فائزون|۱۲ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10202 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۳۹

تاریخ شمسی

12 تیر 1366

تاریخ قمری

6 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

3 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- سخنان آیت‌‏الله خامنه‌‏ای در نمازجمعه درباره‌ی بحران‏زا بودن حضور امریکا در خلیج‌‏فارس، تداوم اقدامات مقابله به مثل ایران، پشتیبانی کویت از عراق، هدف عراق از حمله به نفت‏کش‏‌های ایران، تأکید بر اهمیت عملیات نصر4 به دلیل انسداد راه ضد انقلاب و تسلط بر داخل خاک عراق.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهارات محسن رضایی فرمانده سپاه در بندرعباس درباره آمادگی نیروها برای دفاع از جزایر و سواحل ایرانی در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه. حضور نیروهای بیگانه در خلیج‌‏فارس به دلیل پیروزی‌‏های رزمندگان اسلام.

- حمله یک قایق توپ‏دار به یک نفت‏کش‏ اسپانیایی در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی.

 - گزارش سرویس‌های اطلاعاتی امریکا از فعالیت موشکی ایران در نزدیکی تنگه هرمز.

- گزارش رادیو امریکا از مین‏‌گذاری ایران در نزدیکی سواحل کویت. آمادگی عربستان سعودی برای اعزام کشتی‏‌های مین‏یاب به خلیج‏‌فارس. اجاره کشتی‏‌های مین‏یاب هلندی از سوی کویت.

- گزارش آسوشیتدپرس از برنامه‌‏های آتی و اقدامات در دست اجرای امریکا برای حضور هرچه بیشتر در خلیج‌‏فارس. اظهارات یک سناتور امریکایی درباره ایران به‏‌عنوان بزرگ‌ترین خطر نظامی برای امریکا در خلیج‌فارس.

- خوش‌‏بینی فرستاده ویژه امریکا به مسکو از تصویب قطع‏نامه شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق. گفت‏‌وگوی طه‏‌یاسین رمضان با رئیس‌‏جمهور شوروی در مسکو و حمایت از اقدامات سازمان ملل برای برقراری آتش‌‏بس در جنگ.

- انتقاد یک مقام وزارت خارجه شوروی از تبلیغات سوء رسانه‌‏های امریکا درباره حضور نظامی شوروی در خلیج‌‏فارس. عدم تمایل مسکو به حضور نظامی در این منطقه. مخالفت شوروی با برگزاری اجلاس شورای امنیت در شرایط کنونی. تفسیر خبرگزاری تاس در متهم کردن امریکا به برتری‏‌جویی در منطقه.

- بیانیه وزارت خارجه شوروی درباره‌ی وضعیت خلیج‌‏فارس و ارائه راه‏‌حل‌‏های پیشنهادی: خطرناک خواندن اوضاع خلیج‌‏فارس، انتقاد از عملکرد امریکا به‌‏ویژه حضور روزافزون این کشور در خلیج‌‏فارس، پیشنهاد خروج کلیه نیروهای خارجی از خلیج‌‏فارس و خویشتن‌‏داری ایران و عراق در حمله به کشتی‏‌های تجاری و نفت‏کش‌‏ها، حمایت از حل و فصل سریع مناقشه ایران و عراق از راه‏‌های سیاسی.

- اظهارات وزیر دفاع اسرائیل درباره نقش شوروی در پایان دادن به جنگ ایران و عراق. ایران پیشنهاد اخیر روس‌ها درباره‌ی برگزاری یک دیدار مخفی بین مقامات دو کشور ایران و عراق را رد کرد.

- جمع‌‏بندی رادیو امریکا از تلاش‏‌های تازه رئیس‌‏جمهور این کشور برای وارد کردن فشارهای جدید به ایران جهت برقراری صلح مورد نظر: سفر فرستاده ویژه ریگان به شوروی، ژاپن و چین و طرح مسئله تحریم تسلیحاتی.

- گزارش یک روزنامه فرانسوی درباره تلاش‌‏های قدرت‌‏های بزرگ برای تصویب قطع‏نامه شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق. تهران ممکن است برخی پیشنهادهای راه‌حل دیپلماسی گام به گام را بپذیرد.

- تشکیل جلسه اضطراری نخست‏‌وزیر، وزیرخارجه و وزیر کشور و امنیت فرانسه در ارتباط با بحران ایجاد شده در روابط ایران و فرانسه. مطالب سه روزنامه مهم فرانسوی درباره اختلاف جناح‌‏های گوناگون در این کشور و تأثیر آن بر تنش‏ سیاسی جاری، برخورد وزارت کشور و وزارت خارجه فرانسه بر سر این مسئله، ارتباط این مسئله با گروگان‏‌های فرانسوی در لبنان. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از مطالب امروز روزنامه‌‏های انگلیسی درباره بازتاب مصاحبه دیروز کاردار سفارت ایران در پاریس و به بن‌‏بست رسیدن سیاست‏‌های آشتی‏‌جویانه دولت ژاک شیراک.

- مقاله روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره راه‌‏حل‏‌های تازه برای اجتناب امریکا از درگیری با ایران: توصیه به زمامداران امریکا برای شناخت قواعد بازی، واقع‌‏بینی و انتخاب راه‏‌حل‌‏هایی با در نظر گرفتن منافع دو کشور. توجه امریکا به علاقه‌‏مند نبودن ایران به درگیری با این کشور. توجه به مواضع استقلال‌‏طلبانه‌ی ایران در تعقیب و تنبیه رژیم عراق به‏‌عنوان پایه‌‏های اساسی "توافق ضمنی" و علاقه‌مندی کشورهای حوزه خلیج‌‏فارس به برقراری روابط با ایران. بی‌‏طرفی امریکا در حمله ایران و عراق به کشتی‏‌ها در خلیج‏‌فارس. نصب پرچم بر روی کشتی‏‌های کویتی به‌‏عنوان آخرین راه‏‌حل.

 - حمله نیروهای ضد انقلاب در منطقه پیرانشهر و سردشت به نیروهای خودی. شهادت شش تن از این نیروها و تسلیم شدن سه تن از پیش‏مرگان حزب دمکرات به نیروهای خودی.

- راه‏پیمایی یک لشکر از نیروهای واحد نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در تهران به‏‌منظور اعلام آمادگی برای رویارویی با امریکا.

ارسال نظر






captcha
ارسال