فائزون|۹ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10192 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۰۸

تاریخ شمسی

9 تیر 1361

تاریخ قمری

8 رمضان 1402

تاریخ میلادی

30 ژوئن 1982
 
خلاصه روز: 

- گزارش "لشکر 5 نصر" درباره‌ی وضعیت عمومی منطقه بوبیان، کاهش شدت آتش دشمن، ادامه تبادل آتش سلاح‌های سبک، شهادت هشت تن از برادران بسیجی و زخمی شدن هشت تن دیگر از این برادران در منطقه مهران براثر انفجار مین دشمن.

- امروز 78 کامیون حامل تجهیزات نظامی از مرز کویت و 11 کامیون نیز از مرز اردن وارد عراق شدند.

- چهل تن از مردم خرمشهر و آبادان براثر آتش سنگین توپخانه‌های عراق کشته و یا مجروح شدند. عراق ادعا کرد که ایران مناطق مسکونی بصره را گلوله‌باران کرده است.

- ارسال پیام ویژه رئیس‌جمهور لبنان برای امام و رئیس‌جمهور؛ رئیس جمهور در دیدار سفیر لبنان: ما با تمام گرفتاری‌ها به لبنان نیرو فرستادیم ولی کشورهای عربی هیچ اقدامی نکردند.

- ادامه‌ی جنگ در صورت تحقق نیافتن شرایط جمهوری اسلامی، همچنین نحوه‌ی فعالیت و حضور نیروهای ایران در لبنان با توجه به اوضاع عمومی دنیای عرب، مهم‌ترین مسائلی بود که در مصاحبه مطبوعاتی آقای "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر، مطرح شد.

- درخواست هیئت دولت از رزمندگان برای حضور در جبهه‌های جنگ.

- عراق خواستار حضور نیروهای بین‌المللی در مرز خود با ایران شد. وزارت خارجه ایران: این اقدام عراق فریب‌کارانه است. وقتی عراق به ایران تجاوز کرد، به هیچ سازمان بین‌المللی مراجعه نکرد، حالا چه شده که به سازمان‌های بین‌المللی متوسل شده است!؟

- اظهار نظر جامعه اقتصادی اروپا، شوروی، حزب کارگر انگلیس، وزیرخارجه مالزی در باره‌ی عقب‌نشینی عراق: اعضای جامعه‌ی اقتصادی اروپا خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ ایران و عراق شدند. این تصمیم در پی تشکیل اجلاس سران کشورهای عضو این جامعه اتخاذ شد. جامعه اقتصادی اروپا: این جنگ برای هر دو کشور ویرانگر و امنیت منطقه را شدیداً در معرض خطر قرار می‌دهد. استقبال شوروی از عقب‌نشینی نیروهای عراقی: اقدام عراق بیانگر نیت آن کشور برای دست‌یابی به راه حل سیاسی است. رهبر حزب کارگر انگلیس از اقدام عراق تجلیل کرد. وزیرخارجه مالزی نیز عقب‌نشینی عراق را گامی بزرگ برای تحقق صلح خواند.

- تفسیر آسوشیتدپرس از دلایل عقب‌نشینی عراق: صدام برای فرار از شکست، به عقب‌نشینی تاکتیکی به عنوان یک حرکت آبرومندانه مبادرت کرده است. حمله اسرائیل بهانه‌ای شد تا عراق خود را از جنگ با ایران رهایی بخشد.

- مجله‌ی صوت الخلیج: ایران موضع‌گیری‌های شرافتمندانه‌ای داشته است و اعزام نیرو به لبنان از بارزترین آن‌هاست. اتهام توسعه‌طلبی به ایران ساخته‌ی امپریالیسم جهانی است. گزارش هفته‌نامه هندی "ایلوستر" درباره‌ی مشکلات عراق در ادامه جنگ، علل روی‌آوری این کشور به مجامع بین‌المللی و کمک کشورهای عربی منطقه به دولت عراق.

- گزارش خبرگزاری هند و نشریه‌ی "میدل ایست" انگلیس از رایزنی‌ها و اقدامات عراق برای برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد: وزیر خارجه عراق به هند سفر خواهدکرد؛ عراق درصدد تکمیل هتل‌های جدید، افزایش باندهای پرواز و سیستم‌های مخابراتی است.

- گزارش رادیو "صوت‌الجماهیر" عراق از گسترش روابط اقتصادی این کشور با ترکیه. دیدار سفیر ترکیه در بغداد با طه‌ یاسین رمضان و سفر یک هیئت اقتصادی عراق به ترکیه.

- رادیو کلن: 16 دانشجوی ایرانی طرفدار جمهوری اسلامی که توسط پلیس آلمان دستگیر شده‌اند، از این کشور اخراج خواهند شد.

- گزارش رادیو امریکا از کناره‌گیری ژاپن از پروژه پتروشیمی بندر امام‌خمینی.

ارسال نظر






captcha
ارسال