فائزون|۱۶ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10218 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۷:۴۱

تاریخ شمسی

16 تیر 1366

تاریخ قمری

10 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

7 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- در حمله هواپیماهای عراقی به جزیره‌ی خارک، 7 مورد خسارت به تأسیسات بارگیری جزیره وارد شد، یک نشریه سپاه: علت دقت حمله و فراوانی خسارت‏‌های وارده استفاده‌ی دشمن از سلاح‏‌های جدید است.

 

 

 

 

 

 

 

- حمله نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان به یک پادگان در منطقه سید صادق. سرنگونی یک هلی‏کوپتر در منطقه دهوک.

- اجلاس فوق‏‌العاده‌ی مجمع عمومی مجلس اعلای عراق. پیام رئیس‌‏جمهور به اجلاس و تأکید بر تقویت فعالیت‌های سیاسی مجلس اعلا. گزارش فرمانده قرارگاه رمضان از عملکرد این قرارگاه در طول سه سال گذشته و انتقاد وی از عملکرد ضعیف مجلس اعلاء‌. گزارش یک نشریه‌ی امریکایی از اقدامات گروه‏‌های معارض عراقی.

- بازدید هیئت کارشناسی سازمان ملل از آثار بمباران شیمیایی سردشت. افزایش شهدای بمباران سردشت به 60 نفر. نامه کاردار ایران در سازمان به دبیرکل درباره افزایش تعداد شهدا.

- ارسال دو نامه نمایندگی ایران درسازمان ملل به دبیرکل درباره افزایش شهدای حمله‌ی شیمیایی عراق به سردشت و حمله‌ی عراق به یک نفت‌کش لیبریایی در مسیر لارک به بوشهر. ادعای عصمت کتانی نماینده عراق در سازمان ملل درباره حمله توپخانه‌ی ایران به مناطق مسکونی شهر بصره در نامه‌ی خود به دبیرکل.

- سخنان نخست وزیر در سمینار فرماندهان نیروی زمینی ارتش درباره‌ی مقاومت در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ، تمهیدات به‌کار گرفته شده در این‏‌باره، علل تهاجم عراق به منابع صنعتی و نفتی، هم‌سویی و هم‌زمانی بحران خلیج‌‏فارس با تشنجات موجود در رابطه‌ی ایران با فرانسه و انگلیس، حضور فزاینده‌ی امریکا در خلیج‌‏فارس، استفاده ایران از اهرم‌‏های بازدارنده، پشتیبانی امریکا و فرانسه از عراق، توافق قدرت‏‌های بزرگ در محدودکردن انقلاب و نقش نیروهای نظامی در حفظ ارزش‏‌های انقلاب.

- سخنان سرپرست ستاد تبلیغات جنگ درباره‌ی سیاست ایران در تحولات جاری خلیج‌‏فارس. پیشنهاد شوروی مبنی‏‌بر خروج نیروهای خارجی از منطقه. عوامل بازدارنده‌ی ایران در استفاده‌ی عراق از سلاح‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های شیمیایی. نتایج حمله‌ی شیمیایی عراق به سردشت. اهمیت شهر تصرف شده ماؤوت.

- ملاقات معاون وزیرخارجه امریکا و رئیس بخش خاورمیانه‌‏‏ای وزارت خارجه شوروی و گفت‌‌وگو درباره مسائل منطقه خاورمیانه.

- سفیر عراق در کویت اعلام کرد که کشورش پیشاپیش مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را می‏‌پذیرد: جنگ در خلیج‌‏‏‏فارس و سایر جبهه‌‏ها یکپارچه است و قابل تجزیه نیست.

- وزیر امور کابینه‌ی ژاپن: ما در زمینه‌‏های غیرنظامی برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق نقش فعالی ایفا خواهیم کرد.

- مدیر بخش خلیج‌‏‏‏فارس وزارت خارجه شوروی ضمن تأیید بهبود روابط ایران و شوروی گفت: شوروی درصدد است شماری از رزم‌ناوهای خود را به درخواست کویت به خلیج‏‌فارس اعزام نماید. کریستین ساینس‏مانیتور علاقه‌ی شوروی به حل اختلافات ایران و عراق، بهره‌‏برداری از موقعیت کنونی و بهبود مناسبات دیپلماتیک در منطقه را از محورهای اصلی سیاست شوروی در منطقه خواند.

- سخنان ژاک شیراک نخست وزیر فرانسه درباره‌ی سیاست این کشور در بحران جاری با ایران. شرایط فرانسه برای عادی‌‏سازی رابطه با ایران. وجود مخالفان ایران در آن کشور. لزوم بازجویی از وحید گرجی. رد عملیات نظامی پلیس فرانسه برای ورود به سفارت ایران. چشم‌‏اندازهای این کشور درباره‌ی تصویب قطع‏نامه شورای امنیت. امکان مصالحه با ایران درباره‌ی سازمان مجاهدین خلق. شدت گرفتن بحران در روابط ایران و فرانسه و بازگشت خانواده گرجی به ایران.

- نماینده‌ی لیبی در ایران حمایت قذافی از ایران را به اطلاع نخست وزیر ایران رساند. انتقاد هفته‌‏نامه رسمی لیبی از حضور امریکا در خلیج‌‏فارس بدون اشاره به عملکرد عراق و کویت در این‏‌باره.

- روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا: عراق آغازگر تشنج در منطقه است. انگیزه‌ی عراق از آغاز جنگ هوایی در خلیج‏‌فارس وحشت از شکست در جبهه‌ی زمینی است. یک روزنامه سوئدی: ایران مسبب اصلی شروع جنگ نفت‌کش‌‏ها است.

- شیخ سعید شعبان رهبر جنبش توحید اسلامی لبنان روابط ایران و سوریه را استراتژیک خواند و وجود اختلاف اساسی بین حزب‏‌الله و سوریه را بی‏‌اساس خواند.

- گزارش روزنامه انگلیسی زبان میدل‏ایست اکونومیک سروی از افزایش تولید نفت عراق فراتر از میزان تولید ایران، با بهره‌گیری از خط لوله تازه تأسیس شده از خاک ترکیه.

ارسال نظر






captcha
ارسال