فائزون|۵ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10175 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۳۹

تاریخ شمسی

5 تیر 1364

تاریخ قمری

7 شوال 1405

تاریخ میلادی

26 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- اجرای یک عملیات ایذایی در دو مرحله با نام "ظفر2" به همت نیروهای ارتش جمهوری‌ اسلامی ایران.

- هجوم نیروهای عراقی به پایگاه برون‌مرزی "خونوازان" (روبه‏ روی منطقه‌ی مریوان) که در اختیار نیروهای بارزانی بود.

- طی درگیری عناصری از کومه‌‏له با نیروهای محافظ جهادسازندگی سروآباد (از توابع کردستان) و نیز در حمله به ساختمان بخشداری، پنج تن شهید (از جمله رئیس بانک صادرات مریوان)، چهار تن زخمی و هشت تن اسیر شدند. عراق در شرق کشور نیز فعالیت مشابهی را دنبال می‌کند؛ به این منظور مقادیر قابل توجهی سلاح در پاکستان تخلیه و به خوانین بلوچستان تحویل شده است که به بلوچستان ایران بیاورند.

- در حالی‌که به دلیل تهدید عراق دائر بر حمله به خطوط هوایی در داخل خاک ایران، پروازهای بین‌المللی در ایران متوقف شده‏ است، به گزارش یونایتدپرس، خطوط بین‌المللی نظیر "سوئیس ایر" تصمیم دارند پروازهای خود را از بندرعباس انجام دهند. خطوط هوایی ایران مسافران را به رایگان از نقاط مختلف ایران به بندرعباس منتقل می‌کند تا با خطوط خارجی به خارج کشور پرواز کنند.

- روزنامه "البعث" چاپ سوریه: 35 تن از سودانی‌های شرکت‌ کننده در جنگ علیه ایران که در حمله‌ی اخیر ایران متواری شده بودند، پس از دست‏گیری به دست مزدوران صدام اعدام شدند.

- ریگان رئیس‌جمهور امریکا در سخنانی تهدیدآمیز، با حمایت از کشورهای خلیج‌فارس خواستار پایان فوری جنگ شد. همچنین دادگاه فدرال امریکا یک تن را که می‌‏خواسته لباس‌های ضد سلاح شیمیایی به ایران صادر کند، به دو سال زندان محکوم کرد.

- برای توجیه افکار عمومی و پوشش دادن به سهولت‌های خرید تسلیحاتی عراق، مجله‌ی "کل‌العرب" - چاپ پاریس - ادعا کرد بین ایران و اسپانیا دو قرارداد تجارت اسلحه بسته شده‏ است.

- روزنامه‌ی "فرانکفورتر الگمانیه": افراد یک سرویس مخفی عراقی که در بحرین قصد ترور داشتند تا ایران مورد سوءظن قرار گیرد، دست‏گیر شدند.

- عراق امروز رسماً قطع کامل مناسبات دیپلماتیک خود را با لیبی اعلام کرد. این اقدام پس از سفر ناموفق "تریکی" به عراق و متعاقباً سفر آقای هاشمی به لیبی و سوریه، به‌ویژه صدور بیانیه‌ی موسوم به "پیمان استراتژیک بین لیبی و ایران"، صورت گرفت. لیبی در قبال این اقدام عراق، خواستار اخراج این کشور از اتحادیه‌ی عرب و از سازمان کنفرانس اسلامی شد. محافل دیپلماتیک، خبرگزاری‏‌ها و مطبوعات، اقدام عراق را با سفر آقای هاشمی‌ به لیبی مرتبط دانسته‏ اند.

- "لاری اسپیکس" سخن‌گوی کاخ سفید: «امریکا قصد دارد به سوریه و ایران فشار آورد تا گروگان‌های هواپیمای تی.دبلیو.ای. آزاد شوند.» وی همچنین از تمایل سوریه برای حل و فصل بحران خبر داد. آزادی یک گروگان بیمار و پیشنهاد نبیه‌بری برای انتقال گروگان‌ها به یک سفارت‌خانه‌ی غربی در بیروت و در صورت عدم موافقت، انتقال به سوریه یا تهران، از جمله خبرهای امروز مربوط به هواپیماربایی است.

ارسال نظر






captcha
ارسال