فائزون|۱۴ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10212 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۱:۰۳

تاریخ شمسی

14 تیر 1361

تاریخ قمری

13 رمضان 1402

تاریخ میلادی

5 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- خبرگزاری جمهوری اسلامی: پاسگاه‌های مرزی میان‌تنگ، قلعه‌جوق، قلعه‌مین، سان‌واپا، وارولین، چهار‌شترگه، سه‌تپان، بازرگان و کانی‌شیخ هنوز در اشغال نیروهای عراقی هستند. گزارش قرارگاه کربلا از اقدامات مهندسی دشمن در محور فکه و کناره‌های اروند.

-  گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه از قصرشیرین: معلوم نیست چرا قصرشیرین که 50 هزار تن جمعیت داشت به صورت میدان وسیعی از سنگ و کلوخ درآمده است!

- حمله کردهای مخالف دولت عراق به تأسیسات دولتی در منطقه آغچیلر.

- هفته‌نامه فرانسوی "لوپونیت": مصر انواع سلاح‌ها از جمله میگ 21، تانک‌های تی 72 و انواع موشک‌های ساخت شوروی را در اختیار عراق قرار می‌دهد.

- تغییر مسیر کمک‌های تسلیحاتی کویت به عراق: در پی گزارش رادیوی جمهوری اسلامی ایران درباره کمک‌های تسلیحاتی کویت به عراق، کویت مسیر حرکت تریلرهای حامل تسلیحات به عراق را تغییر داد.

- اجرای آتش مؤثر علیه نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه پیرانشهر.

- شورای عالی دفاع مدت خدمت متولدان 1337 را یک سال اعلام کرد.

- اظهارت "احمد عزیزی"، قائم مقام وزیر امورخارجه درباره آخرین تحولات منطقه، موقعیت سیاسی ایران در جنگ، مواضع سوریه و سازمان‌های درگیر در جنوب لبنان: برای قطع آتش نیروهای عراقی و ایجاد شرایطی که مردم بی‌گناه به شهرهای خود برگردند و برای تحقق شرایط جمهوری اسلامی، ورود به خاک عراق نامحتمل نیست. تنها راه عبور نیروهای ایران به لبنان، عراق است. بازتاب گفته‌های وی در رادیو واشنگتن، رادیو بی.بی.سی، روزنامه جمهوریت، رادیو آنکارا، رادیو اسرائیل و مطبوعات امارات‌متحده.

- حکم اخراج 16 دانشجوی مسلمان ایرانی در دیوان عالی آلمان تأیید شد. در پی تصمیم ایران مبنی‌بر تعطیلی فعالیت‌های سیاسی در آلمان، رسانه‌های این‌کشور تبلیغات سیاسی علیه ایران را افزایش داد‌ه‌اند.

- دعوت صدام‌حسین از "حسنی مبارک" رئیس‌جمهور مصر، برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد. تفسیر بی.بی.سی. و نشریه آلمانی "فرانکفورتر الگمانیه" از تغییر رفتار سیاسی کشورهای عربی و عراق، بی.بی.سی.: به پیشنهاد صدام در سال 1357 به خاطر امضای قرارداد صلح بین مصر و اسرائیل، اغلب کشورهای عربی رابطه‌ی سیاسی خود را با مصر قطع کردند ولی نشانه‌هایی از تمایل روزافزون برخی کشورهای عرب به برقراری روابط مجدد به چشم می‌خورد. فرانکفورتر الگمانیه: صدام که دشمن سادات بود، جانشین او را شخصاً به کنفرانس دعوت کرده است. مصر به یک شریک دلخواه برای عراق تبدیل شده است.

- در ادامه تلاش برای برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد، وزیرخارجه مالزی و نخست‌وزیر عراق به بلگراد سفر کردند.

- تفسیر روزنامه اطلاعات درباره نقش امریکا در حمله عراق به ایران و حمله اسرائیل به لبنان و نیز اصرار امریکا بر پایان دادن به جنگ: کیسینجر گفته است خطر آنی و عمده برای منافع امریکا در منطقه، ایران است و از هر طریق ممکن باید میان ایران و عراق آتش‌بس، برقرار کرد.

- مجله‌ی فرانسوی "ژون آفریک": هیچ بعید نیست که بصره محاصره شود و یک دولت موقت عراقی در آن‌جا مستقر شود. گزارش این مجله از فعالیت‌های مخالفان دولت عراق.

- روزنامه "مسلم" چاپ پاکستان: تجاوز اسرائیل به لبنان ضمن افشای ماهیت حکام عرب این حرف امام‌خمینی را که با تکیه به ابرقدرت‌ها نمی‌توان به مبارزه مردم فلسطین کمک کرد، ثابت کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال