فائزون|۵ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10174 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۳۶

تاریخ شمسی

5 تیر 1366

تاریخ قمری

29 شوال 1407

تاریخ میلادی

26 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- پاتک دشمن در منطقه عملیاتی نصر4 و تصرف قله‌های2 و 3 قشن، ارتفاع بالوسه و پادگان قشن. تلاش ناموفق نیروهای خودی برای بازپس‌گیری دو ارتفاع قشن. مشکل کمبود نیرو و بحث آن در قرارگاه. موفقیت نیروهای لشکر105 قدس در تصرف مجدد ارتفاع بالوسه و پادگان قشن.

- گزارش یک بولتن داخلی سپاه از آخرین وضعیت منطقه عملیاتی نصر4 و جمع‌بندی از تعداد کشته‌های دشمن. گزارش اغراق‌آمیز خبرگزاری عراق از پاتک امروز نیروهای دشمن: 40 گردان از نیروهای ایرانی را به هلاکت رساندیم.

- اجرای عملیات فتح7 در جنوب منطقه حلبچه با شرکت پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق. کشته و زخمی شدن 1500 تن از نیروهای دشمن، به اسارت درآمدن 45 تن از آنان، تصرف شهرهای سیدصادق و حلبچه به مدت چند ساعت و انهدام بخش مهمی از توان نظامی دشمن در این عملیات.

- حمله هواپیماهای عراقی به محل تشکیل شورای تأمین شهر مریوان. بمباران شیمیایی منطقه عملیاتی نصر4 به وسیله جنگنده‌‏های دشمن.

- ادامه مانور دریایی ارتش جمهوری اسلامی با نام "ذوالفقار" در دریای عمان و خلیج‏‌فارس. بازدید فرمانده سپاه پاسداران از جزیره ابوموسی و جزایر هم‏‌جوار.

- سخنان فرمانده کل سپاه‌پاسداران در جمع فرماندهان نیروی دریایی: اگر دشمن با ما درگیر شود می‌توانیم ناوهای جنگی او را به غنیمت بگیریم. ما می‌توانیم دشمن را از چند نقطه‌ی خلیج‌فارس درگیر کنیم. مردم کرانه‌ی خلیج‌فارس آماده رویارویی با دشمن هستند.

- نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 4 فروند کشتی بازرگانی را در تنگه هرمز شناسایی و بازرسی کرد.

- حمله ناموفق افراد حزب دمکرات به پایگاهی در بوکان و کشته شدن سه تن از مهاجمان. تصرف موقت یک پایگاه خودی در گردنه صلوات‌آباد سنندج به دست افراد سازمان کومه‌له. تحلیل رادیو کومه‌له از عملکرد نیروهای خودی در منطقه کردستان. گزارش "هرالد تریبیون" از تلاش‏‌های حزب دمکرات ایران و هم‌سویی این حزب با رژیم عراق.

- پناهنده شدن 700 تن از مردم کرد عراق به جمهوری اسلامی.

- گزارش رادیو امریکا از تلاش ایران برای استقرار موشک‏‌های کرم ابریشم در سواحل خلیج‌‏فارس. ایران 20 تا 50 موشک از چین خریده است.

- تأکید حجت‌‏الاسلام رفسنجانی در خطبه‏‌های نمازجمعه بر عدم تمایل ایران به‌درگیری نظامی با امریکا. اشاره وی به تناقضات موجود میان سیاست‌‏های اعلام شده امریکا با عملکرد این کشور در ارتباط با ایران و بیان قصد امریکا از اقداماتش جهت کسب وجهه میان کشورهای عربی و مقدمه‌‏سازی جهت حضور در خلیج‌‏فارس.

- تحرکات تازه کویت برای کاهش تنش‌‏های موجود در منطقه: سفر فرستادگان ویژه امیر کویت به کشورهای عربی و اسلامی. درخواست وزیرخارجه ایران از کویت برای دست برداشتن از حمایت عراق.

-  سفر پادشاه اردن به ترکیه و درخواست وی از مقامات این کشور برای متقاعد کردن ایران به پایان دادن جنگ. رئیس‌جمهور ترکیه نیز خواهان پایان هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری صلحی شرافتمندانه و پایدار در منطقه شد. تفسیر روزنامه جمهوریت و رادیو بی.بی.سی درباره این سفر.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تفسیر روزنامه "وال استریت ژورنال" در زمینه شکست طرح حضور نظامی امریکا در خلیج‌‏فارس.

- نشست محرمانه وزرای نفت عضو اوپک برای بررسی دقیق میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت. 

- گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال" درباره تأثیر مخاطره‌‏آمیز افزایش صدور نفت عراق بر بازار جهانی و تثبیت بهای نفت: عراق در صدد افزایش تولید خود از 2/2 میلیون بشکه فعلی به 2/7 میلیون بشکه در روز است.

- گزارش روزنامه پاکستانی مسلم درباره تأثیر جنگ بر اقتصاد عراق و نگرانی مسکو و پاریس - تأمین کنندگان اصلی عراق - از وضع وحشتناک مالی این کشور.

- ورود وزیر بازرگانی فرانسه به بغداد و گزارش آسوشیتدپرس درباره همکاری تسلیحاتی فرانسه و عراق: از ابتدای جنگ، فرانسه شش میلیارد دلار تسلیحات در اختیار عراق قرار داده است.

- گزارش خبرگزاری آلمان و روزنامه تایمز درباره نامه ریگان به حافظ‌‌‌ ‌‌‌‏اسد در ارتباط با آزادی گروگان‌‏های امریکایی در جنوب لبنان. تیرگی روابط بین سوریه و ایران به خاطر گروگان‌‏گیری در لبنان. موضع‌گیری سیدحسین فضل‌الله در نمازجمعه امروز بیروت علیه گروگان‌گیری. گزارش روزنامه الخلیج درباره وضعیت روزنامه‌نگار امریکایی. 

ارسال نظر






captcha
ارسال