فائزون|۴ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10170 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۲۸

تاریخ شمسی

4 تیر 1366

تاریخ قمری

28 شعبان 1407

تاریخ میلادی

25 ژوئن 1987
خلاصه روز: 

- عملیات نیروهای لشکر105 قدس در محور دشت ماؤوت و تصرف حد فاصل تپه864 و تپه بالوسه و از بین رفتن امکان تهدید از این ناحیه.

- عراق منطقه عملیاتی نصر4 را با 24 گلوله شیمیایی عامل اعصاب بمباران کرد. نامه کاردار ایران در سازمان ملل، به دبیرکل درباره جزئیات حمله شیمیایی 1366/3/31 عراق به منطقه عملیاتی نصر4. بمباران پارک موتوری لشکر28 کردستان در حوالی مریوان.

- ستاد مشترک اعلام کرد با آتش پدافند هوایی از ساعت 14 تا 17 امروز 6 فروند از هواپیماهای دشمن سرنگون شدند.

- بمباران پنج روستای کردستان عراق به‌‏وسیله جنگنده‌‏های این کشور. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از تخریب ده روستای کردنشین منطقه سلیمانیه به دست نیروهای عراقی.

- کنترل شهر "شقلاوه" به دست نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان و پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان. تسلیم شدن 13 نیروی نظامی عراق به پیش‌مرگان حزب دمکرات.

- تحصن دانشجویان عراقی مقیم فرانسه در مقابل مقر یونسکو در اعتراض به حملات شیمیایی عراق علیه مناطق کردنشین. معاون مدیرکل یونسکو در دیدار با دانشجویان معترض، رژیم عراق را به دلیل استفاده از سلاح‌‏های شیمیایی محکوم کرد.

- ادعای یک سخن‌گوی نظامی عراق درباره حمله نیروی هوایی عراق به یک نفت‏کش در نزدیکی بندر امام‌‏خمینی. بازرسی نیروی دریایی ارتش از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز.

- تأکید حجت‏‌الاسلام هاشمی رفسنجانی بر نقش روحانیون در سرنوشت جنگ.

- اظهارات سفرای کویت در سازمان ملل و واشنگتن درباره مین‌‏گذاری در سواحل این کشور: برخی از این مین‌‏ها را ایران کار گذاشته و برخی نیز در نتیجه حرکت باد و یا امواج دریا به کویت رسیده‏ است. رادیو بی.بی.سی: اگر سواحل کویت مین‌گذاری شده باشد ممکن است عملیات اسکورت ناوگان نفت‌کش کویتی بی‌اثر شود. ناوگان کویت در یک اقدام احتیاطی فعلاً از حمل گاز مایع خودداری می‌کند.

- اظهارات معاون وزیرخارجه امریکا در زمینه تحولات خلیج‌‏فارس و آینده رابطه ایران و امریکا: ایالات متحده خواهان رویارویی با جمهوری اسلامی نیست؛ امریکا از طریق شورای امنیت سعی می‏کند قطع‏نامه‏‌ای را تهیه کند که هم برای ایران و هم برای عراق قابل قبول باشد. رئیس کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا: ایران خلاقیت عظیمی در حمله به امریکا نشان داده است. ما در مقابل آنها تنبلی نشان داده‌ایم ... مقاله‌ی وی در بررسی حملات ایران به کشتی‌‌های نفت‌کش‌ کویتی و سایر کشتی‌هایی که به مقصد کویت رفت و آمد دارند. ایران و عراق امسال هر کدام به 260 کشتی نفت‌کش حمله کرده‌اند.

- تأکید وزیر خارجه‌ی اردن بر تشکیل اجلاس سران عرب برای حمایت از کویت.

- نوشته هفته‌نامه العمل‌الاسلامی درباره‌ی دخالت عراق در کودتای نظامی هفته گذشته شیخ‌نشین شارجه و گزارش آسوشیتدپرس از اهداف اولیه کودتاگران و عاقبت کودتای انجام شده.

- سفر دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس به ترکیه و درخواست وی از مقامات آن کشور برای دخالت در مسائل خلیج‌فارس.

- سخنان معمر قذافی رهبر لیبی در گفت‌وگو با روزنامه کویتی الرأی‌العام: تصمیم دارم درباره‌ی پایان جنگ ایران و عراق اقدام کنم. اسرائیل و امریکا مایل به ادامه جنگ هستند. ایران برای گفت‌وگو با مقامات لیبی برای پایان دادن به جنگ اعلام موافقت کرده است. ما در برابر عراق عربی و انقلاب ایران در یک وضع دشوار قرار گرفته‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آغاز بهره‌برداری از دومین خط لوله صدور نفت عراق به ترکیه. روزنامه گونش: طول این خط 986 کیلومتر و هزینه احداث آن 262 میلیون دلار است.

- تشکیل هشتاد و یکمین اجلاسیه وزرای نفت کشورهای عضو اوپک. بحث بر سر افزایش تولید. هشدار رئیس اجلاس اوپک درباره بی‌‏ثبات شدن بازار نفت. اظهارات وزیر نفت ایران درباره عملکرد عراق در ناپایداری بازار نفت و تأکید بر کاهش تولید نفت.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از محاکمه سه ضارب دیپلمات ایرانی در دهلی نو.

ارسال نظر






captcha
ارسال