فائزون|۱۳ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10208 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۴۹

تاریخ شمسی

13 تیر 1361

تاریخ قمری

12 رمضان 1402

تاریخ میلادی

4 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- گزارش سپاه باختران و روزنامه کیهان از مین‌گذاری منطقه نفت‌شهر به دست نیروهای عراق پس از عقب‌نشینی آن‌ها از این منطقه و ویران‌گری آن‌ها در موسیان و تداوم اشغال بخش‌هایی از خاک ایران در همین منطقه.

- حملات هواپیماها و توپخانه‌های ارتش عراق به شهرهای خرمشهر، آبادان، قصرشیرین، سومار و نفت‌شهر.

- اقدامات گروه‌های مسلح غیرقانونی، مین‌گذاری در سومار و حمله به پایگاه بسیج شهرستان آستانه اشرفیه.

- ورود 35 دستگاه تریلی حامل اسلحه و مهمات از مرز کویت به عراق.

- اعلام آمادگی نیروهای مستقر در غرب و جنوب به امام‌خمینی برای تداوم نبرد با نیروهای متجاوز عراق.

- هشدار آقای هاشمی رفسنجانی به دولت فرانسه: از حمایت سران سازمان مجاهدین خلق دست بردارید. بی.بی.سی.: ایران دولت فرانسه را شریک جرم سازمان مجاهدین خلق در این جنایت (ترور آیت‌الله صدوقی) می‌داند.

- چهار دیپلمات ایرانی در غرب بیروت ربوده شدند. حزب کتائب که از حمایت حکومت اشغالگر قدس برخوردار است، مسئول این آدم‌ربایی است. مطبوعات لبنان: تماس‌های رسمی و حزبی برای نجات دیپلمات‌های ایرانی در جریان است.

- وزیرخارجه عراق بعد از بازگشت از هندوستان: ما عقب‌نشینی کرده‌ایم و زمان برای مذاکرات فرا‌‌‌‌رسیده است. سفیر عراق در پاکستان: ما به میل خود، عقب‌نشینی کرده‌ایم. هدف ما تضعیف و انهدام سلاح‌های ایران بود. نیروهای ما مناطقی را ترک کرده‌اند که ارزش از دست دادن نفرات را به خاطر حفظ آن‌ها نداشته‌اند.

- پادشاهان عربستان و اردن از ایران خواستند با استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزهای دو کشور موافقت‌کند.

- در پی پیشنهاد ایران مبنی‌بر ملاقات اسیران عراقی و ایرانی با خانواده‌های خود، عراق پیشنهاد کرد که حاضر است اجازه دهد روزانه چهار هزار تن از ایرانی‌ها برای زیارت اماکن مقدسه به عراق مسافرت کنند.

- انتصابات جدید صدام‌حسین در وزارت جوانان، کشاورزی و برنامه و بودجه.

- اقدامات سازمان امنیت عراق در شهر بصره؛ جلوگیری از خروج مردم از بصره؛ هر کس شهر را ترک کند اموال و خانه‌اش مصادره می‌شود؛ خانواده‌ی نظامیان مقیم بصره به مناطق دیگری منتقل شده‌اند.

- روزنامه لبنانی السفیر: آزادی خرمشهر از نظر ایرانی‌ها یک شکست نظامی مفتضحانه برای عراق بود ولی عراق آن را یک عقب‌نشینی تاکتیکی می‌داند. مواضع مهمی از ایران هنوز در اشغال عراقی‌ها است. این روزنامه همچنین پی‌آمدهای احتمالی ورود ایران به خاک عراق را بررسی کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال