فائزون|۳ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10167 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۱۹

تاریخ شمسی

3 تیر 1364

تاریخ قمری

5 شوال 1405

تاریخ میلادی

24 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- در جلسه‌ی امروز قرارگاه خاتم، جایگاه عملیات محدود در یک استراتژی جنگ درازمدت مورد بررسی قرار گرفت و فرمانده کل سپاه تأثیر این‌گونه عملیات‌ها بر سازمان رزم و آرایش دفاعی دشمن و... را تشریح کرد. وی از جمله به این موارد پرداخت: تجزیه نیرو و امکانات و تجهیزات دشمن؛ فعال کردن اجباری عراق در طول هزار کیلومتر مرز و بر هم زدن تمرکز قوای آن علیه عملیات اصلی خودی و این‌که "اگر هم منتظر عملیات گسترده‌ی ما بماند و نیروهای کیفی را حفظ کند، همه‌ی عملیات‌های محدود ما موفق خواهد بود"؛ همچنین تأیید عملیات‏‌های محدود در فریب و غافل‌‏گیری و مخفی ماندن عملیات اصلی. فرمانده کل سپاه سپس عملیات گشت رزمی، نفوذی، محدود و... را تعریف کرد و افزود: «باید سازمان رزم لشکرها به سپاه گسترش یابد تا بتوانیم در چند نقطه عملیات گسترده انجام دهیم.»

- رادیو بغداد در گزارشی تهدیدآمیز با ارائه فهرستی مدعی شد ایران تعدادی از شهرهای عراق را در روزهای مختلف گلوله‌باران کرده‏ است.

- یک گزارش از نتیجه بازرسی کشتی المحرق که به وسیله‌ی نیروی دریایی ایران توقیف شده، این است که کشتی دارای محموله‌ای غیرنظامی بوده امّا وسایلی با کاربرد نظامی نیز در آن وجود داشته است. از سوی دیگر، وزارت خارجه‌ی انگلیس برای آزادی تعدادی از خدمه‌ی این کشتی که هویت انگلیسی دارند، با ایران و کویت در تماس است.

- شرکت "لویدز" لندن اعلام کرد نفت‌کش‌هایی که از رادارهای هشدار دهنده‌ی (ضد موشک) ساخت شرکت "فیلیپس الکترونیک" هلند استفاده کنند، وجه بیمه‌ی کم‏تری پرداخت خواهند کرد.

- مجله‌ی "الطلیعه الاسلام" از یک قرارداد نظامی بین عراق و حکومت افریقای جنوبی خبر داد که خلاف مقررات سازمان ملل در تحریم افریقای جنوبی است.

- مذاکرات دور دوم آقای هاشمی‌رفسنجانی با حافظ اسد در سوریه را نشریات داخلی تبادل نظر در زمینه‌ی اوضاع منطقه و روابط دوجانبه توصیف کردند، ولی در رسانه‌های همگانی جهان غالباً این مذاکرات حول محور آزادی گروگان‌های امریکایی در ماجرای ربودن هواپیمای تی.دبلیو.ای.، بررسی شده‏ است، البته همچنین تهیه‌ی سلاح (به ویژه موشک‌های زمین به هوا)، جنگ ایران و عراق، جنگ شیعه و فلسطین در لبنان و روند صلح خاورمیانه را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

- هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‏‌ای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی: هواپیماربایی واکنشی در مقابل انفجارات اسرائیل می‌باشد؛ سر نخ اکثر ترورها و انفجارات، در امریکا و فرانسه است؛ محکوم کردن ربایندگان و نادیده گرفتن بدترین نوع تروریسم، خیانت است؛ اقدام ضعفا در قبال بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی، امری طبیعی است؛ اگر ایران قرار باشد ربوده شدن هواپیمای امریکایی را محکوم کند، باید قبلاً اقداماتی را که امریکا و اسرائیل در جنوب لبنان، بیروت و طرابلس انجام داده‌اند، محکوم کند؛ تنها راه‏ حل بحران [هواپیماربایی]، آزادی شیعیان در بند اسرائیل می‌باشد و اعمال زور نتیجه‌ای ندارد؛ ایران از حمله‌ی نظامی امریکا استقبال می‌کند و در صورت حمله، سرنوشتی بدتر از انفجار سفارت امریکا در بیروت، در سراسر جهان در انتظار امریکا خواهد بود.

- در پی احتمال حمله‌ی امریکا و اسرائیل جهت یک عملیات گسترده‌ی نظامی در لبنان، شوروی از سوریه خواست تا از نفوذ خود در جنبش امل (به رهبری نبیه‌بری) جهت پایان بخشیدن به غائله هواپیماربایی، استفاده کند؛ واکنش نبیه‌بری و حزب‌الله لبنان جهت مقابله با امریکا و اسرائیل؛ پیوستن تفنگ‏داران نیروی دریایی امریکا به ناو هواپیمابر "نیمیتس" در نزدیکی سواحل لبنان؛ آزادی 31 تن از زندانیان لبنانی زندان اتلیت (عتلیت) و پافشاری ربایندگان برای رسیدن به همه‌ی اهداف خود؛ جورج شولتز آزادی زندانیان دربند اسرائیل را خشنودی امریکا و منتفی شدن بحران برشمرد، اما ریگان منکر ربط آزادی زندانیان با گروگان‌ها می‌باشد؛ طرح چهار ماده‌ای تلاش‌های دیپلماتیک اتریش، لبنان، سوئیس، سوریه و امریکا برای خاتمه گروگان‌گیری.

- روزنامه‌ی "واشنگتن پست" با پرداختن به اموری چون ریشه‌های خصومت جنبش‌ بنیاد‌گرایی اسلامی با امریکا، تفکیک ناپذیری دین از سیاست در ایران، ماجرای تی.دبلیو.ای، حمله به مقر تفنگ‏داران امریکایی، حمله به سفارت امریکا در بیروت، حمله به محل هیئت امریکایی در کویت، به درگیر بودن امریکا در جنگی نامعلوم اشاره کرد و تأکید کرد ریگان باید با احتیاط بسیار سه راه حل را بررسی کند: حمله‌ی نظامی، تحریم اقتصادی، ایجاد روابط حسنه. نویسنده‌ی این روزنامه سپس به بی‌‏ثمری راه‌حل سوم در طول حیات امام‌خمینی در دوره‌ی ریگان، اشاره کرده امّا زیرسازی آن را ضروری خوانده است.

- چند خبرنگار سوئیسی پس از مراجعت از بغداد، در گزارشی به تشریح اوضاع عراق پرداخته‏‌اند: وجود سانسور خبری؛ کنترل خبرنگاران خارجی؛ عدم انعکاس حملات موشکی ایران به بغداد و قرنطینه کردن محل اصابت موشک؛ تأکید حکومت بر مخفی ماندن تلفات عراقی‌ها در جنگ و حفظ سکوت خانواده‌های‏شان با تأمین رفاه آن‌ها؛ فراگیری کیش شخصیت صدام‌حسین؛ نصب تصاویر صدام در همه‌جا؛ موقعیت قصر صدام و مقام‌‏های عالی‌رتبه و امنیتی؛ حضور مأموران امنیتی در تمامی مراکز حتی درون خانه‌ها؛ تظاهر والدین به دوست داشتن صدام در حضور فرزندان که مبادا مخالفت‌ها به مدرسه منتقل شود و بچه‌ها آسیب ببینند؛ و....

ارسال نظر






captcha
ارسال