فائزون|۱ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10158 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۷|۱۴:۵۸

تاریخ شمسی

1 تیر 1366

تاریخ قمری

25 شوال 1407

تاریخ میلادی

22 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- در ادامه عملیات نصر4 نیروهای لشکر41 ثارالله قله‌های 2 و 3 ارتفاع قشن را به تصرف در آوردند و نیروهای لشکر33 المهدی نیز تا یک کیلومتری شهر ماؤوت پیشروی کردند.

- ارائه چندین گزارش از خالی بودن ارتفاع گرده‌رش از نیروهای عراقی و بحث‌هایی درباره‌ی تصرف این ارتفاع حساس، این مباحث به علت نبود نیروی کافی برای عملیات روی این ارتفاع بی‌نتیجه ماند.

- در جلسه فرمانده یگان‌های عمل‌کننده، مسئولان قرارگاه نجف و جانشین فرمانده نیروی زمینی، فرماندهان آخرین وضعیت خط، استقرار نیروها، اقدامات مهندسی و مشکلات خود را برای تداوم وضعیت فعلی و ادامه عملیات، بیان کردند. هشدار رحیم صفوی درباره حفظ مناطق تصرف شده: دشمن مترصد است که حداقل ارتفاع دوقلو، قشن و سپس ماؤوت را پس بگیرد.

- اطلاعیه‌ی شماره2 قرارگاه خاتم درباره‌ی عملیات "نصر4" تا آخرین ساعات امروز. شهر ماووت آزاد شد، ده‌ها تانک و نفربر به غنیمت نیروهای خودی درآمد، بیش از 1500 تن از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند؛ تیپ115 پیاده و گردان تانک الکرار به میزان صددرصد و یک گردان از تیپ94 به میزان 50% منهدم شدند.

- اسامی و مسئولیت‌های 7 تن از فرماندهان عراقی اسیر شده در عملیات نصر4 از جمله یک فرمانده تیپ و چند فرمانده گردان.

- ساعت 5 بعدازظهر دشمن 70 گلوله شیمیایی از نوع اعصاب و تاول‌زا را در منطقه استقرار 3 یگان خودی پرتاب کرد، 110 تن از نیروهای خودی مصدوم شدند، 2 هواپیمای عراقی به وسیله نیروهای خودی در منطقه‌ی عملیاتی سرنگون شدند.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از موقعیت جغرافیایی و نظامی و اقتصادی شهر ماؤوت و راه‌های مواصلاتی به این شهر.

- شروع عملیات نصر5 برای تصرف ارتفاعات فرفری در غرب سردشت. طی 2 ساعت ارتفاع کله‌قندی و فرفری به تصرف نیروهای خودی درآمد ولی نیروهای عراقی همچنان در یال کله‌قندی باقی مانده‌اند. با روشن شدن هوا و اجرای آتش روی این منطقه نیروهای عراقی مجبور به ترک منطقه شدند و این یال به تصرف نیروهای خودی درآمد.

- در حمله‌ی 200 تن از نیروهای سازمان مجاهدین خلق به یک پایگاه ژاندارمری در منطقه دهلران 4 تن از نیروهای مهاجم کشته شدند و 5 تن از نیروهای خودی نیز به شهادت رسیدند. حمله نیروهای ضد انقلاب به چند پایگاه در منطقه مریوان و سقز و به اسارت درآوردن 24 تن از نیروهای خودی. کشته شدن پنج تن از نیروهای حزب رزگاری به هنگام بمب‏‌گذاری در یکی از پل‌‏های اطراف شهر مریوان.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و یکی از نشریات سپاه درباره‌ی روند صعودی تحرکات نظامی گروه‌‏های مسلح غیرقانونی در منطقه‌ی باختران و شهرهای مرزی: ورود یک گروه 200 نفری از دمکرات‏‌های مسلح به همراه فیلمبرداران فرانسوی به منطقه برای انجام تخریب، ترور و حمله به شهر پاوه؛ طی یک ماه گذشته 27 تن از نیروهای خودی شهید، 69 تن مجروح و 39 تن اسیر شدند.

- اقدام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بازرسی از هفت فروند نفت‏کش خارجی.

- اعزام گردان‌‏های پیشقراولان مدافع خلیج‏‌فارس به مناطق جنوبی کشور.

- مطالب روزنامه "الوفد" درباره تلاش مصر برای ایجاد اختلال در امر خرید تسلیحات ایران: به‌‏دنبال فشار شدید مصر به چین، این کشور ارائه سلاح از جمله موشک‏‌های "کرم ابریشم" را به ایران متوقف کرده است.

- تفسیر رادیو بی.بی.سی درباره پیش‌‏نویس قطع‏نامه‏‌ای که اعضای شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق فردا به بررسی آن می‌‏پردازند: آنچه این قطع‏نامه را تحکیم می‌‏کند تحریم الزامی فروش اسلحه به هر یک از دو طرف متخاصم است که حاضر نشود به این آتش‌‏بس عمل کند. خبرگزاری فرانسه: متن پیش‌‏نویس به دبیرکل سازمان ملل اختیار تشکیل یک کمیته ویژه تحقیق در خصوص مسئولیت‌‏های جنگ را می‌‏دهد. تأکید مجدد معاون وزیرخارجه امریکا در مورد همکاری امریکا و شوروی برای تصویب قطع‏نامه اخیر شورای امنیت.

- تهدید وزیر نفت کویت: اگر امریکا به درخواست این کشور مبنی‌بر اسکورت نفت‏کش‏‌ها جواب منفی دهد، از سایر قدرت‌‏ها درخواست مشابهی خواهد کرد.

- نامه وزیر امورخارجه کویت به دبیرکل سازمان ملل در پی افشای استفاده عراق از فضای کویت در بمباران اخیر جزیره خارک و هشدار ایران به این کشور: ما در کویت در تلاش هستیم که روابط‏مان را با همسایه خود، ایران بهبود بخشیم اما آن کشور عمداً جنگ تبلیغاتی خود را افزایش داده و مقامات عالی‌‏رتبه این کشور مستقیماً و به طور مکرر کویت را تهدید می‏‌کنند.

- گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از همکاری جدید اطلاعاتی امریکا و عربستان سعودی برای پوشش کامل منطقه خلیج‌‏فارس با استفاده از هواپیمای "آواکس".

- اظهارات یک مقام ارشد شورای همکاری خلیج‌‏فارس درباره نشست آتی این شورا با جامعه اقتصادی اروپا: شورای همکاری خلیج‌‏فارس درباره تحولات اخیر در منطقه و حمله به نفت‏کش‌‏ها در آبراه بین‌‏المللی با مقامات بازار مشترک گفت‌و‌گو خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال