فائزون|۱۱ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10198 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۲۸

تاریخ شمسی

11 تیر 1366

تاریخ قمری

5 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

2 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از وضع عمومی شهر سردشت: تعطیلی مغازه‏‌ها، تظاهرات مردم در حضور خبرنگاران خارجی علیه رژیم عراق. گزارش دوم رادیو سوئد از بمباران شیمیایی سردشت و اوضاع عمومی شهر و آسیب‌‏های وارده به مردم و وضعیت مجروحان شیمیایی. تظاهرات مردم در محکوم کردن جنایات جنگی عراق. سابقه حملات شیمیایی عراق، اقدامات سازمان ملل و تلاش‏‌های ایران در این زمینه.

- قائم مقام وزارت امورخارجه در جمع سفرا و کارداران و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای خارجی مقیم تهران: با حمله شیمیایی عراق به سردشت چیزی از اعتبار و نفوذ پروتکل 1925 ژنو باقی نمانده است. نامه کاردار ایران در سازمان ملل به دبیرکل درباره بمباران شهر سردشت به وسیله جنگنده‌های عراقی هنگام بازدید نمایندگان مطبوعات خارجی از این شهر.

- سخنان امام‌خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان درباره مقصد تشکیل حکومت، توصیه به حاضران برای آشنا کردن مردم به معارف اسلامی، پرهیز دادن از هر نوع اختلاف اساسی و غیر شرعی و توهین به مؤمن و کشف سرّ او.

- پیام حجت‏‌الاسلام هاشمی رفسنجانی به سمینار "بررسی طرح‌‏های دفاعی و جنگ تحمیلی در سال 1366": هشدار نسبت به عزم ایران برای مقابله با عوامل اصلی تجاوز و تشنج در منطقه. تلاش ایران برای ایجاد صلح و آرامش.

- دیدار دکتر ولایتی با وزیر امورخارجه ایتالیا در رُم: بی‏اساس خواندن ادعای بی‏‌طرفی برخی کشورها در جنگ ایران و عراق. انتقاد از اقدامات یک سویه شورای امنیت به نفع عراق. تأکید بر بررسی مستقل تحولات منطقه. اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان در مصاحبه‏‌ای مطبوعاتی در ایتالیا در زمینه طرح جدید شورای امنیت و حمله به کشتی‏‌های کویتی.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از گفت‌و‏گوی معاون امور بین‌‏الملل وزیر امورخارجه ایران با مقامات برخی کشورهای اروپایی و ارائه طرح پیشنهادی ایران برای پایان دادن به جنگ نفت‏کش‏‌ها: تأکید بر مذاکرات جمعی و همکاری تمام کشورهای منطقه.

- تأکید سخن‏گوی کاخ سفید بر تصمیم امریکا برای اجرای طرح اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی به‌‏رغم مخالفت شماری از نمایندگان کنگره این کشور. نظرات موافق و مخالف برخی از نمایندگان کنگره امریکا با این طرح.

- تحریم فروش اسلحه به طرفین جنگ، موضع اصلی سفر فرستاده ویژه امریکا به مسکو. اظهار ناامیدی شوروی از اتفاق‌‏نظر کشورهای عضو شورای امنیت برای تصویب قطع‏نامه‌ی مربوط به جنگ ایران و عراق. گزارش خبرگزاری فرانسه از حمایت تلویحی شوروی از طرح صلح ایران مبنی‌بر آتش‌‏بس در خلیج‌‏فارس. حمایت شوروی از قطع‏نامه شورای امنیت در صورت عدم محکومیت عراق.

- مخالفت چین با اقدامات اخیر امریکا در خلیج‌‏فارس. سخن‌گوی وزارت خارجه چین: مخالف دخالت کشورهای بزرگ در بحران خلیج‌فارس هستیم. امیدواریم اقدامات کشورهای درگیر به آرامش در منطقه کمک کند.

- ادامه سفر معاون اول نخست‌‏وزیر عراق با همراهی وزیر مشاور در امور دفاعی این کشور به مسکو و گفت‏‌‌وگو با رئیس‌جمهور و نخست‌‏وزیر شوروی در زمینه مسائل خلیج‌‏فارس.

- ادامه محاصره سفارت ایران در پاریس. اظهارات سخن‏گوی نخست‏‌وزیر فرانسه درباره لزوم حضور وحید گرجی در دادگاه این کشور. گزارش خبرگزاری فرانسه درباره ممانعت پلیس ایران از تردد دیپلمات‌‏های فرانسوی در سفارت این کشور در تهران. تأکید وزیر امورخارجه کشورمان و کاردار ایران در پاریس بر درگیری جناح‌‏های داخلی فرانسه به‏‌عنوان عامل ایجاد بحران در روابط ایران و فرانسه.

- مقاله هفته‌‏نامه نظامی "جینز دیفنس" درباره‌ی خریدهای تسلیحاتی ایران و عراق، منابع خرید تسلیحاتی دو کشور و فراوانی خرید تسلیحاتی عراق نسبت به ایران.

- حمله افراد حزب دمکرات کردستان به نیروهای ژاندارمری و سپاه در منطقه سقز و به شهادت رسیدن 32 تن از نیروهای خودی.

ارسال نظر






captcha
ارسال