فائزون|۱۰ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10195 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۲۳

تاریخ شمسی

10 تیر 1364

تاریخ قمری

12 شوال 1405

تاریخ میلادی

1 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- شهرک زیوه (اردوگاه پناهندگان کرد عراقی) در نزدیکی مرز ترکیه و نیز تأسیسات مخابراتی صدا و سیما در "کرند" معروف به "کوه نور"، بمباران شد. خبرگزاری فرانسه حمله به زیوه را که تأسیسات نظامی ندارد، نشانه‌ی تصمیم عراق به از سرگیری جنگ شهرها دانسته است. دیوار صوتی نیز بر فراز شهرهای ایران از جمله گیلان‌ غرب شکسته شد. این در حالی است که شهر باختران به ‏صورت نیمه تعطیل در آمده و مردم به چند نقطه‌ی خارج از شهر پناه برده‌اند. از پی‏آمدهای دیگر این حملات: تهدید جنگ شهرها؛ خاموشی‌های اخیر برق در نقاط مختلف پس از رفتن پیمان‏کاران خارجی برخی نیروگاه‌ها و کارشناسان شوروی شاغل در پروژه‌های وزارت نیرو.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در جلسه‌ی امروز قرارگاه خاتم یادآوری شد که قرار بر این بوده است که کلیه‌ی خطوط پدافندی از چزابه تا انتهای خسروآباد را ارتش، ژاندارمری و کمیته به سپاه تحویل دهند و سراسر این خطوط بین دو قرارگاه کربلا (از چزابه تا کارون) و قرارگاه نوح (از کارون تا انتهای خسروآباد) برای اجرای عملیات اصلی و محدود، تقسیم شود، سپس این دو قرارگاه فعالیت خود را طبق مأموریت محوله آغاز کنند. به فرماندهان این قرارگاه‌ها اعتراض شد که در پیش‏برد این امور تعلل می‌کنند. "رحیم صفوی" مسئول واحد عملیات سپاه نیز بر اجرای عملیات اصلی (فاو) تأکید کرد و دیگر عملیات‌ها را فریبی برای این عملیات ذکر کرد و هشدار داد که به مانع کار اصلی تبدیل نشود. سپس فرماندهان دو قرارگاه گزارشی از اقدامات شناسایی، جزر و مد آب،... بیان کردند و طرح مانور نیز مورد بررسی قرار گرفت.

- ادامه‌ی تحرکات ایذایی هم‌زمان با تهدیدات عراق مبنی‌بر از سرگیری جنگ شهرها: ورود مواد منفجره به‌ کشور به‌وسیله‌ی سه تن از معاودان عراق؛ انفجار در تهران در ادامه‌ی حرکات ایذایی عوامل عراق؛ ترور یکی از اعضای فعال انجمن اسلامی صنایع فولاد اهواز؛ هشدار سازمان حفاظت اطلاعات سپاه درخصوص آموزش‌های تروریستی رادیو مجاهد.

- "سالم‌الصباح" وزیر دفاع کویت، با اظهار امیدواری درمورد آزاد شدن کشتی المحرق، ادعا کرد که این کشتی - بازرگانی و حامل کالا برای کویت بوده و در آب‌های بین‌المللی و قبل از ورود به تنگه‌ی هرمز متوقف شده و این یک مبارزه‌ طلبی علیه قوانین بین‌المللی است.

- پایان دیدار رسمی سه روزه‌ی آقای هاشمی از چین و ادامه ‌یبازتاب‌های وسیع این سفر.

- ورود هاشمی‌رفسنجانی و هیئت همراه وی به توکیو و اولین دور مذاکرات با "یاساهیرو ناکازونه" نخست‌وزیر ژاپن. هاشمی پیش از ورود به توکیو، در مصاحبه‌ی مطبوعاتی امروز خود در پکن، ژاپن را کشوری صنعتی خوانده بود که قادر است خلأ امریکا و انگلیس را در ایران پر کند. اعلام آمادگی نخست‌وزیر ژاپن برای اجرای پروژه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و نیز تکمیل پروژه‌ی پتروشیمی بندر امام‌خمینی. تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر مواضع ایران مبنی‌بر محکومیت متجاوز و این‌که با تلاش‌های ژاپن در جهت برقراری صلح، مخالفتی ندارد. نقل قول مقام‏‌های ژاپنی از آقای هاشمی که وی هرگونه مذاکره‌ای درباره‌ی توقف جنگ را منوط به برکناری صدام‌حسین از حکومت و پذیرفتن عراق به عنوان آغازگر جنگ، دانسته است و همین موضوع زمینه‌‌ای جهت بررسی پیشنهادهای ژاپن خواهد بود. رادیو امریکا: ژاپن به دلیل نیاز به نفت منطقه، علاقه‏‌مند به پایان یافتن جنگ است. رادیو بی‏.بی.‏سی: چون عراق جنگ را شروع کرده، باید مجازات شود. رادیو ژاپن با اعلام ورود هیئت ایرانی به توکیو، خبر داد که کیسینجر وزیر خارجه‌ی اسبق امریکا که در ژاپن به‌سر می‌برد، امروز با "آبه" وزیر خارجه‌ی ژاپن، دیدار و گفت‏‌و‌گو کرده است. روزنامه‌ی "تایمز" چاپ لندن: این سفر بهترین فرصت برای قانع کردن ایران به ترک شرایط افراطی خود برای پایان دادن به جنگ است و ژاپن یک پیک دیپلماتیک است که به تهران و بغداد دست‏رسی دارد.

- نشریه‌ی "اینتلیجنس دایجست" چاپ انگلستان، در مقاله‌ای با عنوان "مشکل مسکو در قبال جنگ خلیج‏ فارس" به تحلیل موقعیت و اهداف شوروی در جنگ ایران و عراق پرداخته و به سفر اخیر دو هیئت نمایندگی از ایران و عراق به مسکو اشاره کرده که هر کدام از این هیئت‏‌ها شوروی را به‏ دلیل تجهیز کشور مقابل، مورد سرزنش قرار داده‌ است. این نشریه به موضوعات دیگری نیز پرداخته است: مشکل شوروی در افغانستانِ مورد حمایت ایران؛ موضع بی‌طرفی شوروی در جنگ؛ اهمیت بیش‏تر امروز ایران برای شوروی و خطر عمده‌ی عراق برای این کشور به‌دلیل گرایش آن به امریکا.

- ماجرای گروگان‌گیری هواپیمای تی.دبلیو.ای. با آزادسازی گروگان‌های امریکایی خاتمه یافت. ریگان: «اکنون زمان جشن گرفتن نیست.» چون وعده داده است که علیه تروریسم به مقابله برخیزد. وی افزود: «تروریست‌ها! آگاه باشید علیه شما در لبنان و هرجای دیگر جهان خواهیم جنگید... هنوز هفت امریکایی در اسارت باقی مانده‌اند....» معاون رئیس‌جمهور امریکا خطاب به گروگان‌ها گفت: «امریکا به وجود شما می‌بالد.» یونایتدپرس: این هواپیماربایی پس از ماجرای ربوده شدن جت "العال" اسرائیل در سال 1986، طولانی‌ترین هواپیما‌ربایی در تاریخ است.

- بازتاب ماجرای گروگان‌گیری در بیروت و نقش بازی‏گران اصلی آن. نشریه‌ی "لوماتن" چاپ فرانسه: اشاره به نقش سوریه و تثبیت موقعیت آن به‌عنوان ارباب واقعی لبنان و اشاره به نقش نبیه‌بری؛ تقسیم گروگان‏‌ها میان متحدان دمشق و شبه‏ نظامیان هوادار ایران؛ تظاهرات حزب‌‏الله به طرف‏داری از امام‌خمینی. هفته‌نامه‌ی ایتالیایی "پانوراما": از نظر امریکا کشورهایی که تروریسم را در جهان مورد حمایت قرار می‌دهند عبارت‏ند از سوریه، لیبی و ایران که ایران نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند. اگر بحران حل نمی‌شد، امریکا توسط عوامل خود به پنج نقطة حساس (مقر سپاه، محل سکونت امام‌خمینی، دفتر کار رئیس‌جمهوری و...) در تهران حمله می‌کرد. نشریه‌ی "دی‌ولت" چاپ آلمان: توصیه به اندیشیدن برای خنثی‌سازی حملات جدید از جانب محور جدید ترور یعنی ایران و لیبی و این‌که بخش مسلمان‌نشین بیروت به‌عنوان مرکز جهاد اسلامی علیه جهان غرب شناخته شده است و اکنون تهران و طرابلس هم به آن اضافه می‌شوند....

- درج مصاحبه‌ی عوامل مجاهدین خلق و اظهارات ضدایرانی آن‏ها در مجله‌ی "الدستور" هوادار عراق، شامل ادعای سقوط قریب‌الوقوع جمهوری‌اسلامی و نیز انتقاد به بارزانی و قاسملو که اولی متهم به خیانت ‌شده و دومی به‏ دلیل تماس با مسئولان جمهوری‌اسلامی و جدایی از شورای ملّی مقاومت، سرزنش شده‏ است.

ارسال نظر






captcha
ارسال