فائزون|۹ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10191 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۰۶

تاریخ شمسی

9 تیر 1364

تاریخ قمری

11 شوال 1405

تاریخ میلادی

30 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- ارتش با دو گروهان تکاور و یک گروهان احتیاط، یک عملیات در منطقه‌ی عمومی سومار با هدف انهدام نیرو، انجام داد که در آن از نیروهای دشمن شماری کشته و دو تن نیز اسیر شدند. از نیروهای خودی نیز 12 تن شهید، 80 تن مجروح و 30 تن مفقود شدند که 12 تن از مفقودان بعد از رادیو بغداد خبر سلامتی خود را دادند.

- تهدید یک سخن‌گوی نظامی عراق مبنی‏‌بر شروع بمباران‌ها تا تحقق صلح بر اساس اصول اعلام شده‌ی صدام‌حسین؛ تهدید ستاد تبلیغات جنگ ایران دایر بر مقابله به مثل؛ آغاز مجدّد جنگ روانی در بعضی رسانه‌های خارجی علیه ایران پیش از شروع مجدد جنگ شهرها.

- در ادامه‌ی خط انفجارات ساده در اماکن عمومی جهت رعب و احساس ناامنی در مردم به دست عوامل عراق، امروز نیز بمبی در خیابان "فرصت شیرازی" تهران منفجر شد که تلفات جانی نداشت.

- امام‌خمینی در دیدار اعضای جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با ایشان، در سخنان نسبتاً مفصلی بر ابقا و ادامه‌ی فعالیت دولت مهندس موسوی تأکید کرد. این حمایت در معادلات سیاسی کنونی بسیار با اهمیت است و تعدیل‏ کننده‌ی فشارهای سیاسی موجود علیه دولت می‏ باشد.

- در پایان سه روز دیدار رسمی و مذاکرات آقای "هاشمی" رئیس مجلس شورای اسلامی با رهبران پکن، یک تفاهم‌نامه‌ی توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و فنی را مقام‌‏های ایرانی و چینی امضا کردند. این سفر مورد بررسی و تفسیر کارشناسان قرار گرفته که به مواردی از جمله برقراری روابط حسنه با یک کشور جهان‌سومی جهت کاستن از فشار دو ابرقدرت، گرفتن کمک‌های اقتصادی و... توجه کرده‏ اند.

- در آستانه‌ی سفر آقای هاشمی به ژاپن، وزیرخارجه‌ی ژاپن با اعلام طرح پیشنهادی کشورش برای پایان دادن به جنگ دایر بر آزادی استفاده‌ی ایران و عراق از بندرها، عدم حمله به مناطق مسکونی و نفت‌کش‌ها، عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی، افزود که در این مورد به زودی به عربستان، سوریه و اردن سفر خواهد کرد. "پطروس‌غالی" وزیر مشاور در امور خارجه‌ی مصر نیز در مورد جنگ ایران و عراق راه‌حل نظامی را مردود دانست.

- ادامه‌ی مذاکرات و تلاش‌ها برای کسب امتیازات و تضمین‌های لازم در مسئله گروگان‌های امریکایی: سخن‌گوی حافظ‌ اسد: سوریه امیدوار است دو طرف به تعهدات خود در آزادی گروگان‌ها و زندانیان دربند اسرائیل عمل کنند درخواست ریگان: آزادی هفت تن از گروگان‌های امریکایی در لبنان به همراه 39 گروگان هواپیماربایی اخیر. تقدیر شولتز از رئیس‌جمهور سوریه به دلیل کمک در آزادی 39 گروگان و سعی در آزادی هفت گروگان دیگر امریکایی. رد هرگونه رابطه بین آزادی گروگان‌ها و آزادی زندانیان لبنانی. نوید آزادی زندانیان در سخنان وزیر دفاع اسرائیل. رد هرگونه توافقی در مبادله‌ی زندانیان لبنانی و گروگان‌‏ها به‏ وسیله‌ی شیمون پرز نخست‌وزیر اسرائیل. منوط شدن آزادی زندانیان لبنانی به تصویب آن در کابینه‌ی اسرائیل. پشتیبانی و استقبال شیخ "ابراهیم امین" سخن‌گوی حزب‌الله از نقش سوریه در حل بحران و این‌که ربایندگان قدرتی هستند که باید به حساب آورده شوند. شیخ ابراهیم امین هویت ربایندگان را که از گروه حزب‌الله هستند یا نه، نه تأیید و نه تکذیب کرد. به‏ گفته‌ی وی، حزب‌الله هر آن منتظر حمله‌ی امریکاست. یک مقام برجسته‌ی امریکا حملات خشونت‌آمیز علیه تندروهای شیعه را غیر مؤثر دانسته و نیز عملیات تلافی‌جویانه‌ی مستقیم علیه لبنان را مردود خواند. این مقام امریکایی حزب‌الله را آسیب‌ناپذیر دانست.

ارسال نظر






captcha
ارسال