فائزون|۸ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10186 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۲۳:۵۹

تاریخ شمسی

8 تیر 1366

تاریخ قمری

2 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

29 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- حملات شیمیایی عراق به چند روستا و یک پایگاه سپاه در منطقه سردشت و همچنین منطقه عملیاتی فتح7 به وسیله هواپیما و هلی‏‌کوپتر. تجاوز هواپیماهای عراق به حریم هوایی بانه.

- یادداشت اعتراض ایران به دبیرکل سازمان ملل درباره حملات شیمیایی دیروز عراق به سردشت و انتقاد از موضع‌‏گیری بی‏‌اثر و ضعیف شورای امنیت در برابر حملات شیمیایی گذشته عراق و تأکید بر اقدام فوری شورای امنیت برای بررسی این موضوع.

- ارسال سه نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل برای دبیرکل درباره حملات شیمیایی عراق به مناطق شمال غرب کشور و سردشت، نامه نمایندگی عراق در سازمان ملل به دبیرکل و ادعای حمله‌ی توپخانه‌ای ایران به مناطق مسکونی.

- حمله نیروهای تیپ75 ظفر سپاه و نیروهای معارض عراقی به سه موضع نظامی نیروهای عراقی در ادامه عملیات فتح7.

- پاتک سنگین دشمن در منطقه عملیاتی نصر5 و تصرف بخشی از یال ارتباطی.

- عملیات کمین نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق علیه نیروهای نظامی عراق و به اسارت درآمدن تعدادی از آن‌ها.

- حمله هواپیماهای ایرانی به مواضع نیروهای عراقی در پنجوین و سقوط یک هواپیمای عراقی در این منطقه.

- گزارش خبرگزاری فرانسه و نشریه سانفرانسیسکو کرونیکل از حمله هواپیماهای عراقی به یک نفت‏کش حامل نفت ایران.

- بیانیه "کمیته‏ هم‏یاری ملت عراق" در سوئد درباره فروش تجهیزات کامپیوتری و دستگاه‏‌های ردیاب هوایی به وسیله یک شرکت سوئدی به عراق و همچنین بازدید یک هیئت نظامی عراق از کارخانجات نظامی سوئد.

- ادعای هفته‏‌نامه آبزرور مبنی‌بر خریدهای تسلیحاتی ایران از چین: 200 فروند موشک کرم ابریشم، 120 فروند موشک زمین‏‌به‏‌هوا، آموزش 70 نظامی ایرانی در چین.

- گفت‌وگوی فرمانده کل سپاه با روزنامه کیهان درباره طرح‌‏های دریایی سپاه برای مقابله با حضور نظامی قدرت‌‏های بزرگ در خلیج‌فارس، استراتژی ایران برای دفاع از خلیج‌‏فارس، نحوه به‌‏کارگیری انواع موشک‌‏های ایرانی مستقر در خلیج‌‏فارس برای کنترل تنگه هرمز، نقش مردم در جنگ تحمیلی، تشکیل نیروهای آزادی‌‏بخش عراقی و نقش آن‌ها در سقوط دولت عراق و کمک به مردم عراق در این زمینه، عملکرد نظامی ایران در سال گذشته.

- اظهارات وزیر سپاه پاسداران در زمینه منازعات داخلی هیئت حاکمه امریکا در ارتباط با مناقشات خلیج‌‏فارس، آمادگی ایران برای مقابله با ماجراجویی امریکا، تجهیز عراق برای تداوم حمله به کشتی‌‏ها، تأکید بر آمادگی ایران برای هر نوع عمل متقابل در برابر عراق و امریکا.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سفر نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل به مسکو برای جلب حمایت شوروی از پیشنهاد جدید شورای امنیت درباره برقراری صلح در خلیج‌‏فارس. مشاور امور خاورمیانه‌ای شورای امنیت ملی امریکا: هدف دو ابرقدرت جلوگیری از پیروزی ایران در جنگ با عراق است.

- ادعای رادیو کویت درباره مخالفت امریکا با پیشنهاد ایران برای پایان دادن به بحران خلیج‏‌فارس از طریق ممنوعیت حمله دو کشور ایران و عراق به کشتی‌‏های نفت‏کش و تجاری. سفیر دائمی امریکا در سازمان ملل: در این پیشنهاد، ایران بر حق مسلم خود برای انجام حملات زمینی بیشتر علیه عراق به منظور حل این درگیری در میدان نبرد تأکید دارد.

- تبادل نظر رهبران جامعه اروپایی در حاشیه اجلاس آینده این جامعه در بروکسل درباره تازه‌‏ترین تحولات خلیج‌‏فارس و جنگ ایران و عراق. تفسیر روزنامه تایمز درباره انگیزه اصلی تلاش‏‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل: ترس از پیروزی احتمالی ایران. تأکید این روزنامه بر تحریم تسلیحاتی طرف‏‌های درگیر به ویژه ایران.

- مطالبی از یک نشریه وزارت امورخارجه درباره فعالیت اتحادیه عرب برای تصویب قطع‏نامه مورد نظر خود در شورای امنیت، عملکرد وزارت خارجه جمهوری اسلامی برای مقابله با تصویب این قطع‏نامه، مواضع دبیرکل سازمان ملل در این‌‏باره، موارد همکاری و هماهنگی امریکا و اتحادیه عرب برای تغییر ساختار قطع‏نامه جدید شورای امنیت، مواضع کشورهای چین، انگلستان، فرانسه و شوروی درباره تحریم تسلیحاتی.

- هشدار رئیس مجلس نمایندگان امریکا به ریگان در مورد شفاف ساختن طرح اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی. تحلیل روزنامه وال استریت ژورنال درباره احتمال رویارویی امریکا و ایران در خلیج‌‏فارس: یک جنگ تمام عیار احتمالاً خواست ایران نیست و می‌‏تواند برای امریکا نیز یک فاجعه استراتژیک باشد.

- اظهارات وزیرخارجه کویت درباره پاسخ کشورهای حوزه خلیج‌‏فارس و عراق به نامه اخیر امیر کویت و مورد تأیید قراردادن اقدامات کویت در قبال بحران خلیج‌‏فارس. تلاش‏‌های کویت برای جلب نظر ترکیه و ترغیب این کشور جهت میانجی‏‌گری در بحران خلیج‌‏فارس. نامه امیر کویت به رئیس‌‏جمهور لبنان و درخواست از این کشور برای موضع‏‌گیری در برابر بحران خلیج‌‏فارس. ناموفق بودن کویت در جلب حمایت انگلیس و فرانسه در این زمینه.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بازگشت دیپلمات‌‏های ایران و انگلیس به کشورشان و تنزل سطح روابط دو کشور به حداقل یک نفر.

- اقدام پلیس فرانسه در بازرسی و کنترل دیپلمات‏‌ها و کارکنان سفارت ایران در پاریس. یادداشت اعتراض ایران به وزارت خارجه فرانسه در این‏‌باره.

- سفر آتی نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل به سوریه به همراه پاسخ ریگان به نامه اخیر حافظ اسد. انتقاد یک روزنامه سوری از سیاست‌‏های توسعه‏‌طلبانه امریکا در منطقه خلیج‌‏فارس.

ارسال نظر






captcha
ارسال