فائزون|۲۶ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10140 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۱۰

تاریخ شمسی

26 خرداد 1366

تاریخ قمری

19 شوال 1407

تاریخ میلادی

16 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- فرماندهی کل سپاه اجرای عملیات در منطقه عمومی ماؤوت (نصر4) و غرب سردشت (نصر5) را به قرارگاه‌‏های نجف و قدس ابلاغ کرد. (طرح مانور عملیات و سازمان رزم در ضمیمه درج شده است.)

- در حمله مشترک نیروهای عراقی و سازمان مجاهدین خلق به دو پایگاه نیروهای ارتش و ژاندارمری در منطقه صالح ‏آباد و حمله به لالان سردشت با هدف تصرف ارتفاع 2354، تعداد 6 تن از نیروهای خودی شهید، 15 تن مجروح و 3 تن مفقود شدند. 

- حمله نیروهای عراقی به روستاهای کردنشین کفریکی و دیرلوش در استان دهوک با مقاومت نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق به شکست انجامید. درگیری شدید و مسلحانۀ اهالی شهرک الثورۀ بغداد و نیروهای عراقی منجر به کشته و زخمی شدن 30 تن از مأموران امنیتی عراق شد. 

- اظهارات سخن‏گوی سپاه و مسئول واحد بسیج سپاه دربارۀ اعزام دورۀ جدید نیروهای بسیجی با نام مدافعان خلیج‌‏فارس و آمادگی 150 هزار نیروی بسیجی برای حفاظت از سواحل خلیج‌‏فارس. 

- سخنان رجایی خراسانی نماینده دائمی ایران در سازمان ملل دربارۀ نقش و میزان تأثیرگذاری نیروی دریایی سپاه در مناقشات خلیج‌‏فارس. مقاله هفته‌‏نامه میدل ایست لندن دربارۀ توانایی‏‌های نیروی دریایی سپاه. 

- گزارش آسوشیتدپرس در زمینۀ توان ایران در تولید سلاح و تأثیرات مثبت اقتصادی این اقدام. ایران سرگرم تولید انواع سلاح‏‌ها است و از این راه یک میلیارد دلار ارز پس‌‏انداز کرده است. جنگ و سقوط قیمت نفت ایرانیان را مجبور کرد که از واردات خود بکاهند. آنها موشک‌‏های زمین ‏به ‏زمین، موشک‌‏های ضدتانک، هواپیماهای شناسایی بدون خلبان، توپخانه و... تولید می‌‏کنند. آسوشیتدپرس چین را به‌‏عنوان یکی از اصلی‌‏ترین منابع تأمین سلاح‌‏های مورد نیاز ایران خصوصاً موشک‌‏های کرم ابریشم معرفی کرد و ادعا کرد که این کشور میگ‌‏های 19 و 21 در اختیار ایران قرار داده است.

- گزارش آسوشیتدپرس دربارۀ مین‌های دریایی در منطقۀ خلیج‌فارس، هدف مین‏‌گذاری و قابلیت مین‏‌های مزبور: پاسداران با هدف خنثی کردن حرکت کاروان‌گونه رزم‌ناوها، سرگرم کارگذاشتن مین در راه‌‏های باریک منتهی به ترمینال نفتی الاحمدی هستند. 

- وزیر اطلاعات عراق از شروع دور جدید تهاجمات هواپیماهای عراقی در خلیج‌‏فارس خبر داد. طارق عزیز: هر کشتی که وارد منطقه ممنوعه ایران شود یک کشتی ایرانی محسوب می‏شود و ما به آن حمله خواهیم کرد. سخنان طارق‏‌عزیز دربارۀ تشدید فشارهای نظامی به ایران برای پایان دادن به جنگ و نظر عراق دربارۀ یک قطع‏نامه جامع. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نیویورک تایمز: ایرانی‏‌ها واحد دیگری از موشک‏‌های کرم ابریشم را در نزدیکی فاو مستقر کرده‏‌اند؛ کویت در تیررس این موشک‏‌ها است؛ برد موشک‏‌ها 80 کیلومتر است.

- گزارش روزنامه دیلی تلگراف از نحوۀ عملکرد هواپیما‏های ایران بعد از حادثه ناو استارک و محدود شدن منطقه پروازی این هواپیماها برای اجتناب از درگیری با ناوهای امریکایی.

- اظهارات آیت‌‏الله خامنه‌‏ای در گردهمایی ائمه جمعه استان تهران دربارۀ حوادث اخیر خلیج‌‏فارس، دعوت کویت از امریکا برای اسکورت نفت‏کش‌‏ها، ارادۀ ایران برای مقابله با امریکا و عدم استقبال کشورهای صنعتی جهان از سیاست‌‏های امریکا در کنفرانس ونیز. 

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی و ولایتی در دیدار با وزیرخارجه ژاپن. هاشمی رفسنجانی: اگر شورای امنیت، عراق را متجاوز اعلام کند و دادگاهی برای بررسی تجاوز و تنبیه متجاوز تشکیل شود ما حکم دادگاه را قبول خواهیم کرد؛ ما بیشتر از همه خواهان امنیت منطقه هستیم. علی‌اکبر ولایتی: مسئله امنیت خلیج‌‏فارس باید جدا از جنگ مورد بررسی قرار گیرد؛ ما چه الزامی داریم که طرح دیگران را که بدون نظر ما و حتی بدون مشورت اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه می‌‏شود بپذیریم. سخنان وزیرخارجه ژاپن دربارۀ مواضع کشورش در بحران خلیج‌‏فارس و نقش آن کشور در تعدیل بیانیۀ پایانی کنفرانس ونیز. روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا: اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی با وزیرخارجه ژاپن بیانگر ایجاد نرمش در مواضع قبلی ایران برای خاتمه جنگ تحمیلی است. 

- گزارش بی.بی.سی از دومین روز سفر میرحسین موسوی نخست‌‏وزیر به ترکیه و سخنرانی وی در ضیافت نهار تورگوت اوزال: وی از امریکا و شوروی خواست تا از خلیج‌‏فارس کناره بگیرند؛ جنجال روز گذشته بر سر عدم تمایل نخست‌‏وزیر ایران برای دیدار از آرامگاه آتاتورک همچنان ادامه دارد؛ وی عراق را متهم کرد عمداً به ناو استارک حمله کرده است تا ابرقدرت‏‌ها را وارد جنگ بکند. 

- پیام تلویزیونی ریگان درباره توجیه اقدامات خود در خلیج‌فارس در پی انتقادهای سیاست‌مداران و نمایندگان کنگره از طرح اسکورت نفت‏کش‏‌ها: حفاظت از منابع ملی امریکا در منطقه، حمایت از کشورهای دوست امریکا، ممانعت از عملی شدن تهدید ایران مبنی‌بر ناامن کردن خلیج‌‏فارس و مقابله با نفوذ شوروی در خلیج‏‌فارس. واینبرگر در جلسه کمیسیون امورخارجه کنگره طرح مقابله نیروهای امریکا در خلیج‌‏فارس را به اطلاع نمایندگان رساند. نیویورک تایمز در مقاله‏‌ای تصمیم ریگان مبنی‌بر حمایت از نفت‏کش‌‏های کویتی را سیاسی و برای جبران شکست وی در ماجرای ایران گیت خواند و تداوم و افزایش حضور نظامی امریکا در خلیج‌‏فارس را گریزناپذیر توصیف کرد. 

- سخنان وزیرخارجه بلژیک از یک طرح صلح اروپایی که مدنظر ایران هست، پس از دیدار وی با محمدجواد لاریجانی معاون وزیرخارجۀ ایران: این امکان وجود دارد که دوازده کشور عضو جامعه کشورهای اروپایی با کمک کشورهای حاشیه خلیج‌‏فارس بتوانند یک ابتکار عمل سیاسی را برای رفع تشنج در منطقه صورت دهند.

- نخست‌‏وزیر فرانسه جنگ ایران و عراق را خطرناک توصیف کرد و خواهان بسیج تمامی کوشش‌‏ها برای پایان دادن به آن شد. وزیرخارجه فرانسه نیز جنگ ایران و عراق را ویرانگر و عامل به خطر انداختن امنیت خلیج‏‌فارس خواند. انتقاد خبرگزاری آسوشیتدپرس از تناقض گفتار و رفتار سیاسی مقامات فرانسه در جنگ ایران و عراق و اشاره این خبرگزاری به تسلیح و تقویت عراق.

- گزارش رویتر از آخرین تحولات سیاسی ایران و انگلیس: لندن دو تن از دیپلمات‏‌های خود را از تهران فراخواند. ایندیپندنت سیاست دولت انگلیس در مقابل ایران را ناتوان، مردد و سردرگم توصیف کرد.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از چگونگی ربوده شدن چارلز گلاس روزنامه‌نگار 36 ساله امریکایی و علی عسیران فرزند وزیر دفاع لبنان در بیروت و بازتاب‌های اولیۀ آن در وزارت خارجه امریکا، شورای عالی شیعۀ بیروت و...

ارسال نظر






captcha
ارسال