فائزون|۲۷ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10143 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۱۵

تاریخ شمسی

27 خرداد 1366

تاریخ قمری

20 شوال 1407

تاریخ میلادی

17 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- عملیات گشتی رزمی لشکر21 حمزه و نیروهای ژاندارمری (نصر3) در شمال فکه در منطقه نهر عنبر. یک هزار تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و 61 تن نیز به اسارت در آمدند.

- در عملیات نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان در غرب استان اربیل (فتح6) در محور کورت، سلیم‏خان، شیخان، مرگه‌سور و دیانا 20 تن از افراد دشمن کشته و زخمی شدند و 100 نفر نیز به اسارت در آمدند.

- اخبار واصله از هوشیاری دشمن در منطقه عملیاتی ماؤوت (نصر4).

- نمایندگی ایران در سازمان ملل امروز نامه‌ای دربارۀ حمله هوایی به روستایی در بانه و نامه‌یی درباره حمله شیمیایی به منطقه حسینیه، و همچنین نماینده عراق نامه‌یی درباره گلوله‌باران شهر ابوالخصیب برای دبیر‌کل سازمان ملل ارسال کردند.

- گزارش رادیو امریکا از مأموریت کلی ناوگان امریکایی در خلیج‌‏فارس. مقررات ابلاغ شده وزارت دفاع امریکا به ناوگان این کشور برای عبور از تنگه هرمز و پیش‏‌بینی زمان و نحوۀ اجرای عملیات به هنگام مواجه شدن با تحرکات نظامی در زمان اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی. اظهارات رهبر اکثریت دمکرات‌ها در کنگرۀ امریکا دربارۀ احتمال درگیری نیروهای امریکا و ایران و شدت گرفتن تشنج در خلیج‌فارس.

- توجیهات مدیرکل وزارت امور خارجه امریکا دربارۀ دلایل این کشور برای اسکورت نفت‌کش‌های کویتی و اقدامات آتی کشورش در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ.

- خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پنتاگون: واشنگتن در نظر دارد یک کشتی زره‌‏پوش به خلیج‏‌فارس اعزام کند. مقالۀ میدل ایست اکونومیست دایجست چاپ لندن دربارۀ زمینه‌های عراق در منطقه برای افزایش قدرت مانور ریگان و اقدامات آتی وی در منطقه. هفته‌نامه میدل ایست: ایران خود را برای مقابله با امریکا آماده می‏‌کند؛ اخیراً فعالیت‌های دیپلماتیک ایران افزایش یافته است؛ در ایران کسی تهدید‌های ریگان را جدی نمی‏‌گیرد.

- سخن‏گوی وزارت‌خارجه چین: ما سرگرم بررسی درخواست کویت درباره اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی هستیم.

- معاون وزیرخارجه امریکا مدعی روابط تسلیحاتی ایران و چین شد: ما به ایران و چین نگرانی خود را ابلاغ کرده‌‏ایم.

- ملاقات ورونتسف قائم مقام وزارت خارجه شوروی با صدام ‏حسین و گفت‌وگو درباره تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جهت پایان دادن به جنگ. گزارش رادیو امریکا درباره طرح جدید شوروی برای پایان دادن به جنگ. روزنامه الرأی‌العام: شوروی به طرفین توصیه می‌کند در جنگ نفت‌کش‌ها آتش‌بس اختیار نمایند و پس از آن مذاکرات دو جانبه‌ای را در مسکو ترتیب دهند. رادیو بی.بی.سی: دیدار ورونتسف از ایران و عراق در چارچوب تلاش‌هایی انجام می‌گیرد که از جانب شوروی برای حفظ رابطه دوستانه با هر دو کشور درگیر در جنگ به عمل می‌آید. شوروی در پی بسط روابط از طریق عراق با کشورهای عربی منطقه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سفر طارق عزیز معاون نخست‌‏وزیر و وزیرخارجه عراق و شاذلی قلیبی دبیرکل جامعه عرب به آرژانتین.

- مصاحبه مشترک میرحسین موسوی و تورگوت اوزال نخست‌‏وزیران ایران و ترکیه در آنکارا. میرحسین موسوی: ما میانجی‌گری ترکیه برای تضمین آزادی کشتی‏رانی در خلیج‌‏فارس را می‌‏پذیریم؛ آزادی دریانوردی در منطقه یا برای همه خواهد بود یا برای هیچ‏کس؛ برداشت ما این است که سوریه مواضع سختی در مقابل عراق دارد و آنها روی اصول خود ایستاده‏‌اند. ابرقدرت‌‏ها به دنبال آشتی دادن سوریه و عراق هستند. سخنان تورگوت اوزال در این مصاحبه در دفاع از سیاست هم‌‏گرایی ترکیه با ایران، انتقاد از دخالت‏ قدرت‏‌های بزرگ در منطقه و منتفی دانستن دخالت ناتو در بحران خلیج‏‌فارس.

- گزارش روزنامه کیهان در زمینه تلاش دانشگاه شیراز برای تأمین اقلام مورد نیاز جبهه‏‌ها: طرح ساخت موشک‏‌های زیردریایی، ساخت پماد محفاظت کننده در برابر مواد شیمیایی، چسب‌‏دوقلو برای بندآوردن خون‌ریزی، سنگرهای بتونی و طراحی پل‌‏های عریض.

ارسال نظر






captcha
ارسال