فائزون|۱۰ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10194 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۲۲

تاریخ شمسی

10 تیر 1366

تاریخ قمری

4 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

1 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله گسترده ولی ناموفق نیروهای عراقی برای بازپس‏‌گیری قله2 قشن در منطقه عملیاتی نصر4 و جنگ تن به تن بین دو طرف. عملیات لشکر10 سیدالشهداء(ع) و تصرف کامل قله3 قشن و ترمیم جاده ارتباطی بین قله‏‌های 1، 2و 3 قشن. تلاش ناموفق نیروهای خودی برای تصرف تپه دوقلو.

- سقوط یک هواپیمای عراقی در منطقه عملیاتی به وسیله پدافند هوایی سپاه.

- به آب انداختن دو فروند ناو جنگی ایران پس از انجام تعمیرات اساسی به دست متخصصان داخلی. گزارش فرمانده هوانیروز از عملکرد آموزشی این یگان: آموزش 678 خلبان و 1450 متخصص فنی.

- اعزام نیروهای مدافع خلیج‌‏فارس از شش استان کشور به خلیج‏‌فارس.

- درگیری نیروهای خودی با اعضای حزب کومه‌له در منطقه سقز و کشته شدن 8 تن از افراد کومه‌له.

- تصمیم عراق برای آموزش نظامی بیش از یک‏صد هزار دانشجو جهت حضور در جبهه‏‌های جنگ.

- دیدار چهل‌‏تن از دیپلمات‏‌ها از مصدومان شیمیایی سردشت در بیمارستان بقیةالله تهران. بازدید خبرنگاران خارجی از منطقه بمباران شده سردشت. گزارش تلویزیون سوئد از مجروحان شیمیایی این حمله و اظهارات یکی از اعضای هیئت بررسی جنایات شیمیایی سازمان ملل در این گزارش مبنی‌بر تأیید استفاده عراق از بمب‏‌های شیمیایی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- حمله هواپیماهای عراقی به یک نفت‏کش ایرانی در نزدیکی جزیره خارک.

- پاسخ امام به پرسش چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات: غیرمجاز بودن دخالت هرنوع نهاد و تشکیلات در غیر حوزه خود و استفاده نکردن از وجوه شرعی و بیت‏‌المال در تبلیغات انتخاباتی.

- سخنان نخست‏‌وزیر ایران در بیهوده خواندن طرح پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل برای استقرار یک نیروی نظامی بین‌‏المللی در خلیج‌‏فارس. دعوت از شورای امنیت برای محکوم کردن متجاوز و فشار بر عراق جهت برقراری امنیت در منطقه. اظهارات وی درباره جنگ سفارت‌خانه‌‏ها بین ایران و فرانسه، تأکید بر پاسخ‏گویی به فشار علیه شهروندان و دیپلمات‏‌های ایرانی و هشدار درباره واکنش نیروهای مردمی به تصمیمات فرانسه.

- تقدیر از اقدامات جهاد سازندگی در جنگ و نقش حیاتی نیروهای این ارگان در پیشرفت و تثبیت عملیات‌های جنگی، خصوصاً در عملیات نصر4 و نصر5 و تشریح اوضاع سیاسی منطقه با توجه به دخالت‌های روزافزون امریکا در منطقه در دیدار هاشمی رفسنجانی با مسئولان پشتیبانی مهندسی جهاد سازندگی.

- دیدار دکتر ولایتی با رئیس‌‏جمهور و وزیرخارجه اتریش. تأکید وزیرخارجه کشورمان بر بررسی امنیت خلیج‌‏فارس جدا از مسئله جنگ ایران و عراق، عدم قبول میانجی‏‌گری سایر کشورها مگر در صورت متجاوز دانستن عراق. حضور نیروهای خارجی و قدرت‏‌های بزرگ عامل افزایش تشنج در خلیج‌‏فارس. تنها راه حل برقراری امنیت در خلیج‌‏فارس، عدم حمله به هیچ کشوری در منطقه.

- گفت‌‏وگوی محمد جواد لاریجانی معاون وزیرخارجه ایران با مقامات روسی در زمینه چگونگی برقراری صلح عادلانه و جلوگیری از بروز یک انفجار در صورت تقویت حضور نظامی امریکا در منطقه. تأکید وی بر آغاز جنگ تحمیلی و جنگ نفت‏کش‌‏ها از سوی عراق. هشدار درباره ایجاد درگیری کامل در منطقه. خبر روزنامه تایمز درباره طرح پنج ماده‏‌ای ایران در مورد جنگ تحمیلی و مذاکرات لاریجانی با مقامات روسیه، آلمان‌‏غربی و ایتالیا در این زمینه.

- سخنان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، در استان هرمزگان: تأکید بر فشار سیاسی و اقتصادی به‌‏عنوان اهرمی مؤثر بر رژیم صدام. انتقاد از کارا نبودن سیستم وزارت‌خانه‌‏ها. اظهارات سخن‏گوی سپاه درباره حفاظت از پایگاه‌‏های موشکی این نیرو در خلیج‏‌فارس و آمادگی نیروهای سپاه برای هر نوع رویارویی با دشمن.

- سفر معاون اول نخست‏‌وزیر عراق به مسکو و گفت‌‏وگو با مقامات روسیه درباره مسائل منطقه و ارائه طرحی برای پایان دادن به جنگ. گفت‌وگوی نماینده عراق در سازمان ملل با رئیس شورای امنیت درباره‌ی اوضاع خلیج‌‏فارس.

- احتمال دیدار صدام و حافظ‌ ‏اسد برای حل اختلافات بین دو کشور و وجود نشانه‏‌هایی مبنی‏‌بر بعید بودن این امر از جمله انتقاد شدید روزنامه عراقی «الثوره» از حافظ اسد و متهم ساختن وی به هم‌دستی با ایران.

- اظهارات وزیر دفاع امریکا درباره واگذاری تسهیلات بیشتر و پایگاه‌های دولت‏‌های کویت، عربستان و عمان به امریکا. محق جلوه دادن اقدامات عراق در حمله به نفت‏کش‏‌ها به دلیل ناتوانی آن کشور در صدور نفت.

- انتشار خبر ورود یک هیئت 12 نفره از اعضای کنگره امریکا به کویت از زبان وزیر مشاور در امورخارجه این کشور.

- اظهارات معاون وزیرخارجه امریکا درباره تحولات خلیج‏‌فارس: امریکا واقعیت انقلاب ایران را پذیرفته، ایران نیز باید این واقعیت را لمس کند که امریکا در حمایت از دوستانش در منطقه از جمله کویت منافعی دارد. ایالات متحده در حال انجام عملیات «منفذگیری» جهت جلوگیری کامل از حمل سلاح از کشورهای غربی به ایران است. گزارش رادیو بی.بی.سی از اختلافات بین کنگره امریکا و ریگان بر سر اجرای طرح اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی.

- تفسیر نشریات نیوزویک و گاردین درباره توانایی‏‌های ایران در خلیج‌‏فارس برای رویارویی با امریکا و خطراتی که نیروهای امریکایی را تهدید می‏‌کند. آمادگی جوخه‏‌های انتحاری ایران و اجرای مانور ذوالفقار.

- ادامه محاصره سفارت ایران در پاریس و بازجویی از مراجعه کنندگان به این سفارت‌خانه. هشدار سخن‏گوی وزارت خارجه ایران درباره عواقب خطیر اقدامات دولت فرانسه و محکوم کردن این اقدامات. فعالیت خلاف عرف دیپلماتیک برخی از دیپلمات‏‌های فرانسه در تهران. کاهش اقدامات امنیتی در اطراف سفارت فرانسه و تعطیل شدن بخش کنسولی آن.

- بازگشت 12 تن از دیپلمات‏‌ها و کارکنان سفارت ایران در لندن به کشور. اظهارات دو تن از دیپلمات‌‏های ایرانی در لندن درباره چگونگی شکل‌‏گیری بحران در روابط سیاسی دو کشور، بازتاب مثبت و گسترده عکس‌‏العمل جمهوری اسلامی در اخراج دیپلمات‌‏های انگلیسی از تهران در جهان. گزارش روزنامه تایمز درباره احتمال تعطیل شدن دفتر شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی به عنوان مرکز خرید تسلیحات ایران پس از تیرگی روابط بین دو کشور و پیا‏مدهای مشکل‌‏زای تعطیلی این دفتر برای ایران.

- سفر وزیر اقتصاد و دارایی یوگسلاوی و هیئت همراه به تهران و دیدار با رئیس‏‌جمهور، مذاکرات این هیئت با وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر نفت کشورمان: امضای توافق‏نامه حمل و نقل جاده‌‏ای بین دو کشور و موافقتنامه فروش 500 هزار تن نفت خام ایران به یوگسلاوی به مدت یک‌سال.

ارسال نظر






captcha
ارسال