فائزون|۶ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10179 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۵۰

تاریخ شمسی

6 تیر 1364

تاریخ قمری

8 شوال 1405

تاریخ میلادی

27 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- آغاز عملیات "قدس2" به منظور تکمیل خط پدافندی "قدس1"؛ آسیب‌پذیر ساختن مواضع نیروهای دشمن و جلوگیری از تک احتمالی آن‏ها؛ گرفتن ابتکار عمل در محور شمالی البیضه. نیروهای خودی ضمن تأمین آب‏راه "کساره"، به اهداف تعیین شده دست یافتند.

135 تک محدود عراق به جزیره‌ی مجنون، سقوط 1100متر از خط خودی و اسارت 12 تا 14 تن از مدافعان و بی‌نتیجه ماندن پاتک ارتش در بازپس‌گیری، بررسی نظرهای فرماندهان سپاه درباره‌ی پدافند جزیره‌ی مجنون قبل از هجوم عراق.

- موافقت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) (سپاه)، با پیشنهاد لشکر19 فجر دائر بر اجرای عملیات محدود در محور عملیاتی میمه.

- ادامه‌ی درگیری‌های ایذایی و پراکنده علیه نیروهای خودی در غرب کشور؛ ورود مواد منفجره از عراق در سیدکان به ‏وسیله‌ی نیروهای کومه‏‌له جهت حمل به تهران و تحویل به عناصر سازمان چریک‌‏های فدایی خلق.

- تخلیه‌ی موشک‌‏های زمین‌به‌زمین و موشک‌انداز از یک کشتی روسی در بندر "شعیبه‌" کویت برای حمل به عراق؛ گزارش "اکونومیست" از گله‏ گزاری عراق از شوروی به دلیل اصابت موشک‌‏های ساخت این کشور به بغداد و احتمال چرخش بیش‏تر عراق به سوی مصر.

- ادامه‌ی اظهارات مقام‌‏ها و رسانه‌های ایرانی و کویتی درباره‌ی کشتی‌"المحرق" و محموله‌ی آن.

- ایران تهدید کرد که اگر قرارداد فروش هواپیمای "پوکارا" (ساخت آرژانتین) به عراق عملی شود، روابط تجاری دو کشور لطمه خواهد دید.

- در حالی‌که مهلت دو هفته‌ای جنگ شهرها رو به اتمام است، زمزمه‌ی از سرگیری آن در رسانه‌های همگانی جهان آغاز شده‏ است.

- عراق از سویی در صدد است بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود را به تعویق اندازد، از سوی دیگر به دنبال دریافت وام‌های جدید است.

- آقای هاشمی‌رفسنجانی در رأس یک هیئت بلندپایه‌ی سیاسی اقتصادی وارد پکن شد. تمایل ایران به خروج از انزوا و تهیه‌ی سلاح، تمایل دو کشور به افزایش مبادلات تجاری، ارتباط سفرهای کنونی آقای هاشمی به ابتکارات صلح و نیز بهبود بخشیدن ایران به وجهه‌ی بین‌المللی خود، ایجاد روابط حسنه با چین در مقابل تأثیرگذاری شوروی بر کشورهای خلیج‌فارس، توسعه‌ی منابع تأمین اسلحه، از جمله بازتاب‌های خارجی در تفسیرهای مربوط به این سفر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- یک سخن‌گوی رسمی وزارت خارجه‌ی ژاپن در آستانه‌ی سفر هفتة آینده‌ی آقای هاشمی به توکیو: ژاپن به ایران اسلحه نمی‌فروشد. در این سفر مواضع دو طرف در خصوص جنگ تشریح خواهد شد. هنوز دستور کار مذاکرات رهبران ایران و ژاپن را تکمیل نکرده‌ایم، اما جنگ احتمالاً در مذاکرات خواهد بود.

- ملاقات و گفت‏‌وگوی بیست تن از نمایندگان مجلس قبل از سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به چین درباره‌ی مسائلی چون: نقش و اهمیت مجلس در مسائل سیاسی از جمله مبارزه با لیبرال‌ها؛ انتقاد به آگاه نکردن نمایندگان از وقایع جنگ - که برخلاف حقوق مصرح نمایندگان در قانون اساسی است - و پیشنهاد طرح برنامه‌ی اقتصاد جنگی. سخنان آقای هاشمی در مورد محدودیت‌های ناشی از جنگ و مخالفت با پیشنهاد اقتصاد جنگی‌، و توجیه نمایندگان.

- واکنش "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر ایران، در برابر توقیف روزنامه‌ی "صبح آزادگان" و تأکید وی بر حق رسانه‌ها در اظهار شجاعانه‌ی نظرهای خود.

- بازتاب بحران هواپیمای ربوده شده‌ی امریکایی در رسانه‌های جهانی: رادیو بی.بی.سی. در مورد این ماجرا به نقش نبیه‌بری، سوریه، شوروی و امریکا و از سوی دیگر نقش حزب‌الله و ایران که این توازن قدرت را به نفع خود بر هم زده‌‏اند، اشاره کرد. " ابوالحسن بنی‌صدر" رئیس‌جمهور معزول ایران «هواپیماربایی اقدامی از سوی طرف‏داران جنگ در ایران به منظور مداخله‌ی امریکا، صورت گرفته است.» به ادعای بنی‌صدر: این به معنای دست داشتن دولت ایران در حادثه‌ی هواپیماربایی نیست، چه بسا تصمیم‌گیری در مرکزی غیر از دولت صورت گرفته است.

ارسال نظر






captcha
ارسال