فائزون|۲۶ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10141 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۱۱

تاریخ شمسی

26 خرداد 1364

تاریخ قمری

26 رمضان 1405

تاریخ میلادی

16 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- وقایع دومین روز از عملیات "قدس1": تثبیت منطقه و استقرار در مناطق آزاد شده (180 تا 200 کیلومترمربع)؛ گزارش میزان خسارات و تلفات دو طرف درگیر و دیگر نتایج عملیات.

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) از عملیات ایذایی لشکر30 گرگان [ارتش] در جبهه‌های شمال‌غرب.

- حملۀ ضدانقلاب به یک پایگاه سپاه در حومۀ مریوان و نیز به چند پاسدار وظیفه در یکی از خیابان‌های سقز.

- گزارش رسانه‌‏های همگانی جهان دربارۀ بی‏‌اعتنایی ایران به شروط صدام حسین در اعلامیۀ توقف دو هفته‏‌ای جنگ شهر‌ها و نیز دربارۀ واکنش ایران و کشورهای منطقه در برابر اعلام توقف جنگ شهر‌ها.

- به نوشتۀ روزنامة "کریستین ساینس مانیتور"، مهندس بازرگان در تماس با این روزنامه گفته ‏است که اکثر مردم از جنگ خسته و بیزار شده‌اند و تعدادی از رهبران کشور با او هم عقیده هستند که باید برای صلحی شرافت‏مندانه بکوشند. مقایسۀ بازرگان و بختیار در این روزنامه: بازرگان با سیاست‌های دولت مخالف است اما بختیار از بازگشت سلطنت مشروطه حمایت می‌کند.

- عظمت راهپیمایی روز جهانی قدس در جلسۀ امروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و سخن‏رانان قبل از دستور و رئیس مجلس شورای اسلامی آن را "پیروزی بر توطئة بزرگ دشمنان اسلام" توصیف کردند.

- مصاحبۀ آقای هاشمی‌رفسنجانی با تلویزیون ژاپن: روابط ایران با شوروی و موارد اختلافی میان دو کشور؛ تهدید عراق علیه شهر‌های ایران تا پذیرش صلح؛ میزان خسارات جزیرۀ خارک و مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن در حملۀ هوایی عراق؛ قراردادهای عراق با ترکیه و عربستان برای احداث خطوط انتقال نفت؛ دست‏یابی ایران به تکنولوژی ساخت موشک؛ جنگ شهر‌ها؛ نقض حقوق بین‌الملل به‏ وسیلۀ صدام؛ و مهم‌‏تر از همه، شرایط جدید ایران برای صلح، از جمله: ایران به جای شرط سقوط صدام، به محاکمۀ وی به‌عنوان متجاوز، اکتفا می‌کند و نتیجۀ محکمه را هرچه باشد، می‌پذیرد.

- نامۀ نمایندۀ دائمی جمهوری‌اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به دبیرکل این سازمان در خصوص موارد تخلف عراق از پروتکل ژنو و استفادۀ ارتش این کشور از سلاح شیمیایی علیه نیروهای ایران؛ انتقاد از کوتاهی این سازمان در اجرای وظایف خویش و هشدار دربارۀ این که در صورت ادامۀ تخلفات عراق، ایران ناگزیر مقابله به مثل خواهد کرد، هر چند به آن تمایل ندارد.

- در حالی‌که امیر کویت در دیدار با هیئت ایرانی از تلاش صدام برای توافق با شوروی دربارۀ جنگ، سخن گفته است، روزنامۀ "ملیت" از ارسال سلاح‌های روسی برای معارضان کرد عراقی خبر می‌دهد.

- عراق اعلام کرد با انتقال نفت از خاک ترکیه و عربستان، نیازی به انتقال نفت از خاک سوریه (حتی پس از جنگ) ندارد.

- گزارش روزنامۀ ژاپنی "نیهون کیزایی" دربارۀ وضعیت شورای همکاری خلیج‌فارس و کمک‌های اقتصادی این شورا به عراق جهت جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران؛ انگیزۀ شورا از تشکیل "نیروهای واکنش سریع" که ایجاد یک موازنۀ سه‌طرفه بین ایران، عراق و شورای همکاری خلیج‌‏فارس می‌باشد.

- یونایتدپرس: همکاری حزب‌الله لبنان و چریکی‌های "امل" در فرودگاه بیروت؛ واکنش وزارت خارجۀ ایران در برابر ادعای امریکا دایر بر دخالت ایران در ربودن هواپیمای "تی.دبلیو.ای."؛ مقایسۀ گروگان‌های امریکایی هواپیمای ربوده شده با گروگان‌های امریکایی سال 1358 در تهران.

ارسال نظر






captcha
ارسال