فائزون|۹ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10190 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۰۵

تاریخ شمسی

9 تیر 1366

تاریخ قمری

3 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

30 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- عملیات محدود نیروهای خودی در منطقه عملیاتی نصر4 و تصرف قله2 قشن. دفع سه پاتک دشمن که برای تصرف قله‌ی2 انجام گرفت. توجیه فرمانده لشکر10 سیدالشهدا به مأموریت این لشکر در منطقه عملیاتی نصر4.

- حمله مجدد توپخانه‌ای و هواپیماهای دشمن به سردشت. هجوم نیروهای عراقی با هلی‏کوپتر و توپخانه به چند روستای کردنشین در استان کردستان این کشور. نامه محمدجواد ظریف کاردار ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان درباره آمار خسارات انسانی حمله‌ی شیمیایی عراق به شهر سردشت.

- درگیری بین نیروهای خودی و عناصر حزب کومه‌له در منطقه سقز، کامیاران و بانه: به شهادت رسیدن 16 تن، زخمی شدن 7 تن و به اسارت در آمدن 3 تن از نیروهای خودی. هلاکت 7 تن از نیروهای کومه‌له.

- انجام آخرین مرحله مانور ذوالفقار با حضور رئیس ستاد مشترک ارتش و فرمانده نیروی دریایی ارتش و بازدید آن‌ها از استحکامات نظامی جزایر خلیج‌‏فارس.

- هدف قرارگرفتن یک کشتی امارات متحده عربی به‏‌وسیله قایق‌‏های توپ‏دار در نزدیکی سواحل عربستان. گزارش خبرگزاری فرانسه در این زمینه و نسبت دادن این حملات به ایران. تهدید جمهوری اسلامی مبنی‌‏بر حمله تلافی‏‌جویانه به کشتی‏‌های هم‌‏پیمانان عراق در صورت حمله به کشتی‏‌های ایران.

- بازدید رئیس‌‏جمهور از مانور تیپ مستقل موشکی سپاه. اظهارات ایشان در این بازدید درباره اهمیت یگان موشکی، هشدار به امریکا مبنی‌‏بر ضربه خوردن در خلیج‌‏فارس، نزدیک شدن به پایان جنگ با وارد آوردن ضربه قاطع بر دشمن، به بن بست رسیدن قدرت‏‌های بزرگ در مقابله با ایران.

- گفت‏‌وگوی وزیرخارجه کشورمان با نخست‌‏وزیر و رئیس مجلس اتریش در سفر به این کشور. مصاحبه مطبوعاتی دکتر ولایتی: تشریح اهداف احداث خط ‏لوله نفت به دریای عمان و هشدار درباره حضور شوروی و امریکا در خلیج‌‏فارس.

- سخنرانی جواد لاریجانی، معاون بین‏‌الملل وزیر امورخارجه در کنفرانس خلع‌‏سلاح ژنو. درخواست وی از اعضای کنفرانس برای مقابله با جنایات جنگی و حملات شیمیایی عراق. مصاحبه مطبوعاتی لاریجانی و تشریح دلایل حملات ایران در خلیج‌‏فارس، پاسخ‏گویی به حملات متقابل عراق در خلیج‌‏فارس، نقش کویت در جنگ ایران و عراق. دیدار وی با معاون وزیرخارجه شوروی در حاشیه‌ی این اجلاس. مقاله روزنامه امریکایی نیویورک تایمز درباره‌ی مانور دیپلماتیک شوروی با ایران: یوری ورونتسف به ایران پیام داد که اگر آن کشور از حمله به کشتی‌های شوروی خودداری کند، شوروی برای تصویب نشدن تحریم تسلیحاتی ایران به هر اقدامی که لازم باشد دست خواهد زد.

- گزارش یونایتدپرس درباره یافتن 10 مین به وسیله نیروهای امریکایی در آب‌های بین‌‏المللی منتهی به بندر الاحمدی کویت. تلاش امریکا برای پاک نگه داشتن منطقه از مواد منفجره.

- تفسیر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ارزیابی توانایی‏‌های نظامی ایران برای رویارویی با امریکا در منطقه خلیج‌‏فارس با تأکید بر نقش قایق‌‏های توپ‏دار و نیروهای سپاه و تأکید بر حملات انتحاری ایران به‌‏عنوان مهم‌‏ترین تهدید برای کشتی‏‌های امریکایی.

- خوش‌‏بینی دبیرکل سازمان ملل درباره امکان ایجاد نیروی نظامی سازمان ملل برای حفظ امنیت کشتی‌رانی در خلیج‌‏فارس، پس از بازگشت از شوروی. گزارش رادیو مسکو درباره مذاکرات دبیرکل سازمان ملل با وزیر امورخارجه شوروی: تأکید بر به‌کارگیری قدرت بالقوه شورای امنیت جهت جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه. اظهارات دبیرکل جامعه عرب درباره تلاش کشورهای عرب و هم‏‌عقیده بودن آنها برای پایان سریع جنگ ایران و عراق.

- گفت‌وگوی ریگان با رهبران حزب دمکرات و جمهوری‏‌خواه برای روشن ساختن ابهامات درباره طرح اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی. بیانیه کاخ‌‏سفید در این‌‏باره و تشریح استراتژی امریکا در ارتباط با مناقشات خلیج‌‏فارس: ضرورت پایان بخشیدن فوری به جنگ ایران و عراق، بدون غالب و مغلوب؛ تصویب قطع‏نامه به منظور برقراری آتش‌‏بس؛ بازگشت نیروهای متخاصم به مرزهای بین‌‏المللی؛ تعیین مسئول جنگ؛ تلاش‌‏های بین‌المللی برای بازسازی پس از جنگ؛ تحریم تسلیحاتی مؤثر علیه هر طرفی که با این قطع‏نامه مخالفت کند؛ کمک به دوستان عرب میانه‏رو در خلیج‌‏فارس بر سر دفاع از خود علیه تهدیدهای ایران؛ جلوگیری از نفوذ شوروی در این منطقه.

- توضیحات ریچارد مورفی، معاون وزیرخارجه امریکا در کنگره این کشور درباره تأثیر حمله هواپیماهای عراقی به ناو استارک در تصمیم‌‏گیری‌‏های اخیر امریکا و کوشش‌‏های بین‌‏المللی این کشور برای پایان دادن به جنگ و تأثیر حضور نیروهای امریکایی در خلیج‌‏فارس. انتقاد یکی از معاونان وزارت خارجه امریکا از متحدین غرب درباره جدی نگرفتن تهدید در خلیج‌‏فارس و بسنده کردن به راه‌‏های دیپلماتیک. رأی کمیته روابط خارجی سنای امریکا به توقف طرح اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی و هشدار وزیر دفاع امریکا درباره این تصمیم.

- نامه سفیر عراق در امریکا در روزنامه وال‏استریت ژورنال: بازداشتن امریکا از به‏‌کارگیری سیاست محدود کردن جنگ در خلیج‌‏فارس، فراخواندن امریکا به گسترش اقدامات در تمام زمینه‌‏های درگیری بین ایران و عراق، پشتیبانی از طرح‌‏های افزایش حضور نظامی امریکا در خلیج‌‏فارس.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره موضع‌‏گیری روزنامه‌‏های کویتی در ارتباط با جنگ خلیج‌‏فارس: ابراز نگرانی شدید از تحولات آتی منطقه، آمادگی کویت برای همکاری بیشتر با شوروی، متهم ساختن ایران به کشاندن ناوگان ابرقدرت‏‌ها به منطقه، درخواست از اعراب به اجرای پیمان دفاع عربی مشترک و حمایت از کویت در برابر ایران.

- درخواست رئیس‏‌جمهور الجزایر از ایران برای بازگشت به مرزهای بین‏‌المللی. سفر وزیر صنایع سنگین الجزایر به بغداد و رساندن پیام کتبی "بن جدید" به مقامات عراق. سفر معاون رئیس‌‏جمهور نیکاراگوئه به بغداد و حمایت از پیشنهاد عراق برای پایان گرفتن جنگ. نامه حسنی‏ مبارک به شاه اردن در زمینه پایان دادن به جنگ.

- سفر فرستاده رئیس‏‌جمهور امریکا به مسکو در ارتباط با جنگ ایران و عراق و تحولات خلیج‏‌فارس.

- محاصره سفارت فرانسه در تهران در اقدامی متقابل. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از تشدید مراقبت‏‌های پلیس ‏فرانسه در اطراف سفارت ایران، نحوه برخورد پلیس فرانسه با مراجعه کنندگان، علت بروز این اختلاف، برخورد جناح‌‏های مختلف دولت فرانسه با این مسئله: پلیس‏ فرانسه قصد دارد "وحید گرجی" نفر دوم سفارت ایران را در ارتباط با بمب‏‌گذاری‏‌های سال گذشته در فرانسه، دستگیر کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تشریح تغییر رفتار نیروهای سوری علیه نیروهای سپاه در دره‌ی بقاع و مرز سوریه پس از ربوده شدن خبرنگار امریکایی و فرزند وزیر دفاع لبنان در بیروت به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه.

- گزارش آسوشیتدپرس از آغاز افزایش قیمت نفت. تفسیر یک روزنامه سوئدی درباره نقش ایران در افزایش بهای نفت، بررسی سیاست‏‌های نفتی ایران و عربستان و اشاره به پیروزی ایران در اجلاس اخیر اوپک.

- موافقت امام‏‌خمینی با دستورالعمل 4 ماده‌‏ای دبیرخانه ائمه جمعه درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی: منع شدن ائمه جمعه از موضع‏‌گیری له یا علیه نامزدها.

ارسال نظر






captcha
ارسال