فائزون|۲۵ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10138 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۰۳

تاریخ شمسی

25 خرداد 1364

تاریخ قمری

25 رمضان 1405

تاریخ میلادی

15 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- ادامۀ عملیات "قدس1": نیروهای خودی توانستند ضمن وارد کردن خسارات و ضایعاتی بر یگان‏‌های عراق و نیز ناکام کردن آن‏‌ها در پاتک‌های‏شان، هدف باقی‏مانده از عملیات شب اول را تصرف و پاک‌سازی کنند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در سیر آماده‌سازی عملیات گستردۀ آتی در فاو، امروز نیز در جلسۀ قرارگاه خاتم‌الانبیای(ص) سپاه مباحثی چون مهندسی، شناسایی، طرح مانور، فعال کردن فرماندهان یگان‌ها و نیز اقدامات مهندسی دشمن در منطقه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقرر شد بعد از ماه رمضان (اوایل تیرماه) کلیۀ مرخصی‌ها لغو شود و همۀ فرماندهان مورد نظر برای عملیات، می‏‌باید در منطقه حضور یابند. 

- عراق حملات هوایی خود را تا ساعت7 صبح (ساعت شروع مهلت دو هفته‌‏ای) ادامه داد. ایران نیز در آخرین ساعات باقی‏مانده، در یک عملیات مقابله به مثل شهر بغداد را هدف حملۀ موشکی قرار داد. این حمله - که بی‌اعتنایی به قدرت‏‌نمایی عراق را نشان می‌داد - در سطح گسترده‌ای در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های همگانی جهان منعکس شد. 

- گزارشی آماری از دور اخیر جنگ شهرها شامل میزان خسارات، تلفات انسانی، نوع و تعداد حملات به شهر‌های ایران. 

- متن کامل پیام صدام‌حسین دربارۀ توقف دو هفته‌ای جنگ شهرها از بخش فارسی رادیو بغداد پخش شد. صدام در این پیام، اپوزیسیون ایرانی (منافقین و...) را درخواست کنندۀ این توقف موقت معرفی کرد تا با این فرصت "مردم علیه حاکمان طلب صلح کنند". 

- "طارق عزیز" وزیر خارجۀ عراق با پیامی از صدام حسین وارد قاهره شد. 

- روزنامة "الاتحاد" چاپ امارات، از تحرک دیگری دربارۀ تلاش‌های صلح‌ خبر داد: کمیتۀ حسن نیت کنفرانس اسلامی در اجلاس آتی خود، موضوع اعزام نیروهای نظامی از کشورهای اسلامی به‌عنوان حائل دو طرف جنگ را بررسی خواهد کرد. 

- نشریة "لویدز" لندن از جایگزین شدن یک نفت‌کش عظیم به جای نفت‌کش "سیوند" که هدف حمله قرار گرفته است، خبر داد. به نوشتة لویدز، ایران هر شش‌ماه "4/5 میلیون دلار" برای کرایۀ کشتی می‏‌پردازد که معادل قیمت یک نفت‌کش است.

- در حالی‏که اخبار ارتباط هواپیماربایان لبنانی با ایران شایع و رایج است‌، ایران در یک اقدام پیش‏‌گیرانه، همۀ فرودگاه‌های خود را به روی هواپیمای ربوده شدۀ امریکایی "تی.دبلیو.ای." بست. 

- در ادامۀ تاکتیک ارسال بمب‌های پستی از فرانسه برای شخصیت‌های جمهوری‌اسلامی، امروز نیز یک بستۀ پستی در ادارۀ پست تهران منفجر شد و تعدادی بستۀ پستی انفجاری دیگر نیز خنثی گردید.

- پخش‌ نامۀ "عبدالرحمان قاسملو" رئیس حزب دمکرات کردستان ایران به صدام حسین از رادیو صوت الجماهیر در ادامۀ جنگ روانی جدید عراق با اعلام مهلت دو هفته‌ای برای توقف جنگ شهر‌ها. تفسیر رادیو بی.بی.سی دربارۀ توقف دو هفته‌ای جنگ شهر‌ها و رابطۀ این توقف با "مسعود رجوی" مسئول شورای ملی مقاومت. لوموند: هیچ نیروی متشکل از اپوزیسیون در داخل برای در تنگنا گذاشتن جمهوری‌ اسلامی ایران وجود ندارد. 

- تفسیر‌ خبرگزاری تانیوگ دربارۀ حضور مردم ایران در برگزاری مراسم روز جهانی قدس: روحیۀ مبارزه‏‌جویانۀ اکثر مردم ایران تغییر نیافته است. آقای هاشمی‌رفسنجانی در جلسه امروز مجلس: این راهپیمایی، یک سرفصل تاریخی و نقطۀ عطفی در حوادث مهم جهانی است.

ارسال نظر






captcha
ارسال