فائزون|۱۴ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10210 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۱:۰۰

تاریخ شمسی

14 تیر 1366

تاریخ قمری

8 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

5 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- عملیات نیروهای لشکر10 سیدالشهدا برای تصرف ارتفاع دوقلو جهت بهبود وضع پدافندی و تکمیل عملیات نصر4. مقاومت شدید دشمن در این عملیات و وارد شدن تلفات و خسارات به آن.

- بازرسی 10 کشتی تجاری و نفت‌کش در تنگه هرمز به وسیله نیروی دریایی ارتش.

- اقدامات متعدد وزارت امورخارجه کشورمان برای جلوگیری عراق از به‌‏کارگیری سلاح‌‏های شیمیایی: درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای اعزام گروه متخصصین خود به ایران، دعوت از سفیران و کارداران مقیم تهران برای بازدید از مجروحان شیمیایی در بیمارستان، تماس نمایندگی‌‏های ایران در خارج از کشور با سازمان‏‌های غیردولتی برای بازدید از مجروحان شیمیایی، اعزام برخی از مجروحان شیمیایی به کشورهای اروپایی، مکاتبه هلال احمر ایران با صلیب‌‏سرخ جهانی در این زمینه.

- اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش. انتقاد از اقدام امریکا برای اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی؛ تأکید بر تداوم سیاست مقابله به مثل ایران در خلیج‌‏فارس؛ شروع عملیات اسکورت، سرآغاز یک جنگ میان ایران و امریکا؛ استقبال از بیانیه اخیر وزارت خارجه شوروی مبنی‌بر خروج کلیه نیروهای خارجی از خلیج‌‏فارس.

- اظهارات حسین شیخ‌‏الاسلام معاون سیاسی وزیرخارجه ایران در دیدار با مقامات برخی کشورها در مراسم سالروز استقلال الجزایر در این کشور. گفت‏‌وگو درباره حضور امریکا در خلیج‌‏فارس، تأثیر حمله عراق به کشتی‏‌ها در امنیت منطقه، انتقاد از پیش‌‏نویس قطع‏نامه شورای امنیت، فراخواندن کشورهای منطقه‌‏ای برای پرهیز از همکاری با امریکا.

- قطع‏نامه سمینار سراسری فرماندهان سپاه و دفاتر نمایندگی‌‏های امام در سپاه در روز پایانی: آمادگی کامل نیروها برای اجرای قاطع فرامین فرماندهی کل‏ قوا، استمرار بی‏‌وقفه عملیات خردکننده در طول مرز جنگ تحمیلی، نامیدن سال جاری به عنوان سال تعیین آینده عراق، حفاظت از خلیج‌‏فارس با دفاع مستحکم و ضربات خرد‌کننده، هشدار درباره دامن زدن به اختلافات به‏ ویژه در جریان انتخابات مجلس شورا، محکومیت قطع‏نامه‏‌های شورای امنیت.

- هشدار سیدحسن نصرالله از مسئولان حزب‌‏الله لبنان به امریکا: هرگونه تعرض علیه ایران، اعلام جنگ علیه مسلمانان است.

- گزارش‏‌های نه ‏چندان تأیید شده خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رادیو اسرائیل درباره استقرار موشک‏‌های کرم ابریشم به‌وسیله ایران در سواحل تنگه هرمز.

- اعلام رضایت رئیس شرکت نفت‌کش‌های کویتی از تحویل پرچم امریکا برای نصب بر نفت‏کش‌‏های این کشور. اعلام شروع اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی به وسیله ناوگان امریکا در 15 ژوئیه (24 تیر). ابراز رضایت سفیر امریکا در کویت از گفت‏‌وگوی مقامات کنگره این کشور با مقامات کویتی. تأکید وی بر پاسخ‏گویی امریکا به حملات احتمالی علیه کشتی‌‏های تحت پرچم این کشور. نبود دلیلی برای ایجاد درگیری بین امریکا و ایران در خلیج‌‏فارس. اظهارات رئیس کارکنان کاخ‌ ‏سفید درباره احتمال حضور نیروهای امریکایی در خلیج‌‏فارس. برقراری صلح بین ایران و عراق، شرط امریکا برای کاهش حضور خود در منطقه.

- ورود هیئت نمایندگان کنگره امریکا به عراق و گفت‏‌وگو با مقامات این کشور درباره اوضاع منطقه.

- تفسیر رادیو امریکا درباره انتشار بیانیه شوروی مبنی‌‏بر خروج نیروهای خارجی از خلیج‌‏فارس: بیانیه اخیر شوروی اقدامی است برای پیشی گرفتن از امریکا. اظهار نظر یک روزنامه سوئدی: بیانیه شوروی نشان دهنده تمایل آن کشور به تصویب پیشنهاد امریکا در مورد تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت است.

- گزارش رادیو بی.بی.سی و مطبوعات پاکستان درباره پشتیبانی ایران از پیشنهاد شوروی مبنی‌بر خروج کلیه نیروهای خارجی از خلیج‌‏فارس و استقبال این مطبوعات از پیشنهاد مذکور.

- اظهارات وزیر امورخارجه فرانسه درباره موضوعیت نداشتن مذاکره درباره ماجرای وحید گرجی با ایران و تأکید بر حضور این دیپلمات ایرانی در دادگاه فرانسه، اعلام شرایط این کشور جهت عادی‏‌سازی روابط با تهران. گزارش‌‏های نشریات فرانسوی آبزرور و لیبراسیون درباره برخورد دوگانه وزارت خارجه و وزارت کشور فرانسه در این ماجرا و تأثیر سیاست‏‌مداران و صاحبان صنایع فرانسوی طرف‏دار عراق و سازمان مجاهدین در به وجود آوردن این بحران.

- گفت‌وگوی نخست‌‏وزیر اردن با حافظ اسد در دمشق به منظور برقراری آشتی بین عراق و سوریه. دیدار یک عضو فرماندهی محلی حزب بعث سوریه با معاون سیاسی وزیرخارجه کشورمان در الجزایر و اظهار امیدواری وی به انجام سفر به تعویق افتاده نخست‏‌وزیر ایران به سوریه.

- انفجار یک بمب دست‌‏ساز در خیابان ابوذر تهران. شکسته شدن شیشه منازل اطراف محل حادثه و خسارت به یک مینی‌بوس.

ارسال نظر






captcha
ارسال