فائزون|۳۱ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10156 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۴۰

تاریخ شمسی

31 خرداد 1364

تاریخ قمری

2 شوال 1405

تاریخ میلادی

21 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- در ادامه‌ی بازرسی‌های قانونی کشتی‌هایی‌که مشکوک به حمل تجهیزات نظامی برای عراق هستند، امروز کشتی 23800 تنی "المحرق" با پرچم کویت را یک ناوشکن نیروی دریایی جمهوری‌ اسلامی ایران توقیف و به اسکله‌ی شهید رجایی بندرعباس هدایت کرد.

- گزارش و تفسیری از توقف دوره‌ی جدید جنگ شهرها و برتری ایران در جنگ روانی "توقف مشروط جنگ شهرها" با اجرای عملیات "قدس1"، شلیک یک فروند موشک به بغداد و نیز گلوله‌باران مناطق نظامی و دولتی برخی شهرهای مرزی عراق.

- "معمر قذافی" رهبر لیبی در دیدار با آقای "هاشمی‌رفسنجانی" در شهر "بنغازی" از مواضع انقلاب مردمی ایران علیه امپریالیسم و صهیونیسم دفاع کرد و تحمیل جنگ عراق علیه ایران را نه جنگ اعراب و عجم که جنگ مرتجعان منطقه علیه نیروهای انقلاب دانست و افزود: لیبی نیز در کنار شماست.

- نشریه‌ی "فارین ریپورت": سوریه یک سکوی پرتاب موشک‌های ضدهوایی ساخت شوروی را در فرودگاه تهران نصب کرده‏ است. نشریة "المجله" وابسته به عربستان سعودی: لیبیایی‌ها تعداد محدودی موشک‌های قدیمی زمین‌به‌زمین "اسکاد"، و سوریه نیز موشک‌های قدیمی زمین‌ به هوا به ایران واگذار کرده‌اند.

- مجله‌ی "الوطن العربی" چاپ پاریس: به منظور خنثی کردن حمله‌ی ایران به جزایر "وربه" و "بوبیان" کویت، این کشور اجازه‌ی دست‏رسی عراق به این جزایر را بدهد.

- "ریموندبار" نخست‌وزیر اسبق فرانسه در مصاحبه‌ای با این‌که عراق را مسئول تجاوز به ایران خواند، امّا برای جلوگیری از صدور انقلاب ایران کمک‌های غرب به عراق را ضروری دانست و هشدار داد که ایران را نباید در انزوا و خارج از میدان روابط دیپلماتیک و اقتصادی قرار داد. وی سپس بنیادگرایی شیعه را "خطر اصلی" معرفی کرد. یک روزنامه‌‏نگار فرانسوی: بهبود روابط با ایران، هدف مشکلی برای فرانسه است زیرا در همان حال می‌خواهد از توسعه انقلاب اسلامی امام‌خمینی جلوگیری نماید.

- هفته‌نامه‌ی انگلیسی "اکونومیست" غیرقابل تحمل بودن بار جنگ برای عراق و انبوهی از بدهی‌های خارجی این کشور را مورد بررسی قرار داده‏ است. روزنامه‌ی سوئدی "داگنس نیهیتر" نیز به کاهش صدور نفت عراق بر اثر بسته بودن مسیرهای انتقالی قبلی و اتکا به صدور نفت از طریق ترکیه، اشاره کرد.

- بر اساس نظر تحلیل‌گران، ماجرای هواپیماربایی در بیروت، وارد مرحله‏‌ای تازه شده‏ است. به گزارش نشریه‌ی "نیویورک‏تایمز"، امریکا وعده داده است در صورت آزادی گروگان‌ها، اسرائیل زندانیان شیعه را آزاد کند. ولی به‏ گفته‌ی "شامیر" نخست‌وزیر اسرائیل، ادامه‌ی آزاد کردن زندانیان، بدون ارتباط با مسئله هواپیماربایی است. از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، ربایندگان هواپیمای تی.دبلیو.ای. برای دو هزار تظاهرکننده‌ی شیعه و حزب‌الله لبنانی در فرودگاه بیروت سخن‏رانی کرده‏ اند. در این مراسم، تظاهرکنندگان شعارهای "مرگ‌ بر امریکا، مرگ بر اسرائیل و خمینی رهبر ماست" سرداده‏ اند. یکی از سخن‏رانان نیز گفته است: «ریگان بداند هر یک از ما در لبنان یک بمب زنده هستیم.» تظاهرکنندگان با آتش زدن پرچم امریکا و در دست داشتن پلاکارد پارچه‌ای حاوی نوشته ه‏ای مبنی‌بر این‌که یک طبس تازه در لبنان می‌آفرینند، فرودگاه را ترک کرده‏ اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در ادامه‌ی ماجرای اخیر ربوده شدن هواپیمای امریکایی، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ربایندگان، یک گروگان دیگر را به دلیل داشتن بیماری قلبی آزاد کرده‏ اند. رادیو بی.‏‏بی.‏سی. نیز گزارش ‌داد که امریکا، هم "نبیه‌بری" رهبر گروه شیعیان امل را به‌عنوان میانجی در فشار گذاشته، هم اسرائیل را. رادیو کلن پس از مقایسه‌ی این گروگان‌گیری باگروگان‏‌گیری اوایل انقلاب اسلامی (سال 1358) در ایران، افزوده است که نبیه‌بری میانجی‌گر طرف‏‌های منازعه می‌باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال