فائزون|۷ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10182 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۵۴

تاریخ شمسی

7 تیر 1366

تاریخ قمری

1 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

28 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- اقدام عراق در بمباران شیمیایی مناطق مسکونی سردشت با بمب‏‌های حاوی گاز خردل. شهادت بیش از 60 تن و مجروح شدن حدود 3500 تن از اهالی شهر. دعوت ستاد تبلیغات جنگ از نمایندگان رسانه‌ها و سازمان ملل برای بازدید از آثار حملات شیمیایی امروز به سردشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش رادیو بی.بی.سی درباره منابع تأمین کننده گازهای شیمیایی برای عراق و تأکید بر نقش شوروی و شرکت‌‏های خصوصی غربی در این زمینه. نوشته مجله ژون آفریک درباره سابقه ارتش عراق در استفاده از سلاح‌‏های شیمیایی و تأثیر سکوت مجامع بین‏‌المللی در توسعه این اقدامات عراق.

- اجرای پنجمین مرحله مانور ذوالفقار2 در منطقه خلیج‌‏فارس با حضور نخست‏‌وزیر و چند تن از وزیران. اظهارات نخست‌‏وزیر درباره اهداف اجرای این مانور و تأکید وی بر نمایش قدرت و هشدار سیاسی، نظامی به تشنج آفرینان در منطقه.

- اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران درباره برنامه اعزام مدافعان خلیج‌‏فارس از سراسر کشور.

- بیانات آیت‌‏الله خامنه‌‏ای در جمع داوطلبان بسیجی عازم خلیج‏‌فارس: دفاع در مقابل اقدامات زورمندانه ابرقدرت‏‌ها، پیش‏قدم نبودن ایران در ایجاد بحران و ناامنی در منطقه، مقابله به مثل در صورت شرارت عراق در خلیج‌‏فارس و خروج نیروهای بیگانه از منطقه.

- اظهارات حجت‏‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در دیدار با نیروهای لشکر بدر و موفقیت‏‌آمیز خواندن عملکرد این لشکر و نقش آن در آینده عراق.

- گزارش آسوشیتدپرس از وضعیت دو نفت‏کش به نام‌‏های "میامارگارت" و "استناکنکوردیا" که روز گذشته مورد حمله دو قایق توپ‏دار قرار گرفتند و نسبت دادن این حملات به ایران.

- بازتاب سخنان دیروز فرمانده نیروی دریایی سپاه در رادیو امریکا و خبرگزاری فرانسه. هشدار علایی درباره حمله تلافی‌‏جویانه ایران به تأسیسات نفتی خلیج‌‏فارس در صورت حمله عراق به تأسیسات نفتی ایران.

- خبر روزنامه الاتحاد درباره طرح جدید دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق مبنی‌بر ایجاد ناوگان جنگی با پرچم سازمان ملل در خلیج‌‏فارس. طرح پیشنهادی اعضای غیردائم شورای امنیت در پیش‏‌نویس قطع‏نامه‏‌ای جهت تشکیل کمیته ویژه‏‌ای برای تعیین آغازگر جنگ ایران و عراق.

- اظهارات وزیر امورخارجه امریکا درباره آغاز عملیات حفاظت از نفت‏کش‌‏های کویتی و به‌‏تعویق نیفتادن آن. اظهارات یک کارشناس امریکایی در امور منطقه و همچنین رادیو بی.بی.سی درباره حضور احتمالی شوروی در منطقه برای حفاظت از نفت‏کش‌‏های کویتی. نگرانی امریکا از افزایش نفوذ شوروی در منطقه.

- پیام امیر کویت به صدام‌‏حسین درباره مسائل خلیج‌‏فارس. گزارش رادیو امریکا درباره تلاش‏‌های فزاینده کویت برای جلب حمایت‌‏های بین‌‏المللی و سفر فرستادگان این کشور به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی برای توجیه سیاست این کشور در درخواست کمک از امریکا و شوروی.

- اقدام عراق در گلوله باران شهر مریوان و اطراف آن. خسارت به یک آمبولانس و مجروح شدن 2 نفر.

- حمله نیروهای پارتی عراق به ریشن، در ادامه عملیات فتح7. انهدام مقر گردان ریشن، اسارت 15 تن از افراد ارتش عراق.

- حمله گسترده نیروهای عراقی با هواپیما و هلی‏کوپتر و ماشین‌آلات تخریب به منظور تخریب چند روستا در استان اربیل و مقابله شدید مبارزین کرد با آنان. نوشته یک روزنامه ترکیه درباره تأثیر اقدامات اخیر نیروهای معارض عراقی بر سیستم حمل و نقل و مبادلات تجاری بین عراق و ترکیه و عدم تمایل رانندگان ترک برای عبور از مسیر ترانزیت ترکیه به عراق به دلیل ناامن شدن آن.

- پیوستن 32 تن از نیروهای عراقی به حزب دمکرات کردستان عراق.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از روند سردی روابط بین سوریه و ایران: جلوگیری سوریه از تردد نیروهای سپاه، کارمندان ایرانی و خانواده‏‌هایشان از مرز این کشور و لبنان. سرمقاله روزنامه "النهار" درباره نقش تماس‌‏های امریکا و سفر اخیر شاه اردن به دمشق برای ایجاد بحران در مناسبات سوریه و ایران و وجود اختلافات استراتژیک بین دو کشور در لبنان.

- خروج کاردار انگلیس از ایران. گزارش خبرگزاری فرانسه درباره سابقه تیرگی روابط بین دو کشور. اظهارات وزیرخارجه انگلیس در مورد تمایل لندن به داشتن روابط سازنده با تهران و حضور ناوگان جنگی انگلیس در خلیج‌‏فارس با هدف حفظ منافع این کشور در منطقه.

- یکی از مقامات سیاسی ایتالیا، عراق را آغازگر جنگ خواند. تأکید وی بر تعیین متجاوز به‌‏عنوان راه ‏عملی شدن برقراری آتش‌‏بس بین ایران و عراق.

- اقدام کشور افریقایی و مسلمان‌نشین موریتانی در قطع رابطه‌ی سیاسی با ایران.

- گزارش رویتر از تصمیم اجلاس هشتاد و یکم اوپک در محدود کردن تولید نفت و پیروز قلمداد کردن تهران در این اجلاس به دلیل برآورده شدن خواسته ایران برای افزایش بهای نفت. اظهارات وزیر نفت ایران در موفقیت‌‏آمیز خواندن نتایج این اجلاس و پیش‏‌بینی افزایش بهای نفت به بیش از 20 دلار در هر بشکه. تأکید عراق بر تولید نفت خود خارج از توافقات اخیر اوپک.

- گزارش خبرگزاری رویتر درباره بازنگری اقتصادی عراق برای بهبود اوضاع اقتصادی و تأثیر سقوط و افزایش قیمت نفت عراق در ساختار اقتصادی این کشور.

- گزارش یک نشریه نفتی درباره اقدام ایران در احداث یک خط لوله انتقال نفت از منطقه گچساران به دریای عمان با هدف اجتناب از صادرات نفت از طریق خلیج‌‏فارس.

ارسال نظر






captcha
ارسال