فائزون|۴ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10171 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۳۰

تاریخ شمسی

4 تیر 1364

تاریخ قمری

6 شوال 1405

تاریخ میلادی

25 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- در ادامه‌ی پیشرفت کار در محور عملیاتی فاو، با توجه به ضرورت رعایت حفاظت اطلاعات، سازمان حفاظت سپاه تهیه‌ی طرح جامع حفاظتی فاو را در دستور کار قرار داد. این سازمان همچنین در مورد مقررات تردد در منطقه‌ی فدک و نیز چگونگی فعالیت مهندسی، نقل و انتقالات و نحوه‌ی ارتباطات، یک دستور عمل حفاظتی صادر کرد.

- در ادامه‌ی تحرکات ایذایی عناصر ضدانقلاب داخلی به‌خصوص در کردستان، امروز نیز به یک خودرو سپاه در بوکان حمله شد. همچنین قطار باربری قزوین را عده‌ای ناشناس به رگبار بستند و در تهران نیز شاخه‌ی اکثریت "فدائیان خلق" در یکی از خیابان‌های شمالی شهر علیه جنگ و انقلاب اسلامی اعلامیه پخش کردند.

- آقای هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‏‌ای مطبوعاتی تأکید کرد تشکیل دادگاه برای تعیین متجاوز را نمی‌پذیرد بلکه باید پذیرش تجاوز عراق ابتدا قطعی باشد و دادگاه برای کیفر متجاوز تشکیل شود. وی افزود که دیپلماسی صرف به نتیجه نمی‌رسد ولی با حرکت نظامی قوی در جبهه، می‌توان به موفقیت دیپلماسی امیدوار بود.

- آقای هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود پس از بازگشت از سوریه و لیبی، گزارشی از توافقات سه کشور به‌خصوص حمایت سوریه و لیبی از جمهوری‌ اسلامی در جنگ عراق علیه ایران و همکاری سوریه و لیبی در جنگ اردوگاه‌های فلسطینی، ارائه داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در بازتاب‌های گسترده‌ی سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به سوریه و لیبی، این موارد آمده است: نزدیکی مواضع سه کشور؛ خرید تسلیحاتی ایران از سوریه و لیبی؛ حل جنگ اردوگاه‌های فلسطینیان؛ مسئله گروگان‌گیری هواپیمای تی.دبلیو.ای.؛ درخواست امریکا از سوریه برای کمک به بحران هواپیماربایی در فرودگاه بیروت با همکاری جمهوری‌اسلامی ایران؛ قول سوریه به امریکا مبنی‏‌بر استفاده از نفوذ خود در لبنان؛ مذاکرات رئیس مجلس ایران با مقام‏‌ها و سازمان‌های رسمی لبنان و سوریه به ویژه حزب‌الله لبنان در مورد گروگان‌گیری؛ احتمال عدم دست‏یابی آقای هاشمی‌رفسنجانی به سلاح‌های مورد نظر در سفر خود به لیبی و سوریه.

- ادامه‌ی بحران ربودن هواپیمای تی.دبلیو.ای: موضع‌گیری تهدیدآمیز "ریگان" رئیس‏ جمهور امریکا، مبنی‌بر محاصره‌ لبنان؛ جلسه‌ی ریگان با مشاوران امنیت ملی؛ امریکا بررسی راه‌های فشار بر لبنان و محاصره‌ی نظامی آن؛ تحریم شرکت‌های متعلق به شیعیان و کارگران شیعه در امریکا و اروپا؛ تعمیم اقدامات امریکا درباره‌ی کسانی که به تروریست‌ها کمک می‌کنند، از جمله ایران، لیبی و سوریه؛ تماس‌های امریکا با دولت سوریه جهت آزادسازی گروگان‌ها؛ تماس سوریه با جنبش امل؛ تهیه‌ی طرحی برای حل سیاسی بحران با میانجی‌گری سوریه؛ ملاقات سفیران انگلیس و ایتالیا در لبنان با نبیه‌بری و اطمینان دادن سفیران کشورهای اروپایی به وی جهت آزادی زندانیان لبنانی در اسرائیل؛ سوریه اعلام کرد که به شرط آزادی همه‌ی زندانیان لبنانی از زندان اتلیت (عتلیت)، میانجی‌گری را خواهد پذیرفت.

- برخی صاحب‌نظران و تحلیل‌های سیاسی موجود، دولت امریکا را از اقدام خصومت‌آمیز علیه ایران برحذر داشته و خواهان تماس‌های دیپلماتیک امریکا با مقام‌‏های جمهوری‌اسلامی هستند. یکی از مقام‌‏های سوئیسی در ملاقات با یک مقام وزارت خارجه‌ی ایران خواستار برقراری مذاکرات محرمانه و ایجاد تعادل بین اروپا و جمهوری‌اسلامی ایران گردید.

- سفیر هند مواضع ایران مبنی‏‌بر سرنگونی صدام را برای کشورهای جهان ناپذیرفتنی دانست. سفیر ترکیه نیز به همتای ایرانی خود گفت: دشمنی ایران با امریکا فرصتی برای عراق برای دست‏یابی به موشک‌های دوربرد از شرق و غرب، می‌باشد.

- معاون وزیرخارجه‌ی ژاپن وضع اقتصادی عراق را وخیم توصیف کرد.

- در بازدید وزیر بهداری و استاندار باختران از یکی از اردوگاه‌های جنگ‌زدگان واقع در باختران، ساکنان اردوگاه اشکالات مربوط به بدی تغذیه، خدمات پزشکی و مسائل دیگر این اردوگاه را به آن‌‏ها توضیح دادند.

ارسال نظر






captcha
ارسال