فائزون|۱۶ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10220 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۷:۴۴

تاریخ شمسی

16 تیر 1361

تاریخ قمری

15 رمضان 1402

تاریخ میلادی

7 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- گلوله‌باران خرمشهر و آبادان؛ 20 تن از ساکنان این دو شهر شهید یا مجروح شدند.

- پاک‌سازی شهرهای ویران شده قصرشیرین، سومار و مهران. تاکنون 4800 مین ضد نفر و ضد تانک در سومار، 5 میدان بزرگ مین در مهران و چندین میدان مین و تله‌های انفجاری در قصرشیرین کشف و خنثی شده است.

- پناهنده شدن امام جمعه منطقه "قزل‌خالص" و 29 تن از مردم عراق به ایران پس از گذر از مرزهای استان کردستان.

- کمک کشورهای اردن و کویت به عراق: 40 دستگاه تریلر حامل مهمات از اردن و 120 دستگاه تریلر حامل جنگ‌افزارهای گوناگون از کویت وارد عراق شدند. یک کشتی روسی حامل انواع سلاح و مهمات برای دولت عراق در بندر شعیبیه کویت در حال تخلیه است.

- حمله‌ی یک گروه 200 نفری از افراد مسلح حزب دمکرات به شهر میاندوآب؛ مقابله‌ی نیروهای خودی و عقب‌نشینی مهاجمان؛ پاک‌سازی دره‌ی شیخان در حوالی شهر نوسود.

- انتشار کارنامه‌ی اقدامات دو ماهه پاسداران کمیته انقلاب استان خوزستان در خصوص سازمان مجاهدین خلق: 90% از تشکیلات سازمان منهدم شد؛ یک صد و پنجاه تن از کادرهای اصلی و یا هواداران فعال کشته و یا دست‌گیر شده‌اند؛ 59 خانه تیمی کشف شد؛ ده‌ها قبضه اسلحه آر.پی.جی.، کلاشینکف و... به دست آمد؛ سازمان قصد داشت با گسترش تشکیلات خود در استان، اطلاعات نظامی منطقه را در اختیار عراق قرار دهد. این سازمان قصد داشت امام جمعه اهواز، حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های استان، استاندار و بسیاری از افراد بسیجی را ترور کند؛ بمب‌گذاری و ترور 40 تن از خلبانان متعهد هوانیروز نیز در برنامه سازمان بوده است.

- گزارش سرهنگ صیاد شیرازی از وضعیت کلی جبهه‌های غرب کشور و عقب‌نشینی عراق. همچنین درخواست وی از مردم برای حضور در جبهه‌ها.

- پاسخ سخن‌گوی وزارت امورخارجه به پیشنهاد عراق مبنی‌بر پذیرش ایرانی‌های خواهان زیارت اماکن مقدسه‌ی عراق: این اقدام عراق یک حرکت تبلیغاتی است. عراق چرا با ابتکار ایران مبنی‌بر دیدار خانواده‌های اسرا موافقت نکرد؟

- تلاش ایران برای آزادی دیپلمات‌های ربوده شده در غرب بیروت. وزارت امورخارجه عواقب این آدم‌ربایی را متوجه دولت لبنان دانست.

- گفت‌و‌گوی معاون نخست‌وزیر عراق با رئیس شورای رهبری حزب کمونیست یوگسلاوی. دعوت نامه صدام‌حسین برای شرکت رئیس شورای ریاست جمهوری یوگسلاوی برای شرکت در کنفرانس غیرمتعهدها، تسلیم یکی از مقام‌های این کشور شد. دیدار وزیر امورخارجه مالزی با همتای یوگسلاوی خود. هر دو کشور پشتیبانی خود را از برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد اعلام کردند.

- دیدار سفیر ترکیه در عراق با معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب این کشور. قرارداد فروش بنزین ترکیه به عراق: ترکیه در ماه‌های تیر و شهریور، 80 هزار تن بنزین به عراق صادر خواهدکرد. رویتر: عراق باید احداث یک خط لوله‌ی نفت خام از طریق بندر "ینبع" عربستان و افزایش خط لوله‌ی ترکیه به دریای مدیترانه و بازسازی ترمینال‌های خسارت دیده در خلیج‌فارس را در دستور کار خود قرار دهد. عراق برای صدور روزانه یک میلیون بشکه حدود دو سال وقت نیاز دارد، با این حال این مقدار هنوز یک سوم مقدار نفتی است که عراق قبل از آغاز جنگ با ایران تولید می‌کرد.

- نشریه "کرسنت اینترنشنال" اسناد کمک‌های نقدی دولت عراق به رسانه‌های غربی را منتشر کرد. مطابق این اسناد، در 16 تیر 1360 یک عضو شورای مطبوعاتی عراق در لندن طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و اطلاعات عراق اعلام کرد که به "ریچارد اوئن" نویسنده مسائل خاورمیانه‌ی روزنامه‌های "تایمز لندن" و "ساندی تلگراف" پول داده است تا مقالاتی درباره‌ی ارتباط ایران با حکومت صهیونیستی بنویسد.

ارسال نظر






captcha
ارسال