فائزون|۲ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10163 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۵:۱۳

تاریخ شمسی

2 تیر 1364

تاریخ قمری

4 شوال 1405

تاریخ میلادی

23 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- در حالی‌که امروز آبادان هدف آتش دشمن بود و دو واحد مسکونی دیگر آن تخریب شد، سخن‌گوی نظامی عراق اعلام کرد این کشور به متن نامه‌ی صدام مبنی‌‏بر توقف حمله به شهرهای ایران پای‌بند است.

- شرکت کشتی‌رانی "عرب یونایتد شیپینگ" با تقبیح توقیف کشتی باری کویتی "المحرّق" به‏ وسیله‌ی ایران، از مقام‏‌های کویتی خواست تا اقداماتی برای آزاد کردن کشتی و خدمه‌هایش انجام دهند.

- گزارش یک مرکز اطلاعاتی سپاه از همکاری فرانسه در احداث تأسیساتی در خطوط جبهه‌ی عراق و گزارش خبرگزاری جمهوری‌اسلامی از ارسال کامیون‌های ارتشی اتریشی برای وزارت دفاع عراق.

- نوزده مورد درگیری بین نیروهای خودی و ضدانقلاب از تاریخ 3/21 تا 1364/4/2که بر اثر آن از خودی‏‌ها 22تن شهید و 14 تن مجروح و از ضدانقلاب 12کشته و تعداد بسیاری مجروح و 12 تن نیز اسیر شدند. در یک درگیری دیگر در حوالی پیرانشهر 20 تن از نیروهای خودی شهید و 2 تن مجروح شدند.

- تیم ترور وابسته به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پس از چند عملیات ترور در باختران، در شیراز شناسایی و دست‏گیر شدند.

- در پایان سفر آقای هاشمی به لیبی بیانیه‌ی مشترکی هم‌زمان در تهران و طرابلس منتشر شد که حاوی این موارد است: ایستادگی لیبی در کنار ایران در جنگ عراق علیه ایران؛ تشکیل کمیته‌ی مشترک سیاسی نظامی مبنی‌بر ایستادگی در مقابل صهیونیزم، امریکا و ارتجاع؛ کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش؛ ایستادگی ایران در کنار لیبی در مقابل هرگونه ‌تجاوز؛ حمایت از لیبی تا تأمین حق این کشور در دفاع از خلیج سیرت؛ محکوم کردن توطئه امریکا و صهیونیزم علیه اردوگاه‌های فلسطین و انقلاب اسلامی و لیبی؛ تعهد در خصوص فعالیت در راه آزادی تمام سرزمین فلسطین و مقابله با تلاش‌های مستقیم و غیرمستقیم مذاکره با حکومت اسرائیل، مقاومت در برابر طرح‌های تسلیم‌طلبانه و توطئه‌آمیز حکومت‌های خائن در مورد فلسطین؛ تشکیل ارتش قدس جهت آزادسازی فلسطین؛ مردود دانستن کاهش قیمت نفت؛ تأیید حکومت قانونی و وحدت ملی چاد؛ محکوم کردن اقدامات نژادپرستانه‌ی حکومت پرتوریا و جانب‏داری از سازمان سواپو. همچنین در پایان این سفر شمشیری به‌عنوان سمبل مبارزات رهایی‌بخش به هاشمی هدیه شد. وی گفت: «امیدوارم این شمشیر هیچ‌گاه به نیام نرود تا این‌که سرزمین قدس شریف را آزاد کنیم.»

- "حافظ‌ اسد" رئیس‌جمهور سوریه، پس از ترک مسکو از آقای هاشمی‌رفسنجانی - که در لیبی به‌ سر می‌برد - جهت دیدار از سوریه دعوت کرد. به گفته‌ی آقای هاشمی، اهداف این سفر عبارت است از: تبادل نظر بر مسائل منطقه‌ای، لبنان و کشورهای عضو جبهه‌ی پایداری و نیز تهاجمی که به‏ وسیله‌ی امریکا و صهیونیست‌ها شروع شده‏ است؛ اتخاذ مواضع مشترک درباره‌ی مسائل جنگ تحمیلی و اوضاع احتمالی آینده. دیدارهای آقای هاشمی از لیبی و سوریه بازتاب‌‏‏‏های وسیع در رسانه‌های همگانی جهان داشته است: کسب اطلاعات ایران از سوریه در مورد سفر حافظ‌‌ اسد به مسکو؛ تلاش جهت نزدیک شدن سه کشور ایران، سوریه و لیبی؛ چگونگی تهیه‌ی اسلحه از سوریه. همچنین به دو نگرانی اسد نیز پرداخته‏‌اند: افزایش نفوذ نیروهای رادیکال اسلامی طرف‏دار ایران؛ مخالفت ایران با نبیه‌بری.

ارسال نظر






captcha
ارسال