فائزون|۵ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10176 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۴۱

تاریخ شمسی

5 تیر 1361

تاریخ قمری

4 رمضان 1402

تاریخ میلادی

26 ژوئن 1982
 
خلاصه روز: 

- گزارش از تبادل آتش در جبهه‌های سرپل ذهاب، گیلان‌غرب، ایلام و سومار.

- حملات هوایی عراق: حمله با چند فروند هواپیما به خارک و قطع موقت صدور نفت از این جزیره؛ حمله با چند هلی‌کوپتر به یک کشتی تجاری در خورموسی.

- محسن رضایی در جلسه‌ی توجیهی فرماندهان تیپ‌های مأمور در عملیات رمضان، «تهران منتظرماست، زمان به نفع ما نیست.» رحیم صفوی: اعلام آمادگی سپاه کافی نیست، سعی کنید جو دلسردی را از بین ببرید.

- ورود هفتاد دستگاه تریلر حامل تانک، نفربر و مهمات به عراق از مرکز کویت.

- حمله شدید حزب دمکرات به نیروهای خودی در بوکان و درگیری پنج ساعته‌ی آنان؛ شهادت یک گروه چهار نفره پزشکی به دست عناصر حزب دمکرات؛ کمین افراد ضدانقلاب در منطقه غرب سنندج، و شهادت سه تن از نیروهای خودی در این کمین، دست‌گیر شدن پنج تن از مسئولان تشکیلات حزب دمکرات باختران و ایلام. بازگشت قاسملو و سعید سنجابی به همراه ده فرانسوی از فرانسه به کردستان.

- سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد که در روزهای اخیر 38 تن از کارگزاران جمهوری اسلامی را شهید کرده است. گزارش این سازمان از حمله یک تیم عملیاتی خود به یک بنگاه معاملات ملکی در خیابان بهار. کشته شدن دو تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در شیراز.

- گزارش رادیوی سلطنت‌طلب‌ها از برگزاری کنگره‌ی مخالفان جمهوری اسلامی برای دست‌یابی به یک استراتژی مشترک در مبارزات خود.

- گزارش یک خبرنگار آلمانی از مناطق آزاد شده‌ی خوزستان در شهرهای مرزی ایران: از تشریح خرابی‌ها عاجزم. سوسنگرد و خرمشهر انسان را به یاد جنگ ویتنام می‌اندازد. عراق قبل از ترک هویزه تمام 2300 خانه‌ی آن‌ را منفجر کرده است.

- نشریه گاردین: تا آن‌جا که به عراق مربوط می‌شود این جنگ خاتمه یافته است.

- اظهارات نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، رئیس‌جمهور پاکستان، نخست‌وزیر ترکیه و سخن‌گوی وزارت امورخارجه‌ی بنگلادش درباره‌ی راه‌های پایان دادن به جنگ.

- ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از ایران و عراق خواست تا در جهت مقابله با اسرائیل، آتش‌بس اعلام کنند.

- سفیر لیبی در ایران: سعی کنید مذاکرات "جلود" در تهران، شکست نخورد.

- مذاکرات وزیرخارجه اردن و پاکستان درباره‌ی جنگ ایران و عراق؛ روزنامه عکاظ: وزیرخارجه‌ی عربستان به کویت سفر خواهد کرد. ایران حمله وسیعی را در ماه رمضان انجام خواهد داد.

- دولت سودان به کاردار و یک عضو دیگر سفارت ایران دستور داد که خاک سودان را هر چه زودتر ترک کنند. دانشجویان خارطوم در اعتراض به این اقدام حکومت سودان، تظاهرات کردند.

- رئیس شرکت ژاپنی طرف قرارداد در پروژه پتروشیمی بندر امام‌خمینی گفت: هیچ امیدی به این پروژه نداریم و این پروژه ارزش اقتصادی خود را از دست داده است. رادیو اسرائیل سفر یک هیئت از شرکت پتروشیمی ایران به کشورهای بلوک شرق را تلاش برای کمک گرفتن از این کشورها برای رفع مشکلات صنایع پتروشیمی ایران خواند.

- گزارش رادیو کلن از سفر وزیر اقتصاد آلمان به عراق و توافقات اقتصادی دو کشور در این سفر.

- امریکا طرح فرانسه درباره‌ی حل بحران جنوب لبنان را وتو کرد. در طرح فرانسه عقب‌نشینی نیروهای حکومت صهیونیستی از جنوب لبنان و استقرار نیروهای ناظر بین‌المللی در این منطقه پیشنهاد شده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال