فائزون|۸ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10188 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۰۲

تاریخ شمسی

8 تیر 1361

تاریخ قمری

7 رمضان 1402

تاریخ میلادی

29 ژوئن 1982
 
خلاصه روز: 

- بیانیه فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق مبنی‌بر پایان عقب‌نشینی این کشور از خاک ایران: نیروهای مسلح دلیر ما در طول بیست و یک ماه گذشته وظیفه ملی و قومی خود را با شرافت و قدرت در دفاع از سرزمین عراق انجام دادند و امروز با عالی‌ترین سطح بیداری و آمادگی و تصمیم، در مرزهای میهن مستقر هستند.

- فرمانده منطقه 7 سپاه: عراقی‌ها در ارتفاعات "آق داغ" متعلق به ایران که به شهر قصرشیرین مشرف است، مستقر شده‌اند. استاندار ایلام: عراق شهر مهران را پس از ویران کردن رها ساخت و در ارتفاعات مشرف به آن موضع گرفته است. گزارشی از ویران‌گری‌ نیروهای عراق در استان ایلام به هنگام عقب‌نشینی. درگیری نیروهای خودی با عراقی‌ها در شمال قصرشیرین. حضور نیروهای عراقی در ارتفاعات مشرف به نفت شهر.

- سخنان سرهنگ "صیاد شیرازی" فرمانده نیروی زمینی ارتش و آقای "معینیان" مسئول اطلاعات عملیات سپاه در قرارگاه کربلا در جلسه‌ی توجیهی فرماندهان یگان‌های حاضر در عملیات رمضان: «بهترین مانوری که می‌توانیم انجام دهیم و حق خودمان را از دشمن بگیریم، طرح عملیات رمضان است. با اجرای این طرح بسیاری از امکانات دشمن به دست ما می‌افتد. اگر به ساحل شط‌العرب رسیدیم و عراق به زانو درنیامد، می‌توانیم از جای دیگری وارد عمل شویم. اگر لازم باشد برای ادامه‌ی عملیات به طرف بغداد می‌رویم...» معینیان نیز در این جلسه آخرین وضعیت زمین و دشمن را تشریح کرد و گسترش دشمن در منطقه عملیاتی را برشمرد.

- گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی دلایل عقب‌نشینی عراق: برای رسیدن به صلح عقب‌نشینی کار جدیدی نیست. آن‌ها از مناطقی عقب رفته‌اند که آسیب‌پذیر بوده‌اند ولی همچنان در مناطق قابل دفاع موضع گرفته‌اند. این عقب‌نشینی‌ها خواسته‌های ما را تأمین نمی‌کند، ما برای تحقق خواسته‌های خود اقدام می‌کنیم. اگر دشمن تسلیم نشد، قدم‌های بعدی را برخواهیم داشت.

- مطالب سرهنگ "صیاد شیرازی" فرمانده‌ی نیروی زمینی ارتش درباره‌ی دیدار اخیر شورای عالی دفاع با امام و گزارش جلسه‌ی امروز شورای عالی دفاع: حضرت امام سؤال کردند که "آیا سوریه در مقابل سیصد هزار نیروی اسرائیلی حاضر به استقرار و وارد عمل کردن صد هزار نفر هست؟» امام گفتند: «ما نیروهای خود را برای این به لبنان و سوریه اعزام کردیم که نیروهای بقیه دولت‌های اسلامی نیز به ما بپیوندند نه این‌که ما خودمان جلو بیفتیم و کسی هم با ما نیاید.» در جلسه‌ی امروز شورای عالی دفاع زمان و نحوه‌ی اجرای عملیات و طرح عملیاتی "کربلای 4" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

- سرهنگ صیاد شیرازی در جمع فرماندهان یگان‌های عملیاتی: ما باید هر چه سریع‌تر طرح عملیاتی "کربلای4" را به اجرا در آوریم. ساحل شط‌العرب یک پدافند مطمئنی برای نیروهای خودی است.

- پایان عقب‌نشینی عراق و واکنش ایران در برابر این اقدام عراق، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو بی.بی.سی.، رادیو امریکا و رادیو قاهره. آسوشیتدپرس: عراق با همان سرعتی که به ایران حمله کرده بود، عقب‌نشینی کرد. بی.بی.سی.: ارتش عراق در چند ماهه‌ی اخیر متحمل شکست‌های پی‌درپی شد و لذا نیروهای خود را از خاک ایران خارج کرد. رادیو امریکا: در پی شکست‌های پی‌در‌پی عراق، صدام‌حسین عقب‌نشینی بدون قید و شرط خود را آغاز کرد ولی ایران می‌گوید نیروهای عراق در مناطقی از ایران باقی مانده‌اند. رادیو قاهره: تلاش عراق برای نجات از جنگ، به خاطر دوری از فرسودگی نظامی و اقتصادی بود. عراق در این جنگ شکست خورد و به اهداف خود نرسید.

-  رئیس‌جمهور اسبق ایالت "کروات" یوگسلاوی، درباره‌ی جنگ عقیده‌ای برخلاف هیئت حاکم بر این کشور دارد. او از دولت یوگسلاوی به دلیل حمایت از عراق، انتقاد کرد و افزود: انقلاب ایران ابرقدرت‌های امپریالیستی را به زانو درآورد.

- دکتر "ولایتی" وزیرامورخارجه: «به اعتقاد ما کنفرانس غیرمتعهدها یا در بغداد برگزار نخواهد شد یا این‌که در سطح نازل برگزار خواهد شد.» گفته‌های آقای ولایتی درباره حضور نیروهای ایرانی در جنوب لبنان و موضع ایران در برابر اشغال افغانستان به وسیله ارتش شوروی.

- گفت‌و‌گوی آقای هاشمی رفسنجانی با سفیران سوریه، لیبی، کاردار شوروی و سفیر هند. سفیر سوریه: اگر همه‌ی کشورهای عرب همانند ایران به سرعت به لبنان نیرو اعزام می‌کردند، امریکا و اسرائیل تا این اندازه جسور نمی‌شدند.

- گزارش روزنامه "هرالدتریبون" درباره ثبات ایران پس از انقلاب، موفقیت در مهار اوضاع، حفظ وحدت اقلیت‌های قومی و نتایج پیش‌بینی نشده در جنگ ایران و عراق.

- وزیر دفاع حکومت صهیونیستی از فلسطینی‌های محاصره شده در لبنان خواست تا بیروت را ترک کنند. وی همچنین گفته است: ما در اوج جنگی هستیم که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را از خاک لبنان ریشه‌کن خواهدکرد.

- شهادت هفت تن از نیروهای خودی براثر انفجار مین و اصابت گلوله‌های توپخانه عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال