فائزون|۲۵ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10137 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۶:۰۱

تاریخ شمسی

25 خرداد 1366

تاریخ قمری

18 شوال 1407

تاریخ میلادی

15 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- در جلسه امروز فرمانده کل سپاه، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرماندهان قرارگاه رمضان درباره نحوه اجرای عملیات‌ها در محورهای مختلف، حمایت از معارضان حکومت عراق و اقدام برای فریب و تفرقه دشمن بحث شد.

- اقدام ناموفق عراق در حمله به روستاهای کردنشین منطقه بازیان و بمباران چهار روستا در شمال این کشور. حمله نیروهای معارض عراقی به مرکز پلیس راه بغداد - مقدادیه و به هلاکت رسیدن سه نفر از نیروهای عراق. پناهنده شدن یک سرهنگ عراقی به نیروهای معارض. حمله هواپیماهای عراقی به منطقه مریوان و هرزینۀ سردشت.

- بازرسی 9 کشتی تجاری و نفت‏کش خارجی در تنگه هرمز.

- بررسی اوضاع کل جبهه های جنگ در رادیو امریکا: عراق فاقد توان کافی برای تصرف فاو است. در حال حاضر نبرد واقعی در جبهه های شمال و جبهه‏‌های مرکزی است.

- ادعای عراق مبنی‌بر اقدام ایران در گلوله ‏باران بصره، القرنه و روستای کردامسیوان.

- گزارش دو منبع انگلیسی از اقدام ایران برای استقرار موشک‌‏های کرم ابریشم در تنگۀ هرمز. تایمز: علی‌‏رغم تهدیدات دولت ریگان، ایران در مورد استقرار موشک‌‏های مذکور در تنگه هرمز در مرحله بسیار پیشرفت‌ه‏ای است. بی.بی.سی: ایران احتمالاً در شرف بهره‌‏برداری کامل از موشک‏‌های کرم ابریشم است.

- سخنان آیت‌‏الله خامنه‌‏ای رئیس‌‏جمهور در دیدار وزیرخارجه ژاپن: امنیت خلیج‌‏فارس باید از مسئله جنگ جدا شود؛ توسعه جنگ به اندازة ایجاد آن جرم است و عراق مرتکب هر دو جرم شده است؛ شرط ما برای پایان جنگ ساده و منطقی است: متجاوز باید تنبیه شود؛ زمینه‌‏های وسیعی به ویژه پس از پایان جنگ برای همکاری ایران و ژاپن وجود دارد. خبرگزاری ژاپنی کیودو: سفر وزیرخارجه ژاپن به ایران به نمایندگی از هفت کشور صنعتی جهان صورت گرفته است و موضوع گفت‌وگوها پایان دادن به جنگ ایران و عراق است.

- رئیس‌جمهور در دیدار با قائم‌مقام وزیرخارجه شوروی: ایران تصمیم دارد در هر شرایطی از خود دفاع کند. ورونتسف: امریکا نباید در منطقه دخالت بکند. ورود امریکا به هر منطقه آنجا را به تشنج می‌کشد. بی.بی.سی: در گفت‌وگوهای ورونتسف با مقامات ایرانی جنگ جنبۀ حاشیه دارد. هر دو کشور توافق دارند که کشورهای خارج از حوزه خلیج‌فارس حق دخالت در منطقه را ندارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سفر آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر به ترکیه. اظهارات میرحسین موسوی در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه دربارۀ تحولات جاری، امنیت منطقه، ارتباط ایران با کشورهای همسایه، اقدامات عراق در خلیج‌فارس و تأثیر سکوت کشورها در قبال این تجاوز. سخنان نخست‌وزیر ترکیه درباره لزوم آرامش در منطقه و آمادگی کشورش برای همکاری با ایران. گزارش روزنامه جمهوریت از اقدامات جناح مخالف نخست‌‏وزیر ترکیه برای بی‏‌تأثیر کردن سفر نخست‌‏وزیر ایران به ترکیه: کنعان اورن دستور داده بود رادیو صدای ترکیه تبلیغات منفی و ضد ایران خود را تشدید کند ولی تورگوت اوزال مانع این کار شد. سخن‏گوی وزارت خارجه ترکیه: مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا پایان سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار خواهد رسید.

- رفیق‏دوست وزیر سپاه: خلیج‌‏فارس یا برای همه امن است یا برای هیچ‏‌کس. ما در خلیج‌‏فارس به امریکایی‌ها رحم نخواهیم کرد.

- مصاحبه صدام ‏حسین با یک روزنامه چاپ یوگسلاوی: ابرقدرت‌ها خواهان درگیر شدن در یک جنگ بین‌المللی در خلیج نیستند. اظهارات وی دربارۀ عوامل تسریع‌‏بخش برای پایان دادن به جنگ و تغییر شرایط داخلی و بین‌‏المللی به نفع عراق.

- گزارش روزنامه کویتی البیان دربارۀ تلاش‌‏های دولت کویت به منظور ترغیب کشورهای عربی برای وارد شدن به صحنۀ منازعات. واشنگتن پست: کویت با دعوت از مسکو برای حفاظت از نفت‏کش‏‌های کویتی، دست به قمار زده است.

- تشریح سیاست امریکا درباره پایان دادن به جنگ ایران و عراق، حفظ منافع این کشور در منطقه و حفاظت از کشتی‏‌های نفت‏کش کویتی در کتاب جنگ خلیج (Golf war). انعکاس نظرات کاسپار واینبرگر وزیر دفاع و مایکل آرماکاست معاون وزیرخارجه امریکا و برخی سیاست‌مداران این کشور از جمله الکساندر هیگ اولین وزیرخارجه دولت ریگان در این‏‌باره.

- انتقاد سیاست‌مداران و نخبگان سیاسی امریکا از طرح اسکورت نفت‏کش‏‌های کویتی. سخنان کیسینجر نظریه‏‌پرداز سیاست خارجی امریکا دربارۀ اقدام عراق در ایجاد بحران در منطقه، توصیه به سیاست‌مداران امریکا برای عدم رویارویی با ایران و احتمال دخالت شوروی در بحران منطقه. رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا: ریگان نباید سیاستی را انتخاب کند که به درگیری نظامی با ایران منجر شود. ما به سمت عراق چرخش کرده‌‏ایم. رئیس کمیتۀ نیروهای مسلح سنای امریکا: طرح اسکورت نفت‏کش‌‏ها بیانگر متمایل شدن امریکا به سوی عراق است.

- سخن‏گوی وزارت امور خارجه آلمان درخواست ریگان برای کمک به این کشور و حضور در خلیج‌‏فارس را رد کرد.

- وزیر اطلاعات بحرین: هیچ پایگاه نظامی در هیچ کجای خلیج‌‏فارس به امریکا داده نخواهد شد. بررسی بازتاب دعوت کویت از امریکا برای اسکورت نفت‏کش‌‏ها در روزنامه نیویورک تایمز: هیچ‌یک از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌‏فارس با اشتیاق کامل از دعوت کویت استقبال نکردند. عربستان و بحرین دو پهلو حرف می‌‏زنند و امارات متحده‏ عربی و قطر و عمان نیز نگرانی‏هایی دارند.

- رادیو بی.بی.سی نوشته‌‏های روزنامه الثوره ارگان حزب بعث عراق را نشانۀ نارضایتی این کشور از بیانیۀ پایانی کنفرانس ونیز می‌‏داند. الثوره: این بیانیه به اندازه‏ای ضعیف است که نمی‏‌تواند مؤثر باشد.

- رادیو اسرائیل در تفسیری تلاش دو کشور امریکا و شوروی در مناقشۀ خلیج‌فارس را تنها در جهت صدور نفت از منطقه ارزیابی کرد.

- مقاله بیمه لویدز دربارۀ وضعیت صدور نفت ایران و جبران صدمات وارده به سیستم صدور نفت ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال