فائزون|۱۱ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10199 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۲۹

تاریخ شمسی

11 تیر 1364

تاریخ قمری

13 شوال 1405

تاریخ میلادی

2 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- تک محدود عراق به پد خندق در هورالهویزه به همت مدافعان لشکر14 امام‌حسین(ع) دفع شد.

- تیپ الغدیر به‌دستور قرارگاه خاتم‌الانبیاء مأموریت یافت تا یک عملیات در هورالهویزه انجام دهد با هدف تصرف پاسگاه الیج و با این مقاصد: نزدیک‌تر شدن به البیضه؛ تأمین بیش‏تر جاده‌ی خندق و جناح راست خودی؛ محدودتر کردن خط پدافندی خودی.

- سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه در خصوص هشدار عراق مبنی‌بر آغاز کردن مجدد جنگ شهرها، واکنش نشان داد و ضمن آن، پی‏آمد‌های حمله به شهرها را برای مردم دو کشور ناگوار خواند.

- خبرگزاری جمهوری‌ اسلامی ایران در تفسیری بر جنگ شهرها، به پایان مهلت توقف آن و نیز انگیزه‌ای که صدام را به شروع و ختم جنگ شهر‌ها در این مقطع واداشت، اشاره کرده، سپس پیش‏ فرض‌هایی را برای ‌امکان وقوع حمله‌ی مجدد هوایی عراق به ایران، بررسی کرده‏ است.

- یکی از طلبه‌های اسیر که به همراه 30 تن از اسیران معلول به ایران بازگشته ‌است، در مصاحبه‌ای درباره‌ی دوره‌ی اسارت، به روحیه نیرومند و مقاومت شدید اسیران بعد از عملیات فتح‌المبین اشاره کرده و افزوده است که اسیران خیبر و بدر به‌ویژه خیبر با شدیدترین انواع شکنجه‌ها و... روبه‏ رو هستند.

- مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق امروز در اطلاعیه‌ای عراق را به‌دلیل شهید کردن حجت‌الاسلام "محمدحسین حکیم"، محکوم کرد.

- در رسانه‌های جهان، مسئله جنگ یکی از مهم‌ترین محورهایی است که در سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به ژاپن مطرح می‌باشد و موضوع بعدی نوع رابطه‌ی ایران و امریکاست. در اظهارات امروز آقای هاشمی و طرف‌های ژاپنی از جمله نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌ی این کشور و نیز در مصاحبه‌ی آقای هاشمی در ژاپن، این دو موضوع محور‌های عمده بود. مقام‌های ژاپن گفته‌اند که به تقاضای طرف ایرانی، قانون دقیق مذاکرات راجع به جنگ، محرمانه باقی خواهد ماند. در سطح آشکار، تکرار مواضع گذشته ایران و ژاپن درباره‌ی جنگ و اظهارات هاشمی که "قطع رابطه با امریکا دائمی نیست، امّا امریکا باید پیش‌قدم شود"، از جمله خبرهای گفتنی است.

- عمده حساسیت‌های موجود درباره‌ی سفر آقای هاشمی به چین، روی موضوع تسلیحات متمرکز است و همین امر به‌عنوان دلیل اصلی سفر نخست‌وزیر ترکیه به چین ذکر شده است. "اوزال" نخست‌وزیر ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در چین اعلام کرد که رهبران چین قصد ندارند سلاح در اختیار ایران قرار دهند. در این حال، برخی مطبوعات غربی با اشاره به گسترش روابط چین با کشورهای منطقه‌ی خلیج‌فارس و بی‌طرفی چین در جنگ عراق و ایران، از عدم واگذاری سلاح خبر می‌دهند و برخی دیگر برعکس به‌فروش تسلیحات چینی به ایران توجه دارند. بعضی از رسانه‌ها نیز به روابط اقتصادی چین با ایران پرداخته‌اند.

- با برگزاری اولین جلسه‌ی شورای برنامه‌ریزی سازمان همکاری اقتصادی "اکو" با حضور هیئت‌های نمایندگی ایران، پاکستان و ترکیه در دبیرخانه‌ی این سازمان در تهران، حیات مجدد این سازمان آغاز شد. رادیو بی‏.‏بی.‏سی. احیای این سازمان را نشانه‌ای از تمایل ایران به خروج از انزوا دانسته است.

- "محمد غرضی" وزیر نفت که برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در رأس هیئتی از کارشناسان نفتی عازم وین شده‏ است، گفت: ایران همچنان از قیمت‌ها، سهمیه‌بندی و سقف تولید نفت و نیز تثبیت قیمت نفت دفاع خواهد کرد. غرضی درباره‌ی مقاومت کشورهای عضو اوپک جهت تثبیت قیمت‌ها در مقابل فشار بازار جهانی نفت، تأثیر فرآورده‌های نفتی بر کاهش قیمت‌ها در بازار، جنگ قیمت‌ها، پایین آوردن سقف تولید اوپک نیز سخن گفت.

- به‌رغم آزاد شدن گروگان‌های امریکایی هواپیمای تی.دبلیو.ای. (39 تن) و آسودگی خاطر امریکا در خروج از بحران طولانی‌ترین هواپیماربایی، پی‏آمد‌های این ماجرا همچنان ادامه دارد، از جمله: قدغن کردن تردد هوایی بین لبنان و امریکا؛ اعلام تصمیم امریکا مبنی‌بر درخواست از دولت لبنان جهت تحویل ربایندگان و یا محاکمه‌ی آن‏ها در محل؛ پشتیبانی "تاچر" (نخست‌وزیر انگلیس) از امریکا در تحریم فرودگاه بیروت؛ ورود "بوش" به لندن؛ ملاقات بوش با "میتران" و مذاکرات آن‌ها درباره‌ی مبارزه علیه تروریسم؛ اعلام نظر امریکا مبنی‌بر عدم تأثیر گروگان‌‏گیری در سیاست این کشور در منطقه؛ ادعای بوش که معامله‌ای در آزادی گروگان‌ها نبوده و اعتراف وی به نقش مهم سوریه در رهایی گروگان‌ها و در عین حال اذعان به این‌که مبارزه با تروریسم، جنگ با سایه‌هاست؛ هشدار سازمان جهاد اسلامی مبنی‌بر ضربه‌زدن به منافع امریکا در سراسر جهان در برابر هرگونه اقدام انتقام‌جویانه‌ی امریکا و اسرائیل.

ارسال نظر






captcha
ارسال