فائزون|۸ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10187 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۰:۰۰

تاریخ شمسی

8 تیر 1364

تاریخ قمری

10 شوال 1405

تاریخ میلادی

29 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- بعضی خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌های همگانی اخبار پایان آتش‌بس دو هفته‌ای عراق در جنگ شهر‌ها را با یک حرکت جنگ روانی نقل کرده‏‌اند.

- به‌گزارش نشریه‌ی "نواهر واتسکا" چاپ لندن متعلق به مهاجران کروات، یوگسلاوی از دو سال قبل برای افسران عراقی دوره‌های آموزش استفاده از مواد شیمیایی در جنگ با ایران، ترتیب داده است.

- در مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش، رئیس‌جمهور خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح بر مواردی تأکید کرد، از جمله: فعال کردن قرارگاه دریا - ساحل در تنگه‌ی هرمز؛ حضور فعال در عملیات نظامی و فنی؛ تهیه‌ی تجهیزات مدرن و کارآمد؛ سازگاری وضع موجود با ابتکار، خلاقیت و فعال کردن جهاد خودکفایی؛ دارا بودن ستاد قوی عملیاتی با اهداف یک نیروی فعال عملیاتی.

- "محمدعلی هادی" معاون کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن با بر‌حق دانستن جمهوری‌اسلامی در تنبیه متجاوز، آن را اصلی خدشه‌ناپذیر خواند ولی دیگر شرایط نظیر غرامت جنگی را قابل دست‏رسی خواند. وی با تهدید عراق به عمل مقابله به مثل در استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از آزادی آب‏راه‌ها برای عبور و مرور کشتی‌های بین‌المللی حمایت کرد و افزود: ایران از تهدید به بستن تنگه هرمز، قصد اجرای آن را ندارد.

- آقای هاشمی‌رفسنجانی صبح امروز در مصاحبه‏ ای در تالار بزرگ خلق چین علاوه بر پاسخ به پرسش‏‌هایی درباره‌ی سفر جاری‏اش به چین و نتایج آن، در این موارد نیز سخن گفت: انگیزه‌ی ارتباط با ژاپن؛ خریدهای تسلیحاتی؛ میانجی‌گری چین در جنگ؛ مسائل مورد اختلاف بین ایران و چین؛ تأثیر سفرش به چین بر روابط ایران و شوروی؛ طرق برطرف کردن خصومت میان ایران و امریکا؛ ربط گروگان‌گیری در بیروت با مسائلی چون گروگان‌گیری حدود 700 لبنانی و زندانی کردن آن‏‌ها در اسرائیل و ضرورت رعایت عدالت برای ریشه‌کن کردن تروریسم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در ادامه‌ی گزارش‌‏های متعدد خبرگزاری‏‌ها دربارة بیانیه‌ی مشترک ایران و لیبی در سفر آقای هاشمی به این کشور با عنوان پیمان استراتژیک دو کشور و متعاقباً موضع‌گیری‌های متفاوت محافل و مطبوعات....، خبرگزاری لیبیایی "جانا" متن امضا شده را تنها یک صورت‌جلسه خواند که نشان می‌دهد دو کشور پیمان استراتژیک خود را برای آزادی بیت‌المقدس و وحدت جهان اسلام مورد تأکید قرار داده‌اند. جانا افزود: لیبی پیشنهادهایی در مورد پایان بخشیدن به جنگ ایران و عراق ارائه کرده است. خبرگزاری فرانسه: لیبی در سوم تیر انعقاد یک پیمان استراتژیک با ایران و نیز تشکیل یک ارتش برای آزادی فلسطین را اعلام کرده‏ بود.

- محافل سیاسی آشکار و پنهان، مناسبات ایران و اعراب حامی عراق را متفاوت از گذشته مورد توجه قرار می‌دهند. یک دیپلمات ارشد سوریه در ژاپن، از تمایل رؤسای کشورهای خلیج‌فارس به فدا کردن صدام در مقابل صلح اشاره کرد و یک نشریة چاپ پاریس نیز در مقاله‌ای پشتیبانی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را از تماس‌های عربستان با ایران در صورتی که به موضع‌گیری معقول عراق بینجامد، بررسی کرده‏ است.

- اظهارات وزیر برنامه‌ریزی عراق در آلمان غربی درباره‌ی صادرات نفتی عراق از قبل از جنگ تاکنون؛ انتقال نفت عراق؛ تصمیم به افزایش صادرات نفت در سال آینده؛ درخواست عراق از آلمان برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی و صنعتی و تأثیر کاهش صادرات نفت در بازپرداخت دیون خارجی عراق.

- برخلاف فضای خبری در روزهای اولیه‌ی هواپیماربایی جهت دخالت ایران در این ماجرا، هم‌اکنون نبیه‌بری و سوریه در رسانه‌ها و خبرها به‌عنوان محور اصلی این ماجرا مطرح هستند که در صدد حل قضیه و بهره‌برداری از آن برآمده‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال