فائزون|۱۴ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10211 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۱:۰۱

تاریخ شمسی

14 تیر 1364

تاریخ قمری

16 شوال 1405

تاریخ میلادی

5 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- به‌رغم تهدیدات عراق مبنی‌بر از سرگیری جنگ شهرها، امروز نیز حادثه‌ی مهمی در این زمینه رخ نداد.

- بر اساس بررسی دفتر سیاسی سپاه، در ده روز گذشته چهارده مورد درگیری بین نیروهای خودی با عناصر ضدانقلاب در مناطق مختلف روی داده که تلفات و ضایعاتی به دو طرف وارد آورده است.

- گزارش رادیو مجاهد از حمله به یک پایگاه سپاه در محور مهاباد - سردشت.

- نماینده‌ی ایران در سازمان ملل، با انتشار اسنادی حاکی از ارسال سلاح از افریقای جنوبی به عراق، تأکید کرد که این اقدام عراق ناقض قطع‏نامه‌ی 558 شورای امنیت (ممنوعیت معامله‌ با افریقای جنوبی) است.

- در پی تهدید‌های عراق مبنی‌بر راه‌اندازی مجدد جنگ شهرها، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی دفاع هشدار داد که ایران نیز علیه بغداد و بعضی شهرهای عراق مقابله به مثل خواهد کرد.

- مصاحبه‌ی آقای هاشمی در بازگشت از سفر چین و ژاپن در فرودگاه مهرآباد تهران و اشاره‌ی وی به نقش ایران در نظر قدرت‌های مهم دنیا و نقش و اهمیت چین و ژاپن در معادلات سیاسی و همکاری با آن‌‏ها بر اساس زمینه‌هایی که ایران تمایل دارد. بازتاب این سفر در رادیو بی.‏بی.‏سی. (اشاره به مخالفت ایران با بحث در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی جنگ).

- پخش غیرمعمول برنامه از کانال یکِ تلویزیون فرانسه که جنبه‌های نسبتاً مثبتی را در مورد ایران به تصویر کشید، از جمله: نمایش فیلمی از مناطق جنگی ایران به‌خصوص هویزه و در فاصله‌ی شش کیلومتری جاده‌ی استراتژیکی بصره - بغداد و شهرهای خرمشهر و آبادان؛ قسمت‏‌هایی از مصاحبه‌ی این تلویزیون با هاشمی‌رفسنجانی؛ نمایش گوشه‌هایی از جنایت‌های جنگی صدام در حمله به شهرها و اهداف غیرنظامی و نیز استفاده‌ی عراق از سلاح‌های شیمیایی؛ مصاحبه‌ی کوتاهی با یک اسیر عراقی؛ قسمت‌هایی از یک سخن‏رانی امام‌خمینی مبنی‌بر ضرورت قطع حمایت شرم‌آوری که از عراق می‌‏شود.

-ا جلاس خصوصی وزیران نفت کشورهای عضو اوپک بدون دست‌‏یابی به یک راه‌حل مشخص جهت تثبیت بهای نفت، پایان یافت و تنها چند پیشنهاد جدید بررسی شد.

- ادامه‌ی بازتاب‏‌ها و پی‏آمدهای ربودن هواپیمای امریکایی و تحریم فرودگاه بیروت، از جمله: سرنوشت هفت امریکایی گروگان در لبنان؛ اظهارات ریگان و مک‌فارلین درباره‌ی نقش حافظ‌‌ اسد و سوریه.

- پس از گذشت چند روز از آزادی گروگان‌های امریکایی و بر خلاف بحث رایج در محافل خبری و سیاسی مبنی‌بر نقش کلیدی سوریه در آزادسازی گروگان‌ها، روزنامة "واشنگتن پست" در گزارشی درباره‌ی نقش عمده‌ی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در آزادسازی گروگان‌ها، پس از اشاره به دعوت رفسنجانی از چندین عضو "گروه شیعه افراطی حزب‌الله" و دیگر رهبران شیعه برای رهایی گروگان‌ها و تلاش ایران برای خروج از انزوای دیپلماتیک، افزوده است که رفسنجانی به‌عنوان رهبر جناح میانه‌رو ایران، خواهان یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز در جنگ با عراق نیز می‌باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال