فائزون|۲۷ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10145 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۱۸

تاریخ شمسی

27 خرداد 1358

تاریخ قمری

22 رجب 1399

تاریخ میلادی

17 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- گزارش‌های رسانه‌های بیگانه از آخرین تحولات مرزی ایران و عراق. القبس: عراق در حمایت از خواسته‌های اعراب ساکن ایران مبنی‌بر خودمختاری دست به اقدام نظامی علیه ایران زده است. رویتر: عراق نیروهای خود را در امتداد مرز با خوزستان تقویت کرد. آسوشیتدپرس: ایران و عراق به بسیج سربازان در طول مرزهای خود پرداخته‌اند. ادامه جنگ تبلیغاتی شدید رسانه‌های عراقی علیه ایران.

- گزارش یونایتدپرس و النهار از مذاکرات حافظ اسد و احمد‌ حسن‌ البکر برای تحکیم وحدت دو کشور و تأثیر آن در روابط ایران و عراق.

- وزیر اطلاعات عراق: بحرین عربی است و هیچ ادعایی در مورد آن وارد نیست، عراق درصدد است هویت عربی سراسر نواحی عربی را حفظ کند. بیانیه وزارت خارجه مبنی‌بر این‌که آیت‌الله روحانی دارای سمت رسمی نیست و اظهارات ایشان (در مورد بحرین) در حکم اظهار عقیده آزاد و خصوصی هر فرد است.

- راهپیمایی و تشکیل جلسه سخنرانی در نهضت آباد اهواز در محکومیت اقدامات ضد انقلاب اسلامی دولت بعثی عراق و در پشتیبانی از امام‌خمینی و دولت جمهوری اسلامی.

- انتشار پیام آیت‌الله سید محمدباقر صدر رهبر شیعیان عراق به ملت ایران در گرماگرم پیروزی انقلاب اسلامی در روزنامه کیهان با تأکید بر نقش ایمان مذهبی و پیروی مردم از رهبری دینی در پیروزی مبارزات ملت ایران.

- اطلاعیه "حرکت انقلاب اسلامی عراق" در تشریح اقدامات دولت بعثی عراق برای مقابله با انقلاب اسلامی با اشاره به اعلامیه حزب بعث تحت عنوان "آنچه که یک بعثی باید بداند".

- گزارش مفصل حزب دمکرات کردستان عراق (قیاده موقت) درباره درگیری‌های عناصر این حزب با نیروهای نظامی عراق در مناطق مختلف کردستان عراق از ابتدای ماه گذشته تا پنجم ماه جاری.

- گزارش روزنامه اطلاعات از فعالیت وابستگان به رژیم گذشته از جمله نصرتی (رئیس پیشین ساواک سنندج)، پالیزبان، قیاده موقت (بارزانی‌ها) و اویسی در نوار مرزی ایران و عراق؛ پیش‌بینی روزنامه فایننشال تایمز درباره تغییرات قریب الوقوع در سطح رهبری عراق.

- اعلام حمایت عزالدین حسینی از آرمان و خواسته‌های حزب جمهوری خلق مسلمان ایران و رد کنفرانس سنندج؛ تظاهرات دیپلمه‌‌ها و فارغ‌التحصیلان بی‌کار در خیابان‌های سنندج با شعار زنده باد شاه؛ گزارش خبرگزاری پارس از گسترش فساد، عرضه مشروبات الکلی و مواد مخدر در معابر عمومی سنندج و بی‌توجهی مسئولین.

- انتشار نامه سرگشاده انجمن اسلامی فرهنگیان مریوان خطاب به گردانندگان نشریه پیکار (ارگان سازمان کمونیستی پیکار در راه آزادی طبقه کارگر) و محکومیت نقش این نشریه در شایعه پراکنی و تحریف اخبار و حقایق کردستان.

- ادامۀ تلاش سازمان مجاهدین خلق برای تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع جاسوسی محمدرضا سعادتی و انتشار نامه همسر وی مبنی‌بر این‌که اعترافات سعادتی (منتشر شده توسط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) در زیر شکنجه گرفته شده است.

- اظهار نظر ابوالفضل قاسمی (دبیر کل حزب ایران)، رحمت‌الله مقدام مراغه‌ای (رهبر نهضت رادیکال)، محسن پزشکپور (رهبر حزب پان ایرانیست) درباره متن قانون اساسی، تشکیل مجلس خبرگان یا مؤسسان؟، محاسن و معایب قانون اساسی و...

- انتشار بیانیه مفصل نهضت آزادی با عنوان "تحلیلی از شرایط امروزی انقلاب اسلامی ایران و نقد نیروهای درون انقلاب" و تجزیه و تحلیل فتنه‌های راست و چپ در کردستان، گنبد، خوزستان، عدم قاطعیت گردانندگان امور، تفرقه در مراجع قدرت، علل سرعت گرفتن انقلاب و نارسایی‌های آن، نیروهای مؤثر بر انقلاب و پیشنهادهایی برای هماهنگی بین رهبری، شورای انقلاب و دولت.

- مخالفت فرمانده ژاندارمری کل کشور با قرار دادن اقلام مورد نیاز سپاه در اختیار این ارگان و احاله آن به صورت جلسه نمایندگان نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح که طبق آن نیازمندی‌های سپاه باید توسط اداره چهارم ستاد ارتش برآورده شود.

- بیانات امام‌خمینی در جمع گروهی از مردم تهران، اصفهان و عشایر کرد در رد مجلس مؤسسان و آخرین تصمیمات متخذه درباره تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از انقلاب ایران در برابر امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها.

- وزیر دفاع عربستان: ما در مقابل تهدیدات به جنگ لفظی نمی‌پردازیم و عملاً دست به اقدام خواهیم زد.

- روزنامه الحوادث چاپ بیروت: آمریکا خود را برای یک نبرد قاطع و سرنوشت ساز در پاییز و زمستان امسال آماده می‌کند. طرح‌ریزان استراتژی آمریکا از مسئله کردها به عنوان عامل انفجار استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که این عامل نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد لذا حریق مورد نظر در خلیج‌فارس بر اساس برخورد بین ایران و عراق پی‌ریزی شده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال