فائزون|۱۵ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10214 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۱:۰۶

تاریخ شمسی

15 تیر 1366

تاریخ قمری

9 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

6 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- ادامه تلاش نیروهای لشکر10 سیدالشهدا برای تصرف قله غربی تپه دوقلو. مقاومت شدید و آتش سنگین دشمن برای مقابله با این حمله و عقب‌‏نشینی نیروهای خودی.

- جمع‌بندی دفتر سیاسی سپاه از میزان انهدام دشمن در عملیات نصر4: سقوط 10 هواپیما، 4500 تن کشته و زخمی و 600 تن اسیر و...

- درگیری نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان در مناطق سلیمانیه و شهر "زور" عراق. کنترل 15 ساعته محور سید صادق به خرمال در ادامه عملیات چریکی فتح7.

- توضیحات مسئول محور فتح قرارگاه رمضان درباره‌ی تحولات تشکیلات گروه‌های معارض عراقی، طرح‌های قرارگاه رمضان برای آینده کردستان عراق، طرح‌های مشترک سپاه و گروه‌های مبارز عراقی برای از کار انداختن برخی تأسیسات مهم صنعتی و نفتی در استان‌های کرکوک و سلیمانیه، تصرف شهر دوکان، طرح گلوله‌باران کاخ صدام‌حسین در بغداد و...

- بازرسی دو فروند کشتی تجاری در تنگه هرمز به وسیله نیروی دریایی ارتش.

- حمله هواپیماهای عراقی به یک روستا در منطقه سردشت. تجاوز به حریم هوایی تبریز. اعلام وضعیت قرمز در ارومیه و ایجاد اضطراب در مردم این شهر.

- اعزام نیروهای مدافع خلیج‌‏فارس از باختران و مازندران به منطقه جنوب.

- حمله‌ی هواپیماهای عراق به یک نفت‏کش قبرسی در نزدیکی جزیره خارک و گزارش آسوشیتدپرس درباره هم‏‌زمانی این حمله با آماده شدن امریکا برای اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی. مطالب یک هفته‌‏نامه انگلیسی درباره فشار بر عراق به‌‏عنوان آغازگر حملات به کشتی‏‌ها، برای حفظ آزادی کشتی‏رانی در خلیج‌‏فارس. قطع‏نامه شورای امنیت برای فشار بر ایران است.

- استقبال نخست‌‏وزیر ایران از بیانیه اخیر وزارت خارجه شوروی در دیدار وی با وزیر صنایع شیمیایی آلمان شرقی. تأکید بر مقابله ایران با هرگونه دخالت و توطئه. هشدار درباره توطئه‌‏چینی امریکا و کشورهای مرتجع منطقه با همکاری عراق. دیدار وزیر صنایع ایران با وزیر صنایع شیمیایی آلمان شرقی.

- گفت‌‏وگوی رجایی خراسانی، سفیر ایران در سازمان ملل با روزنامه رسالت درباره‌ی اقدامات اخیر امریکا در اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی، احتراز این کشور از درگیری با ایران، نتایج مانور دریایی ذوالفقار، انتقاد از فعالیت شورای امنیت در جنگ تحمیلی و تلاش این شورا برای حفظ حاکمیت عراق و تثبیت شرایط موجود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیرکل درباره افزایش تلفات حمله شیمیایی عراق به سردشت و تقبیح کوتاهی شورای امنیت در این زمینه، نامه نمایندگی عراق در سازمان ملل به دبیرکل و کذب دانستن نامه نمایندگی ایران درباره وضعیت اسیران، ارسال بیانیه دولت شوروی درباره منطقه خلیج‌فارس برای دبیرکل سازمان ملل به وسیله نمایندگی شوروی در این سازمان.

- مجروح شدن دبیر دوم سفارت ایران در مادرید پایتخت اسپانیا بر اثر انفجار بمب در یک خودرو.

- تأکید صدام بر پایان جنگ با ایران بر اساس طرح پنج ‏ماده‌‏ای عراق که سال گذشته ارائه کرده بود.

- پرواز هواپیماهای نظامی امریکا بر فراز خلیج‌‏فارس و اعلام مقامات این کشور مبنی‌بر عدم ارتباط این پروازها با استقرار موشک‌‏های ایران در سواحل منطقه. آماده‌شدن ناوهای امریکا برای اجرای اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی.

- ورود هیئت نمایندگان کنگره امریکا به عربستان و گفت‏‌وگو با مقامات این کشور درباره جنگ ایران و عراق، اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی، موضوع مخالفت کنگره امریکا با فروش 1600 فروند موشک هوا به زمین به عربستان.

- استقبال وزارت خارجه شوروی از اظهارات روز گذشته بیکر، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، در زمینه خروج نیروهای امریکایی از خلیج‌‏فارس در صورت خروج ناوگان شوروی از این منطقه. تأکید شوروی بر خروج ناوگان انگلیسی و فرانسه از این منطقه، واکنش مقامات مختلف سیاسی و نظامی امریکا به اظهارات بیکر و تأکید آن‌ها بر غیرمحتمل بودن خروج ناوگان امریکا از خلیج‌‏فارس. تفسیر رادیو بی.بی.سی درباره استقبال ایران از طرح شوروی و انتظار مقامات تهران از این کشور برای پیش‌‏قدم شدن در خروج از منطقه.

- سفر فرستاده ویژه رئیس‌‏جمهور امریکا به سوریه و گفت‌‏وگو با حافظ اسد در زمینه بهتر شدن روابط دو کشور و مسئله گروگان‌‏ها در لبنان. بحث محافل خبری درباره حل مسئله گروگان‏‌گیری در لبنان و ارتباط آن با بهبود روابط بین سوریه و امریکا، تلاش سوریه برای جلب کمک‏‌های اقتصادی امریکا.

- دیدار کاردار ایران در لندن با عده‌‏ای از مسلمانان ساکن انگلیس و هشدار وی نسبت به بدرفتاری با دیپلمات‏‌های ایران در این کشور.

- زیدالرفاعی پس از بازگشت از سوریه: هیچ دیدار جدیدی میان حافظ‌‏اسد و صدام‌‏حسین در آینده‌ی نزدیک پیش‏‌بینی نمی‌‏شود.

- سفر صادق‌‏المهدی نخست‌‏وزیر سودان به کویت و گفت‏‌وگوی وی با مقامات آن کشور درباره‌ی مسائل منطقه.

- امضای تفاهم‌نامه اقتصادی بین ایران و آلمان شرقی به ارزش 150 میلیون دلار برای هر طرف در پایان سفر وزیر صنایع شیمیایی آلمان شرقی به کشورمان.

ارسال نظر






captcha
ارسال