فائزون|۱۳ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10206 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۴۶

تاریخ شمسی

13 تیر 1366

تاریخ قمری

7 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

4 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- عملیات نیروهای اتحادیه میهنی کردستان علیه نیروهای جیش‌‏الشعبی عراق در محور اربیل - کرکوک: کشته شدن 15 تن از نیروهای عراقی. به اسارت در آمدن سه مهندس فیلیپینی به دست نیروهای اتحادیه میهنی کردستان در حوالی شهر "دوز" عراق و درخواست آنان مبنی‌بر مبادله این اسیران با 228 جوان زندانی در شهر سلیمانیه.

- درگیری میان نیروهای خودی و گروه‏‌های مسلح غیرقانونی در مناطق سردشت، سقز و بیجار.

- گزارش رادیو بی.بی.سی درباره آسیب‏‌دیدگان و کشته‌‏شدگان بمباران سردشت، اشاره به اهداف عراق از این اقدام، چگونگی بمباران شهر و بازدید دیپلمات‏‌های خارجی از مجروحان حملات. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بازگشت دو تن از مجروحان شیمیایی کرد عراقی از فرانسه به ایران و خودداری مسئولان بیمارستان فرانسوی از ارائه اطلاعات درباره این مجروحان.

- پرواز جنگنده‏‌های امریکایی بر فراز خلیج‌‏فارس در اولین اقدام عملی این کشور برای اجرای طرح اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی. تحویل پرچم امریکا به رئیس شرکت کشتی‏رانی کویت. سفر هیئت نمایندگان کنگره امریکا به کویت و گفت‏‌وگو با مقامات این کشور. مطالب روزنامه‌‏های کویت مبنی‌بر موفقیت‌‏آمیز خواندن سیاست کویت در برخوردار شدن از حمایت نظامی امریکا.

- انتقاد کویت از واکنش رسانه‏‌های خبری امریکا درباره وجود اختلاف‌نظر میان رهبران امریکا در زمینه طرح اسکورت نفت‏کش‏‌ها.

- اظهار نظرهای گوناگون رسانه‏‌های خبری درباره استقرار موشک‏‌های ایران در سواحل تنگه‌ی هرمز. ابراز تردید یک مقام امریکایی درباره عملیاتی بودن استقرار این موشک‏‌ها. هشدار امریکا در مورد استقرار موشک‏‌های ایران به‌‏عنوان تهدیدی مهم علیه کشتی‏رانی در خلیج‏‌فارس.

- آخرین دور گفت‌‏وگوهای فرستاده امریکا با مقامات شوروی در مسکو و اشاره وی به توافق شوروی با قطع‏نامه شورای امنیت.

- حمایت ایران از اعلام موضع وزارت خارجه شوروی مبنی‌بر خروج نیروهای امریکایی از خلیج‌‏فارس در دیدار معاون اقتصادی و بین‏‌الملل وزیرخارجه کشورمان با سفیر شوروی. استقبال یک نشریه سپاه از بیانیه اخیر شوروی و هوشیارانه خواندن این اقدام مسکو در پرهیز از استمرار همکاری شتاب‏زده با امریکا در خلیج‌‏فارس.

- آخرین دور گفت‌‌وگوهای طه‌‏یاسین رمضان با مقامات شوروی در مسکو. ابراز رضایت هیئت عراقی از نتایج سفر و مذاکرات.

- لغو محدودیت رفت و آمد کارمندان سفارت فرانسه در تهران. گزارش رسانه‏‌های خبری از ابراز تمایل ایران برای حل بحران سیاسی با فرانسه.

- انتقاد روزنامه لیبراسیون از سیاست دوگانه فرانسه و نقش مثبت گرجی در عادی‌‏سازی روابط کشور. نگاه انتقادی و طنزآلود روزنامه لوماتن به اتحاد موقت کارگزاران حکومتی فرانسه در مقابل ایران.

- توجه روزنامه‏‌های ایتالیایی به مصاحبه دو روز گذشته کاردار ایران در پاریس و اشاره به کشمکش‏‌های داخلی جناح‏‌های قدرت در فرانسه.

- احتمال سفر ورنون والترز فرستاده امریکا به دمشق. گزارش روزنامه الاتحاد درباره اهمیت فراوان آشتی میان عراق و سوریه برای امریکا در ارتباط با جنگ ایران و عراق. ملاقات آینده رهبران سوریه و عراق در عربستان.

- تفسیر هفته‌‏نامه نوول آبزرواتور و روزنامه کیهان درباره اقدامات غیرمنتظره سوریه برای بهبود روابط سیاسی با امریکا و تلاش برخی از کشورهای عربی برای نزدیک کردن این کشور به عراق. تلاش سوریه برای آزادی گروگان‏‌های غربی در لبنان و درگیری با حزب‏‌الله لبنان. همکاری سوریه با عراق برای بازگشایی خط انتقال نفت صادراتی عراق به مدیترانه. سکوت سوریه در برابر اخبار مربوط به تغییر موضع این کشور. هم‌‏سویی و رضایت‌‏‏مندی غرب از تجدید نظر سیاسی سوریه.

- گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از وضعیت عمومی عراق: وجود سانسور شدید در رسانه‌‏های این کشور به‌‏ویژه در مورد جنگ، بررسی تطبیقی اوضاع اقتصادی و منابع ارزی این کشور تا سال 1366، نحوه تأمین نیروهای نظامی موردنیاز در جبهه‏‌ها و اعدام سربازان فراری در شهر و محله زندگی‌شان.

- گزارش نشریات امارات متحده عربی درباره جنگ ایران و عراق و تحولات جاری در خلیج‏‌فارس: عمل مقابله به مثل ایران در برابر حملات عراق به نفت‏کش‏‌ها، مانور ذوالفقار2 و شایعه مجدد نصب موشک‏‌های کرم ابریشم در خلیج‌‏فارس.

- رأی دیوان داوری ایران و امریکا مبنی‌بر محکومیت ایران به پرداخت مبلغ 114 میلیون و 500 هزار دلار غرامت به یک شرکت نفتی امریکا.

ارسال نظر






captcha
ارسال