فائزون|۲۴ خرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10135 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۵۸

تاریخ شمسی

24 خرداد 1364

تاریخ قمری

24 رمضان 1405

تاریخ میلادی

14 ژوئن 1985
 
خلاصه روز: 

- در ادامۀ دور دوم جنگ شهرها، امروز نیز مصادف با روز جهانی قدس، تهران و 9 شهر دیگر مورد تجاوز هوایی عراق واقع شد که به لحاظ گستردگی و تعداد شهدا و مجروحان، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های همگانی جهان داشت

- به رغم تهدیدات و جنگ روانی عراق در زدن شهرها، امروز در روز جهانی قدس مردم با حضور چشم‏گیر خود در مراسم راه‏پیمایی، در مقابل فشارهای سیاسی، نظامی، منطقه‌ای و بین‌المللی، واکنش نشان دادند. پس از قرائت قطع‏نامۀ مراسم، آقای "ولایتی" وزیر امور خارجه، متناسب با شعارها و خواسته‌های مردم، در برابر نظام بین‌المللی و منطقه‌ای موضع‌گیری کرد و جنگ با عراق و آزادی فلسطین را یک واقعیت خواند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آقای هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعة امروز، روز قدس، پس از شنیدن شعارهای راهپیمایان در مورد جنگ ایران و عراق و آزادسازی فلسطین، انگیزۀ ایجاد اسرائیل را همان انگیزۀ ایجاد جنگ تحمیلی و با اهداف استعماری خواند. وی یکی از اهداف ایجاد جنگ را نابودی حرکت دینی در مقابل راه‌‏های سرمایه‌داری و سوسیالیسم برشمرد. هاشمی تبعات پذیرش آتش‌بس نابه‏نگام و تحمیلی را به مثابۀ تبعات درگیری‌‌های ناتمام فلسطین و اسرائیل و نهایتاً تکرار قضایای فلسطین دانست. وی سپس با اشاره به هم‏سویی و هماهنگی خبرنگاران و رسانه‌های همگانی خارجی با اهداف یاد شده، خطاب به مردم گفت: «هدف بزرگی که شما دنبال می‌کنید، بهای گزافی دارد که باید بهای آن پرداخته شود.»

- به رغم حضور گستردۀ مردم سراسر کشور در مراسم روز جهانی قدس و تأکید آنان بر مبارزه و دفاع از تمامیت ارضی و هویت دینی خود و نیز حمایت از آرمان‌های فلسطین، شماری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از جمله بی.‏بی.‏سی. از انعکاس مراسم طفره رفتند و یا آن‌را کم‏رنگ جلوه دادند، ولی برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های گروهی چون خبرگزاری فرانسه، یونایتدپرس و... با اعلام خبر راه‏پیمایی روز جهانی قدس و حضور گستردۀ مردم در این راه‏پیمایی و ابعاد آن، خواسته‌های مردم مبنی‌‏بر استمرار جنگ و آزادی فلسطین از یوغ اسرائیل را نیز بازگو کردند.

- پس از گذشت حدود سه هفته از حملات هوایی و موشکی به شهر‌های ایران به ویژه در روز جهانی قدس، در پایان امروز عراق یک مهلت دو هفته‌ای را - که از صبح فردا شروع می‌شود - به‌طور مشروط در قطع حملات خود به ایران، اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های همگانی، صدام این فرصت را به درخواست مخالفان ایرانی - از جمله سازمان مجاهدین خلق - داده است تا به ‏گفتۀ وی، "مقام‌‏های ایرانی بیش‏تر به صلح بیندیشند". از جملۀ شروط عراق‌ پرهیز ایران از انجام دادن حملات زمینی و حتی پرهیز از گردآوردن نیرو به قصد حمله‌، است. شروط دیگر، عدم حمله به شهر‌های عراق (مقابله به مثل ایران) و عدم اعلام مواضع ایران در زمینه ضرورت تداوم جنگ می‌باشد. عراق تأکید کرده است که چنانچه این شروط رعایت نشود، قبل از مهلت یاد شده، مجدداً حملات هوایی را شروع خواهد کرد.

- به رغم شرط‌‏های تهدیدآمیز عراق برای آتش‌بس دو هفته‌ای جنگ شهرها، امروز عملیات "قدس1" در منطقة عمومی هور‌الهویزه در ساعت21 آغاز شد که تا نیمه شب در روستای ابولیله و پاسگاه ابوذکر و تعدادی از کمین‌های دشمن با موفقیت پایان گرفت و تنها در "برکۀ مختار" که دشمن به محاصرۀ نیروهای خودی درآمد، درگیری ادامه یافت[دو ضمیمه دارد].

- امروز یک هواپیمای مسافری خطوط هوایی امریکا در راه آتن به رم ربوده شد و در فرودگاه بیروت فرود آمد. ربایندگان خواستار آزادی زندانیان لبنانی از زندان "عتلیت" اسرائیل شدند و پس از سوخت‌گیری و آزاد کردن زنان و کودکان، بیروت را به مقصد الجزایر ترک کردند. خبرگزاری‌ها، گروه‌های شیعی را ربایندۀ این هواپیما دانسته‏‌اند.

- اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس و شخصیت‌ها و تفسیر رسانه‌های همگانی دربارۀ سوءقصد به جان امیر کویت (در 1364/3/4). بعضی این سوءقصد را به جمهوری‌اسلامی‌ایران و بعضی به حکومت عراق ربط داده‏‌اند.

- روزنامۀ آساهی: رفتار سیاسی فرانسه در زمینۀ برقراری روابط با ایران، دوگانه است و شوروی سیاست انتظار را در پیش گرفته‏ است.

- یک بستۀ پستی حاوی یک بمب میکروسوئیچی ارسالی از فرانسه به نشانی دادستانی شیراز را کمیتۀ انقلاب اسلامی خنثی کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال