فائزون|۲۹ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10149 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۲۹

تاریخ شمسی

29 خرداد 1366

تاریخ قمری

22 شوال 1407

تاریخ میلادی

19 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- درخواست مسئولان لشکر105 قدس برای تعویق زمان عملیات. احتمال درگیری زود هنگام با کمین‌های دشمن در یکی از یال‌های گلان و نبود راه‌کار مناسب برای عبور یک گردان از نیروهای لشکر از دلایل مسئولان این یگان بود. مخالفت فرماندهی نیروی زمینی با این تعویق و توصیه به لشکر25 کربلا برای کمک به این یگان.

- گزارش دیده‌بان‌ها از افزایش هوشیاری دشمن و افزایش فعالیت توپخانه‌ی آن علیه مواضع نیروهای خودی در آستانه‌ی عملیات.

- اطلاعیه قرارگاه خاتم‌‏الانبیاء درباره‌ی نتایج عملیات فتح6: انهدام یک گردان عراقی به میزان 70%، پاک‌سازی ارتفاعات قلندر، انهدام مرکز سازمان امنیت و ساختمان فرمانداری و ژاندارمری شهر مرگه‌سور. بررسی نقاط ضعف و قوت عملیات فتح6 در جلسه‌ی فرماندهان عملیاتی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تشریح عملیات فتح6 و عملکرد نیروهای خودی در این عملیات در خطبه‌‏های امروز نمازجمعه به وسیله آیت‌‏الله موسوی اردبیلی.

- گزارش واشنگتن تایمز دربارة تأثیر عملیات نظامی کردهای مخالف صدام در مناطق شمالی عراق و اقدامات متقابل ارتش بعثی در مناطق کردنشین این کشور.

- شهادت فرمانده سپاه بانه در جریان کمین نیروهای کومه‌له در منطقه‌ی صیدلو.

- نیروی دریایی ارتش 8 کشتی تجاری و نفت‏کش را در تنگه‌هرمز مورد بازرسی قرار داد.

- قائم مقام فرمانده نیروی دریایی سپاه: امنیت در خلیج‌فارس یا برای همه هست یا برای هیچ‏کس؛ هر رزمنده می‏‌تواند یک ناو را نابود کند. بازدید جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مواضع دفاعی جزیره لارک و تنگه‌ی هرمز. مانور 50 گردان از نیروهای سپاه یکم ثارالله به منظور کسب آمادگی برای دفاع از حریم آب‌‏های خلیج‌‏فارس و قطع‏نامه سپاه یکم نیروی زمینی سپاه در این‌‏باره.

- یک نفت‏کش 273 هزار تنی لیبریایی به نام استنا که از کویت بارگیری کرده بود به مین برخورد کرد. سخن‏گوی وزارت دفاع امریکا: ایران توانایی محدودی برای مین‏‌گذاری دارد. رادیو امریکا: پنتاگون سرگرم بررسی تهدید بالقوه مین‌‏گذاری ایران است. سخن‏گوی کاخ ‏سفید: ریسک حمله به افراد نظامی کم تا متوسط است. رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا: اگر ایران به نفت‏کش‏‌های تحت اسکورت ناوگان امریکا آسیبی برساند، امریکا متقابلاً اطراف جزیره‌ی خارک را مین‏‌گذاری خواهد کرد.

- اظهارات فرمانده کل نیروهای استراتژیک امریکا درباره‌ی وضعیت، مأموریت و شرایط زمانی و مکانی درگیری نیروهای استراتژیک امریکا: یک‌‏هزار هواپیمای بمب ‏افکن، هواپیماهای شناسایی و دریایی، هواپیماهای انتقال سوخت، یک‌‏هزار موشک بالستیک، 55 پایگاه در سراسر جهان و 134 هزار تن نیرو از جمله استعداد واحد نیروهای هوایی استراتژیک امریکا است؛ ما برای آزاد نگاه‌‏داشتن آبراه خلیج‌‏فارس تعهد داریم.

- سخنان آیت‌‏الله موسوی اردبیلی درباره‌ی سیاست ایران در خلیج‌‏فارس، مقابله با تجاوز، امکان درگیری با امریکا، تلاش برای حفظ تمامیت ارضی، دوگانگی سیاست اعلام شده و عملکرد امریکا در منطقه و شرایط ایران برای صلح.

- خبرگزاری کویت: دبیرکل سازمان ملل در نظر دارد ایران و عراق را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهد. دکوئیار: توسل به زور مشکلات را حل می‌کند، آنچه لازم است مذاکره برای تصویب یک قطع‏نامه عادلانه و متعادل است. روزنامه اطلاعات: چین اعلام موافقت نهایی خود با متن تهیه شده را به زمان دیگری موکول کرد و فعالیت‌‏ها در این‌‏باره به حالت تعلیق درآمد. وزیرخارجه انگلیس: ما با ارسال اسلحه به هر یک از دو کشور درگیر مخالف هستیم. وزیرخارجه ژاپن در دیدار با شولتز: ژاپن از امکان مداخله نظامی امریکا در خلیج‏‌فارس نگران است.

- نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل از گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر در تاریخ 17 ژوئن 1987( 27 خرداد 1366) به وسیله عراق خبر داد.

- ادامه‌ی سفر طارق عزیز وزیرخارجه عراق و دبیرکل اتحادیه عرب به ونزوئلا (یکی دیگر از اعضای غیردائمی شورای امنیت.)

- آغاز سفر 12 روزه کاسپار واینبرگر وزیر دفاع امریکا به کشورهای استرالیا، تایلند، هنگ‌‏کنگ و ژاپن. واینبرگر: امیدوارم دولت ژاپن برای حمایت از حمل نفت در خلیج کمک کند.

- سفر میشل نوا وزیر بازرگانی فرانسه به عراق. آسوشیتدپرس: هدف سفر نوا گسترش مبادلات تجاری است؛ عراق خواهان خرید هواپیماهای پیشرفته‌ی میراژ 2000 است.

- اعزام دهمین گروه از نیروهای داوطلب فنی تخصصی ارامنه به جبهه‏‌های جنگ طی مراسمی با حضور مسئولان خلیفه‌گری ارامنه و نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی در محل کلیسای سرکیس مقدس در تهران.

- حمله نیروهای سازمان مجاهدین خلق به یک پایگاه در محور تاجیک گیلان‏‌غرب.

- رئیس شاخه‌ی لبنانی حزب بعث سوریه، حزب‌الله را عامل ربودن خبرنگار امریکایی و فرزند وزیر دفاع لبنان اعلام کرد. حزب‌الله در بیانیه‌ای هرگونه دخالت در این ماجرا را رد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال