فائزون|۳۱ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10155 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۳۹

تاریخ شمسی

31 خرداد 1366

تاریخ قمری

24 شوال 1407

تاریخ میلادی

21 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- آغاز عملیات نصر4 در منطقه عمومی ماؤوت. پیشتازی لشکر‏های25 کربلا و 57 ابوالفضل در درگیری با دشمن و تصرف اهداف مورد نظر. موفقیت نسبی لشکر‏های14 و 105 قدس و مشکل الحاق این دو یگان. موفقیت لشکر32 و 11 در تصرف قله بالوکاوه و تپه دوقلو. فشار شدید دشمن و بازپس‏‌گیری قله‌های2 و 3 قشن. گزارش کلی وضعیت منطقه و میزان پیشروی یگان‏‌های خودی و اقدامات دشمن تا ظهر امروز. تلاش نیروهای خودی برای تصرف مجدد قله‌های 2و3 قشن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اطلاعیه قرارگاه خاتم ‏الانبیاء درباره‌ی نتایج عملیات نصر4: ارتفاع استراتژیک ژاژیله تصرف شده و راه‌های منتهی به شهر ماؤوت مسدود شده است. تاکنون 2000 تن از نیروهای دشمن کشته و 195 اسیر به پشت جبهه تخلیه شده‌اند. سقوط یک فروند هواپیمای عراقی در منطقه عملیاتی.

- حرکت نیروهای لشکر8 نجف در ساعت 21 جهت رسیدن به نقطه‌ی رهایی برای اجرای عملیات (نصر5) روی ارتفاعات فرفری. در آخرین ساعت امروز نیروهای اطلاعاتی معابر وصولی را کنترل کردند و نیروها آماده یورش به مواضع دشمن شدند.

- چهار فروند هواپیمای عراقی به منطقه‌ی گرماب و سردشت حمله کردند. شهر آبادان گلوله‌ باران شد. فرمانده نیروی هوایی عراق: ضربات آینده کشنده و مهلک‌تر از قبل خواهد بود.

- اعزام نیروهای دواطلب بسیجی از استان‌های خوزستان، خراسان و زنجان.

- شورای عالی دفاع 6 ماه به خدمت وظیفه سربازان پشت جبهه اضافه کرد.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی درباره تناقض مواضع سیاسی و عملکرد کشورهای غربی و کشورهای عرب منطقه در حوادث خلیج‌‏فارس: عراق یک‌‏ماهه گذشته در خلیج‌فارس کاری نکرد و ما هم کاری نکردیم؛ اگر فرانسه موشک اگزوسه و هواپیما در اختیار عراق قرار ندهد آیا او می‌تواند در خلیج‌فارس شرارت بکند؟

- گزارش سازمان خلع و کنترل سلاح از خرید تسلیحاتی کشورهای خاورمیانه: از سال 1360 تا 1364 عراق با 24 میلیارد دلار خرید بزرگ‌ترین واردکننده‌ی تسلیحات در جهان بوده و ایران با 6/4 میلیارد دلار در همین مدّت در مقام ششم قرار داشته است. گزارش روزنامه فیلادلفیا از فروشندگان عمده تسلیحات به دو کشور ایران و عراق: حداقل پنجاه کشور به یک یا هر دو طرف جنگ اسلحه فروخته‌‏اند و دست کم 27 کشور از جمله امریکا و اتحاد شوروی سلاح‌هایی را در اختیار هر دو طرف قرار دادند.

- مایکل آرماکاست معاون وزیرخارجه امریکا ضمن اعلام موافقت 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با قطع‏نامه صلح از عدم موافقت برخی از اعضای این شورا با تصویب قطع‏نامه تنبیهی تحریم تسلیحات خبر داد: امریکا و شوروی در جلوگیری از پیروزی ایران دارای منافع مشترکی هستند. طارق عزیز: شوروی از یک راه‌‏حل جامع در شورای امنیت حمایت خواهد کرد.

- انتقاد هنری‏کیسینجر از سیاست‌‏های امریکا در خلیج‌‏فارس: استفاده‌ی نفت‏کش‌‏های کویتی از پرچم امریکا به معنی حمایت از یکی از طرفین جنگ است. لطمه‌ی عراق به جریان کلی صدور نفت از خلیج‌‏فارس، به طور مسلم از مداخله ایران بیشتر بوده است.

- مقاله‌ی گری‏سیک از نظریه‌‏پردازان سیاست‏ خارجی امریکا درباره‌ی سیاست خارجی و برآیند عملکرد ایران در صحنه بین‌‏المللی، معامله اسلحه امریکا با ایران و تأثیر آن در کشورهای منطقه و توانایی ایران در تداوم تولید نفت: ایران مهارت و زبردستی خود را در دیپلماسی ضربه‌‏زدن و گفت‏‌وگو کردن به اثبات رسانده است؛ ابرقدرت شدن در خلیج‌‏فارس بسته به جنگ ایران و عراق دارد؛ معامله اسلحه امریکا و ایران، رهبران خلیج‌‏فارس را به این نتیجه رساند که گویا امریکا نسبت به مسائل امنیتی آنها حساسیتی ندارد؛ ایرانی‏‌ها در فعال نگه‌داشتن صنعت نفت در قبال حملات هوایی عراق مهارت زیادی از خود نشان داده‌‏اند.

- نماینده عراق در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل ادعا کرد که بر اثر گلوله باران شهر ابوالخصیب در 17 ژوئن 1987(27 خرداد1366) به وسیله ایران یک غیرنظامی کشته شده است.

- القبس: مین‏‌گذاری آب‌های خلیج‌‏فارس و گذرگاه‏‌های آبی منتهی به بنادر کویت تحولی خطرناک در روند جنگ خلیج‌‏فارس است.

- گزارش رئیس اداره‌ی مطبوعات و اطلاعات وزارت خارجه شوروی درباره‌ی گفت‌وگو‏های اخیر ورونتسف قائم‌‏مقام وزارت خارجه شوروی با صدام‏ حسین. مقاله‌ی روزنامه فرانسوی لوموند در زمینه بهره‏‌برداری شوروی از سیاست امریکا در منطقه خلیج‏‌فارس.

- گزارش بی.بی.سی درباره‌ی تأثیر بحران جاری در روابط ایران و انگلیس بر روابط تجاری دو کشور.

- روزنامه اطلاعات فروش اوراق قرضه در عراق را حاکی از ورشکستگی اقتصادی دولت عراق خواند.

- حمله نیروهای حزب دمکرات کردستان به منطقه برادوست ارومیه.

- گزارش روزنامه ترجمان ترکیه درباره تخریب روستاهای عراقی هم‌‏مرز با ترکیه. در یک کمین نیروهای مبارز کرد در جاده خانقین - قادر 5 تن از نیروهای عراقی کشته شدند. 

ارسال نظر






captcha
ارسال