فائزون|۲۴ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10134 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۵۵

تاریخ شمسی

24 خرداد 1366

تاریخ قمری

17 شوال 1407

تاریخ میلادی

14 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- جلسه هماهنگی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با فرماندهان ارتش برای اجرای عملیات در منطقه سردشت و واگذاری برخی پایگاه‌‏های ارتش به سپاه جهت اجرای عملیات.

- عملیات مشترک نیروهای تیپ75 ظفر و پیش‌مرگان حزب سوسیالیست کردستان عراق برای جلوگیری از حمله نیروهای عراقی به یک روستا از توابع شهر "زور".

- حمله هواپیماهای عراقی به یک منطقه مسکونی از توابع بانه‏.

- گزارش آسوشیتدپرس از اقدامات نیروهای مبارز کرد عراقی و تأثیر این اقدامات در ارتش عراق و قابلیت‌های نظامی این نیروها در آزادسازی مناطق کردنشین: 30 هزار نفر از نظامیان عراقی با نیروهای کرد مبارز درگیر هستند؛ آنها کنترل 25800 کیلومتر مربع از مناطق کردنشین را در دست دارند؛ واحدهای نظامی محلی که قبلاً با وعده و وعید با ارتش عراق همکاری می‌کردند هم‌‏اکنون به نیروهای مخالف عراق پیوسته‏‌اند.

- گزارش سازمان عفو بین‌المللی درباره رفتار عراق با نوجوانانی که فعالیت سیاسی داشته‌اند.

- گارد ساحلی بحرین در سواحل این کشور یک مین شناور دریایی کشف کرد.

- گزارش یک روزنامه سوئیسی دربارۀ موافقت چین با تأسیس چهار کارخانۀ اسلحه‌‏سازی در ایران در قبال دریافت نفت.

- علی اکبر ولایتی در گفت‌وگویی در چین، استقرار موشک‌‏های کرم ابریشم در حاشیۀ خلیج‌‏فارس را تکذیب کرد و دربارۀ نحوه تأمین تسلیحات مورد نیاز ایران، آمادگی برای دفاع از سواحل ایران در خلیج‌‏فارس، پیشنهاد چین مبنی‌بر قطع حمله به کشتی‌‏ها در خلیج‏‌فارس و موضع ایران در قبال دعوت کویت از چین برای محافظت از نفت‏کش‌‏های این کشور مطالبی ایراد کرد.

- آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با قائم‌مقام وزارت خارجه شوروی، مواضع ایران درباره احتمال اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی به وسیله کشتی‏‌های شوروی و عزم ایران را برای جلوگیری از مداخله خارجی‏‌ها در خلیج‌‏فارس، اعلام کرد. ورونتسف حضور بیگانگان در خلیج‌‏فارس را تهدیدی برای منافع کشورهای منطقه خواند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- دکوئیار تحریم تسلیحاتی را عاملی برای پایان دادن به جنگ خواند. گزارش رادیو صوت‌‏الجماهیر عراق از سفر دکوئیار به هلند و دیدار وی با وزیرخارجه آن کشور. اظهارات وزیر دفاع قطر دربارۀ لزوم پایان دادن به جنگ و همکاری مجامع بین‌‏المللی در این ‏راه: پایان دادن به جنگ در حال حاضر آسان‌تر از کنترل اوضاع در زمانی است که ابرقدرت‏‌ها مداخله کنند.

- وزیر نفت امارات متحده عربی: به کشتی‏‌های جنگی امریکا اجازه نخواهیم داد وارد آب‏‌های ساحلی کشور ما شوند.

- نگاه منتقدانۀ دو روزنامه امریکایی و یک روزنامه پاکستانی به عملکرد امریکا در خلیج‌‏فارس. وال‏‌استریت ژورنال: اگر هدف امریکا آزادی کشتی‏رانی در خلیج‌‏فارس است باید از حمله عراق به نفت‏کش‌‏های ایران نیز جلوگیری کند. نیویورک تایمز به‌‏نظر می‏‌رسد امریکا در جنگ قاطعانه طرف عراق را گرفته است. روزنامه پاکستانی مسلم با توجه به عدم استقبال کنفرانس ونیز و ناتو از طرح‏‌های امریکا در خلیج‌‏فارس، تلاش‌‏های این کشور را ناموفق خواند.

- بررسی تأثیر سیاست امریکا در واقعه ایران گیت بر کشورهای عربی در روزنامه کریستین ساینس مانیتور: رویکرد کویت به شوروی بازتاب سیاست ایران گیت است. گزارش مختصری از ماجرای ایران گیت (ماجرای مک فارلین) در پاورقی این خبر.

- اقدامات تخریبی برخی مطبوعات ترکیه در آستانۀ سفر میرحسین موسوی نخست‌‏وزیر به این کشور. روزنامه گونش: دوستی ایران و ترکیه اگر نباشد بهتر است. روزنامه گون آیدین با اشاره به برنامه نخست‏‌وزیر ایران برای دیدار نکردن از قبر آتاتورک، نوشت: دشنام‏‌های رادیو ایران به آتاتورک کافی نبود که دامنه این بی‏‌احترامی با ردّ بازدید از قبر آتاتورک به آنکارا نیز کشیده می‌شود. تفسیر رادیو بی.بی.سی دربارۀ روابط دو کشور و سرد توصیف کردن این روابط به‌‏رغم علاقه‌مندی تورگوت اوزال نخست‏‌وزیر ترکیه به گرمی روابط، بررسی علل سردی روابط، موانع این امر و زمینه‌‏های اقتصادی دو کشور در این گفتار رادیویی.

- رادیو دوبی و رادیو امریکا جزئیات بیشتری را دربارۀ حمله هواپیماهای عراقی به ناو استارک انتشار دادند. رادیو دبی: فرمانده ناو با آنکه هواپیماهای آواکس حضور یک هواپیمای جنگی عراقی را در نزدیکی کشتی به وی اطلاع داده بودند، عرشه کشتی را ترک کرد و به کابین خود رفت. رادیو امریکا به نقل از لس‌آسپین: واضح است که ناو استارک می‌اندیشید که هواپیمای عراقی اگر متعلق به یک کشور دوست نباشد، حداقل به اندازه هواپیماهای ایرانی نمی‌تواند خطرناک باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال