فائزون|۳۰ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10153 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۳۶

تاریخ شمسی

30 خرداد 1364

تاریخ قمری

1 شوال 1405

تاریخ میلادی

20 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- مباحث جلسات امروز قرارگاه خاتم‏ الانبیاء: چارچوب اقدامات سپاه و برنامه‌های اساسی آن و ضرورت تداوم جنگ؛ اظهارات فرمانده کل سپاه در خصوص عملیات‏‌های محدود، مهم و گسترده و لزوم گرم نگه‌داشتن مردم و نواختن شیپور جنگ با اجرای عملیات‌های محدود؛ انتخاب تعدادی از یگان‌ها برای عملیات بزرگ آتی در فاو؛ چگونگی توجیه کردن مرحله‌ای لشکر‌ها در خصوص عملیات آتی، طرح مانور منطقه، عملیات پشتیبانی و.... 

- عملیات نفوذی تیپ9 بدر در شمال هور با هدف انهدام کمین‌های دشمن.

- ضایعات و تلفات سنگین رزمندگان خودی در حمله‌ی عناصر کمین کرده‌ی "کومه‌‏له" در مریوان و نیز در عملیات بازپس‌گیری یک پایگاه در بانه. 

- ارسال لباس‏‌هایی مخصوص به وسیله‌ی عوامل عراقی برای مسئولان ایران که با پوشیدن منفجر می‌شود.

- ورود هاشمی‌رفسنجانی در رأس هیئتی عالی‌رتبه به لیبی. هدف این سفر را بعضی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، تأمین سلاح از لیبی اعلام کرده‏ اند، ولی به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، این سفر نقطه‌ی گشایشی برای گفت‏‌و‌گو با جامعه‌ی بین‌المللی محسوب می‌شود.

- امروز امام‌خمینی در دیدار مسئولان با ایشان، حضور مردم در راهپیمایی روز قدس را با وجود ارعاب و تهدیدات عراق مبنی‌بر بمباران شهرها و نیز تهدیداتی که کاخ سفید کرده‏ بود، بی‌سابقه خواندند، و در ادامه به تحلیل غلط دشمن از خستگی مردم در جنگ، همچنین به حضور یکپارچه‌ی مردمی در صحنه اشاره کردند و با تأکید بر این‌که "مردم جنگ نمی‌خواهند ولی دفاع می‌کنند"، افزودند: صدای بمب‌ها را دیگر مردم نمی‌شنیدند، فریاد مردم غلبه کرده بود! این فریاد از قلب مؤمن است و این فریادی که از قلب مؤمن است بر همه چیز غلبه می‌کند؛ بر کاخ سفید هم غلبه کرده‏ است... ما هم، از شرارت‌های آن‏ها ناراحت هستیم و هم از مقابله به مثل، از هر دو ناراحت هستیم. و من امیدوارم که قطع بشود این امور.

- امروز آیت‌الله منتظری در دیدار قشرهای مختلف مردم با ایشان، به ‏تـوطئه‌ی حملـه‌ی موشکـی و هوایی عراق به ایران - که متکی است به گزارش‌های مغرضانه و تحلیل‌های خیالی منافقین مبنی‌بر این‌که مردم به‌زودی تسلیم خواسته‌های دشمنان اسلام و صدام خواهند شد - اشاره کرد و افزود: «این راهپیمایی که در حقیقت تأیید مجدد نهضت و نظام و انقلاب و مقام رهبری بود، مشت محکمی به دشمنان اسلام زد.» وی در ادامه از مسئولان کشور خواست تا عظمت این راهپیمایی را سرپوش زخم‌ها و خطاهای خود نگذارند و خیال نکنند ملت این زخم‌ها و خطاها را متوجه نمی‌شود.

- نماینده‌ی ثابت جمهوری‌اسلامی ایران در یونسکو با اعلام آمادگی ایران برای همکاری در زمینه‌ی حفاظت از اموال فرهنگی، قطع‏نامه‌ی اخیر یونسکو را که ایران و عراق را یکسان مورد خطاب قرار داده، تأییدی بر تجاوزات تجاوزگر خواند و افزود: ما معتقدیم تا متجاوز محکوم نشود و عدالت در جهان برقرار نشود، صلح معنا ندارد. رادیو امریکا: شوروی به دلیل حملات هوایی عراق به شهرهای ایران، هشتصد نفر از تکنیسین‌های خود را از ایران فرا می‌خواند.

- رادیو عربستان در بازتاب اظهارات هاشمی: این احتمال وجود دارد که با انصراف ایران از برخی شرایط قبلی خود، گشایشی در امر صلح حاصل شود.

- گزارش مفصل نشریه‌ی "القبس" درباره‌ی شرایط جدید ایران برای پایان دادن به جنگ؛ سفر سعودالفیصل به تهران به منظور گشودن راه تماس با ایران برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره؛ رابطه‌ی ایران با کشورهای خلیج‏‌فارس و تلاش‌های عربستان در این زمینه؛ محدود کردن جنگ؛ حمایت کشورهای خلیج‌فارس از تلاش‌های صلح و شکست این تلاش‌ها؛ چگونگی تأثیرگذاری در جنگ؛ گرایش‌های متفاوت نخبگان ایرانی درباره‌ی توقف جنگ؛ تلاش کمیته‌ی هفت‌جانبه و علت مخالفت ایران با آن و....

- شیخ "احمد جانی" رئیس مجلس عالی اسلامی الجزایر، در مراسم نماز عید فطر در الجزایر که با حضور "شاذلی بن جدید" برگزار شد، در سخنانی با اشاره به آیه‌ای از قرآن، هر دو طرف جنگ را مورد شماتت قرار داد. این سخنان سپس با واکنش سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در الجزایر مبنی‌بر این‌که قرآن صراحتاً دستور می‌دهد با مهاجم و متعدی بجنگید، روبه‏ رو شد.

- در ادامه‌ی ماجرای ربوده شدن هواپیمای تی.دبلیو.ای. - که همچنان در سطح وسیعی از رسانه‌های جهان بازتاب دارد - روزنامه‌ی اسرائیلی "ها‌آرتص" سفارت ایران در سوریه را مغز متفکر عملیات‌های تروریستی خواند. روزنامه‌ی "کریستین ساینس مانیتور" نیز سازمان جهاد اسلامی را متأثر از نفوذ جمهوری‌اسلامی ایران دانست و افزود ‌که دولت امریکا ایران را مسئول مستقیم اقدام‌های این سازمان می‌داند. روزنامه‌ی "الرأی‌العام" چاپ کویت هم نوشت که ایران تنها در جبهه‌ی عراق نمی‌جنگد بلکه از طریق سفارت‏خانه‌ها و... در سراسر جهان جنگی به راه انداخته است.

- تعدادی از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در سال‏گرد 30 خرداد، در شهرهای واشنگتن، لندن، بن، استکهلم و مادرید علیه جمهوری‌ اسلامی ایران تظاهرات کردند. نشریه‌ی "مجاهد" ارگان‌ این سازمان، از حمایت 220 تن از اعضای پارلمان اروپا در مخالفت با جنگ و حمایت از سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت خبر داد. مفسر رادیو بی.‏بی.‏سی: مجاهدین دیگر یک گروه مخالف معتبر که بشود در داخل روی آن حساب کرد، نیستند.

- گروهی تازه تأسیس به نام "کمیته‌ی فرانسوی اقدام در جهت صلح بین ایران و عراق" با انتشار یک آگهی تبلیغاتی در روزنامه‌ی "لوموند"، خواستار خاتمه‌ی جنگ شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال