فائزون|۲۹ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10150 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۳۰

تاریخ شمسی

29 خرداد 1364

تاریخ قمری

29 رمضان 1405

تاریخ میلادی

19 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- در جلسات پی‌درپی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، تدابیر حفاظتی، عملیات فریب، پیش‏برد طرح مانور، برآورد نیرو، اجرای عملیات محدود، تعیین خطوط پدافندی پس از عملیات آتی(فاو)، تحویل گرفتن خط پدافندی از ارتش، و... مورد بحث و گفت‏‌و‌گو قرار گرفت.

- عملیات نفوذی رزمندگان با فرماندهی قرارگاه نجف در منطقه‌ی قصرشیرین و انهدام یک گردان از ارتش عراق.

- ستاد تبلیغات جنگ، حمله به شهر‌های عراق پس از تلافی کردن آخرین حملات این کشور را تکذیب کرد. همچنین امروز عراق در حالی که تعدادی از کارشناسان سازمان ملل از اردوگاه بمباران شده‌ی پناهندگان و مهاجران کرد عراقی دیدن می‌کنند، تهدیدات خود را مبنی‏‌بر بمباران شهرهای ایران پس از مهلت دو هفته‌ای، ادامه داد. در این حال، با فرارسیدن عید سعید فطر بازار شایعات در مورد حملات هوایی دشمن، مجدداً رونق گرفته است.

- میرحسین موسوی در جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد: سیاست ما در قبال جنگ شهرها، "تسلیم" نیست.

- آقای هاشمی از طریق نمایندگان سیاسی کشورهای جهان در تهران - که با آن‏‌ها به‌‌صورت جمعی ملاقات کرد - با ارسال پیامی به سران کشورها، آخرین مواضع ایران را تشریح کرد و از نمایندگان خواست پاسخ دولت متبوع خویش را به‌طور رسمی اعلام کنند. در پیام هاشمی با اشاره به نظر مردم در روز قدس و تصمیم ایران بر ادامه‌ی دفاع، از ادامه‌ی جنگ و خون‏ریزی ابراز تنفر شده و برای اجرای مقررات بین‌المللی اعلام آمادگی شده‏ است. همچنین راه ختم جنگ، پذیرش تجاوزگر بودن صدام و ارجاع محکومیت متجاوز به دادگاه بین‌المللی، دانسته شده‏ است. در این پیام، اجرای آتش‌بس بدون توجه به ریشه‌های جنگ‏ افروزی، بی‌نتیجه خوانده شده و در صورت عدم توجه و ادامه‌ی سکوت غیرمسئولانه‌ی دولت‌ها و رسانه‌های همگانی، بر ادامه‌ی دفاع عادلانه‌ی ایران، تأکید شده‏ است.

- مصاحبه‌ی حجت‌الاسلام "غلامحسین جمی" نماینده‌ی امام و امام‌جمعه‌ی آبادان با خبرنگاران اعزامی روزنامه‌ی اطلاعات به این شهر: اوضاع مردم عرب خوزستان و سابقه‌ی مبارزاتی آن‌‏ها و نحوه‌ی حضورشان در جنگ تحمیلی؛ ویژگی‌های یک روزنامه‌ی مطلوب و..... خبرنگاران روزنامه‌ی اطلاعات در گزارش خود، از زندگی آقای جمی در اوضاع جنگی آبادان ابراز شگفتی کرده‏ اند است: زخم 32 ترکش توپ و خمپاره بر سطح آهنی در ورودی؛ گرمای شدید اتاق پذیرایی و قطع برق؛ مراجعه‌ی مکرر رزمندگان به ایشان برای طرح سؤالات شرعی و...؛ زندگی زیر بمباران در منزلی که آثار جنگ در جای جای آن نقش بسته. آنچه در این گزارش مورد توجه خبرنگاران اعزامی قرار گرفته، آقای جمی را به مثابه‌ی الگویی از یک روحانی مبارز که در کنار رزمندگان اسلام ایستاده است، معرفی می‌کند.

- روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" در تفسیری ماجرای ربودن هواپیمای تی.دبلیو.ای. و گروگان‌گیری سال 1358 در ایران را مقایسه کرده و به نقل از یک مقام رسمی کاخ سفید شرایط ایران برای آزادی گروگان‌ها در آن حادثه را ناممکن، ولی شرایط ربایندگان هواپیما را ممکن دانسته است. در این روزنامه از قول مقام‏‌های امریکایی اظهار امیدواری شده است که ماجرای هواپیماربایی اخیر به یک ماجرای طولانی نظیر گروگان‌گیری تهران تبدیل نشود. همچنین به این‌که امریکا از عمل به ادعاهای خود در برخورد با تروریست‌ها بازمانده است، اشاره کرده و ‌افزوده است: برخلاف گروگان‌گیری در ایران که امریکا سراغ میانه‌روها و بازرگان و یزدی رفت، ولی اکنون امریکا نمی‌تواند سراغ "امین جمیل" برود ولی در تماس مک‌فارلین با نبیه‌بری به وی گفته شد که به امریکا و اسرائیل در آزادسازی شیعیان در کوتاه مدت، اعتماد داشته باشد.

- یک روزنامه‌ی آرژانتینی نوشت که دولت آرژانتین حفظ روابط بازرگانی با ایران را به فروش هواپیمای جنگی "پوکارا" به عراق، ترجیح می‌دهد.

ارسال نظر






captcha
ارسال