فائزون|۱۳ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10207 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۴۸

تاریخ شمسی

13 تیر 1364

تاریخ قمری

15 شوال 1405

تاریخ میلادی

4 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- اجرای عملیات نفوذی "ظفر5" به همت ارتش در سه محور میانه (منطقه‌ی عمومی مریوان)، پنجوین و دره‌ی توتمان.

- عراق در سنندج با ده هواپیما پادگان‌های سپاه (توحید) و ارتش و تعدادی مناطق مسکونی در اطراف آن‏‌ها را بمباران کرد که بر اثر آن، 16 تن شهید و بیش از 105 تن مجروح شدند. در میان شهدا و مجروحان، افراد غیرنظامی - از جمله شماری زن و کودک - نیز مشاهده شده‏ است. روستاهای پیرانشهر هم بمباران شد که تلفات جانی و مالی در پی نداشت.

- عناصر ضد انقلاب با حمله به یک پایگاه در منطقه‌ی مریوان، آن را تصرف و 7 تن را شهید و 2 تن را نیز اسیر کردند.

- تحلیل روزنامه‌ی ژاپنی "آساهی شیمبون‌" درباره‌ی برقراری آتش‌بس محدود و منطقه‌ای و صلح در جنگ عراق و ایران از دید مقام‌های ژاپنی و ایرانی، به مناسبت سفر آقای هاشمی به ژاپن.

- "پیرزاده" دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، در بیانیه‌ای بدون تعیین آغازگر و ادامه دهنده‌ی جنگ شهرها، از وقوع آن ابراز تأسف کرد و خواستار توقف جنگ شد.

- انعکاس مطامع و تصورات بخشی از نخبگان امریکا درباره‌ی اوضاع ایران و ارتش آن، در مقاله‌ی روزنامه‌ی "واشنگتن تایمز" با عنوان "آینده‌ی سیاسی تاریک ایران". در این مقاله با اشاره به نقش ارتش بعد از حیات امام‌خمینی، بر ضرورت دست نخورده باقی‌ماندن آن (ارتش) تأکید شده‏ است. این ارتش دست نخورده، برای برقراری توازن در خلیج‌فارس و نیز ایفای نقش قاطع برای تبدیل ایران به یک حکومت معتدل و دمکراتیک، مهم شمرده شده‏ است. در ادامه‌ی مقاله، راه‌‏های عملی به امریکاییان درباره‌‌ی نحوه‌ی دخالت در جنگ، پیشنهاد شده است.

- با گذشت سه روز از آزادی گروگان‌های هواپیمای امریکایی تی.دبلیو.ای. و در مقابل، آزاد نشدن زندانیان مورد نظر در اسرائیل، نشریه‌ی "فارین ریپورت" این پرسش را مطرح کرده که "آیا معامله‌ای مخفی در کار بوده است؟" سپس خود پاسخ داده که ربایندگان در اصل شیعه و از افراطیون حزب‌الله تحت‌ حمایت ایران هستند و سکوت در قبال آزادی گروگان‌ها، قولِ گرفتن مخفیانه‌ی سلاح‌های غربی است.

- طرح قانونی الحاق امور جنگ‌زدگان به وزارت کار، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال