فائزون|۲۷ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10144 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۱۷

تاریخ شمسی

27 خرداد 1364

تاریخ قمری

27 رمضان 1405

تاریخ میلادی

17 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- امروز در قرارگاه خاتم‌الانبیای(ص) سپاه دلایل و نحوۀ واگذاری تعدادی از گردان‌های سپاه به ارتش مطرح شد. در این‌باره آقای هاشمی گفت: «این اولین باری است که حضرت امام دستور به همکاری سپاه با ارتش داده است.» همچنین آقای شمخانی در جلسۀ دیگری به پیام کتبی حضرت امام اشاره کرد و واگذاری نیرو به ارتش را یک آزمایش برای سپاه خواند و افزود: حال با خود ارتش است که عملیات کند یا خیر.

- در جلسۀ امروز سپاه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، علاوه بر مباحث کلی عملیات آتی(فاو)، میزان حساسیت عراق به منطقه بر اثر فعالیت‌های مهندسی ارتش، بررسی شد.

- یک هلی‌کوپتر عراقی در منطقة عملیاتی "قدس1" هدف آتش پدافند خودی قرار گرفت.

- پس از فروکش کردن جنگ شهرها، امروز عراق مدعی شد چند شهر مرزی‏‌اش را ایران گلوله‌باران کرده است.

- تعدادی بسیجی هنگام صرف سحری ماه رمضان، به دست یک فرد نفوذی به شهادت رسیدند. همچنین در یک اقدام تروریستی، عناصری از سازمان مجاهدین خلق، "فرید کریمی" (برادر فؤاد کریمی نمایندۀ اهواز) را شهید کردند.

- "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر ایران، حملۀ عراق به مناطق مسکونی را بر اساس "یک توافق بین‌المللی" دانست که به دنبال آن، رادیوهای بیگانه به تأکید بر ضرورت صلح و سازش پرداخته‏ اند و میان گروهک‌های چپ و راست داخلی نیز اتحادی شکل گرفته است. به گفتۀ وی، راهپیمایی روز قدس سیلی محکمی بر این توطئه‌های بزرگ دشمنان بوده‏ است.

- "محسن رضایی" فرمانده کل سپاه: دنیا دارد با ما بازی می‌کند؛ در شرایطی که آقای هاشمی می‌خواست به لیبی برود، وزیر خارجۀ لیبی امروز به عراق رفته است. معلوم نیست سفر هاشمی به لیبی انجام خواهد شد یا نه. رفیق‌دوست هم در سفر قبلی موفق به ملاقات قذافی نشده بود.

- نشریۀ "لارپوبلیکا" چاپ ایتالیا، سفر آتی هاشمی‌‌رفسنجانی به چین را برای "خرید سلاح "از این کشور، اعلام کرد و نیز از قراردادهای تسلیحاتی اخیر بین ایران با دو کشور سوریه و لیبی خبر داد.

- در دیدار و گفت‏ وگوی وزیر صنایع و معادن عراق با معاون اول نخست‌وزیر شوروی در کرملین در چارچوب همکاری اقتصادی، علمی و فنّی دو کشور، مقام‌‏های روسی از حل مسالمت‌آمیز جنگ استقبال کردند. در این حال، وزیر نفت عراق به منظور مذاکره در مورد احداث خط لولۀ جدید از عراق به ترکیه، وارد آنکارا شد. از سوی دیگر، "بارزانی" رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، در خصوص اجرای هرگونه طرح‌های اقتصادی و نظامی خارجی در شمال عراق، هشدار داد.

- خبرگزاری فرانسه و رادیو امریکا از عملیات مشترک ارتش‌‏‏های ترکیه و عراق علیه کردهای مخالف در هر دو سوی مرز (عراق و ترکیه)، خبر دادند.

- در حالی که ربایندگان هواپیمای امریکا برای مقابله با تهدیدات این کشور تدابیری اتخاذ کرده‌اند، امریکا در ادامۀ جست ‏وجو برای یافتن میانجی، "نبیه‌بری" را مناسب تشخیص داده است. مک‌فارلین گفت که در تماسی تلفنی با نبیه‌بری، متقاعد شده‏ است که وی امکانات لازم را برای پایان دادن به هواپیماربایی دارد.

- "هنری کیسینجر" وزیر خارجۀ اسبق امریکا، هرگونه مذاکره با هواپیماربایان را نفی کرد و خواستار اقدام تلافی‌جویانه علیه آنان شد، حتی اگر هیچ‌گونه آسیبی به گروگان‌ها نرسانند.

- در ادامۀ اظهارات و تهدیدات برخی مقام‌‏های امریکایی - از جمله شولتز و مک‌فارلین - علیه ایران‌، وزیر جنگ امریکا با تردید اعلام کرد که "اگر ایران و یا هر کشور دیگری در ماجرای هواپیماربایی دست داشته باشد، طبق تصمیم ریگان، عمل خواهد شد." رادیو بی.‏بی.‏سی. نیز اخطار آقای هاشمی را نقل کرد که گفته است اگر امریکا تهدیدات خود را عملی کند، ایران همۀ بندرهای خلیج‌فارس را خواهد بست. از سوی دیگر، برخی مطبوعات غربی و نیز رادیو بی.بی.سی موضع‌گیری ایران در حادثۀ هواپیمای ربوده شده را به‌عنوان حرکتی مثبت و خلاف رفتار سابق ایران در ماجرای هواپیمای ربوده شدۀ کویتی، مورد توجه قرار دادند.

- نشریۀ امریکایی "هرالدتریبون" پس از بررسی وضع کنونی جنگ ایران و عراق، نتیجه‌ گرفت که مواضع ایران برخلاف "شعارهای جنگ‌ طلبانه‌اش" می‌باشد؛ ایران به دنبال راه‌کارهای دیپلماسی است ولی عراق هر چند خواستار برقراری صلح است، از لحاظ نظامی جنگ را تشدید می‌کند.

- دبیر ویژۀ امور امنیت ملی صدام - خانم "خالده عبدالقهار عبدالرحمان" - که به همراه خانواده‌اش به ایران پناهنده شده‏ است، در یک گفت‏‌و‌گوی مطبوعاتی به تشریح برخی موضوع‏‌ها پرداخت، از جمله: علل پناهندگی‏‌اش به ایران؛ فساد حکومت عراق؛ چگونگی ارتباط بین امریکا و عراق توسط شاه حسین؛ چگونگی شهادت بنت‌الهدی صدر و.....

ارسال نظر






captcha
ارسال