های خونین سیاسی و درون گروهی در سازمان می‌‏دانند. عبدالستار قائم مقام وزارت خارجه پاکستان: هیچ مدرکی مبنی‌‏بر دخالت ایران در این ماجرا وجود ندارد. ما به هیچ گروه و سازمان مخالف ایران اجازه نخواهیم داد در پاکستان علیه ایران فعالیت کنند. مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین خلق در نامه‌‏ای به رئیس‌جمهوری پاکستان این اقدام را به ایران نسبت داد. صدام در دیدار با رجوی، ارتش آزادی‌‏بخش ملی ایران را ارتش مبارز در راه صلح خواند.

ارسال نظر






captcha
ارسال