فائزون|۱۲ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10203 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۴۱

تاریخ شمسی

12 تیر 1364

تاریخ قمری

14 شوال 1405

تاریخ میلادی

3 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- پس از گذشت چهار روز از پایان مهلت دو هفته‌ای عراق مبنی‌بر توقف موقت حمله به شهرها، رادیو بغداد همچنان با تهدید به از سرگیری جنگ شهرها، در صدد ایجاد جو رعب و نگرانی در مردم ایران می‌باشد.

- گزارش اطلاعات سپاه از تحویل سه کامیون اسلحه و مهمات عراق به کومه‏‌له در منطقه‌ی "پله‏کی" (بین بانه و مریوان).

- در حالی‌که ژاپن در عمل به تعهداتش در پروژه‌ی پتروشیمی "ایران و ژاپن" در بندر امام‌‌خمینی، سر باز می‌زند، نخست‌وزیر این کشور، در دومین ملاقات خود با آقای هاشمی‌ خواستار نهایت همکاری ایران برای از سرگیری این پروژه شد. گزارش‌های رسانه‌های ژاپن درباره‌ی تأثیر جنگ عراق و ایران بر روابط ایران و ژاپن؛ خرید نفت در برابر افزایش واردات به ایران. پاسخ‌های آقای هاشمی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی به سؤالات سیصد تن از خبرنگاران در مورد مسائل مختلف، از جمله: مواضع ایران در قبال جنگ؛ شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ؛ تروریسم؛ روابط ایران با امریکا و دیگر کشورهای غربی؛ مذاکرات با مقام‌های ژاپنی؛ خرید سلاح از چین؛ تمایل به فعال شدن ژاپن در ایران...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ملاقات و مذاکره‌ی "دیوید کیمچه" (یک مدیرکل در وزارت خارجه‌ی اسرائیل) در کاخ سفید با "رابرت مک‌فارلین" مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا، درباره‌ی سرنوشت گروگان‌های امریکایی در لبنان و نیاز ایران به تسلیحات. گفتار رادیو امریکا به‏ نقل از مجله‌ی فرانسوی زبان "وئسته" مبنی‌بر تأخیر در برآورده کردن خواسته‌های جناح معتدل و نتیجتاً تحکیم گروه افراطی و چپ در ایران. اظهار تمایل تلویحی وزیر خارجه‌ی ترکیه پس از سفرش به امریکا در مورد ایفای نقش میانجی بین ایران و امریکا.

- وزیران اطلاعات کشورهای عربی در پایان اجلاس خود در بیانیه‌ای از ایران و عراق خواستند تحت نظارت سازمان ملل با یک‏دیگر صلح کنند. این بیانیه با نارضایتی سوریه، الجزایر، جمهوری‌ دمکراتیک یمن، لبنان و لیبی روبه‌رو شد.

- دولت کویت در ادامه‌ی اخراج ایرانیان مقیم این کشور، 164 تن دیگر را اخراج کرد.

- "حمید دهقانپور" یکی از سی اسیر آزاد شده‌ی معلول از "اردوگاه موصل یک" - که محل نگه‏داری اسیران عملیات خیبر می‌باشد - وضعیت دشوار 1850 تن از اسیران این اردوگاه را شرح داد. این اسیران به مدت ده ماه - بی‏‌اطلاع مأموران صلیب سرخ جهانی ‌- در این اردوگاه زندانی بوده‏‌اند و تحت انواع شکنجه‌ها، تنبیه و توهین بدنی قرار داشتند و... که تعدادی از آن‏‌ها بر اثر شدت شکنجه‌های مأموران عراقی، به شهادت رسیده‌اند.

- با دیدار از انگلستان، امروز "جورج بوش" معاون رئیس‌جمهوری امریکا، سفر خود را به هفت کشور صنعتی اروپا پایان داد. دست‏‌یابی به راه‌حلی جهت مقابله با تروریسم و تعیین یک استراتژی مشترک در این خصوص، یکی از اهداف این سفر بوده‏ است. بوش و تاچر خواستار تحریم فرودگاه بیروت شده‏ اند و دیگر کشورها را نیز به این امر فراخوانده‏ اند. تاچر گفت: «هفت کشور صنعتی اروپا و ژاپن هفته‌ی آینده در بن یک استراتژی مشترک برای مبارزه با تروریسم طرح‌ریزی می‌کنند.» بوش نیز گفت: مبارزه با تروریسم بین‌المللی از عهده‌ی هیچ‌کشوری به تنهایی ساخته نیست.

- واکنش برخی سیاست‏مداران لبنانی و طرح موضوع سرنوشت هفت گروگان امریکایی، از جمله وقایعی است که در ادامه‌ی ماجرای ربودن هواپیمای امریکایی مطرح شده‏ است. واکنش و تلاش‌های نبیه‌بری در برابر تلاش امریکا برای منزوی ساختن فرودگاه بیروت. ادامه‌ی تهدیدات امریکا درباره‌ی عاملان ربودن هواپیمای تی.دبلیو.ای. و بررسی اختصاص پانصد هزار دلار جایزه برای اطلاعاتی که به دست‏گیری آنان بینجامد. اظهارات شولتز مبنی‌بر تهدید بودن فرودگاه بیروت. تلاش امریکا برای بستن این فرودگاه با وجود احتمال وقوع خطرهایی برای هفت گروگان امریکایی.

ارسال نظر






captcha
ارسال