فائزون|۲۳ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10133 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۵۰

تاریخ شمسی

23 خرداد 1358

تاریخ قمری

18 رجب 1399

تاریخ میلادی

13 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- تلاش گسترده مقامات اجرایی، قضایی و نیروهای کمیته‌ها و پاسداران انقلاب برای مقابله با عوامل ضد انقلاب و بمب‌گذار در خوزستان؛ انتشار اطلاعیۀ دادستان انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر درباره محدودیت عبور و مرور شبانه از جاده‌های مرزی و ضرورت دریافت پروانه حمل سلاح در منطقه.

- گزارش ملاقات شیخ عیسی خاقانی با استاندار خوزستان و آزادی زندانیان عرب دستگیر شده در وقایع خرمشهر.

- مصاحبۀ شیخ عیسی درباره حوادث خرمشهر، وحدت کلمه بین عرب و عجم، رد تجزیه‌طلبی، حمایت از مدنی (استاندار) و علوی (فرماندار)، نام خلیج‌فارس، کمیته‌های بررسی مسائل خرمشهر، تشکیل مجدد کانون فرهنگی عرب و همچنین فعالیت‌هایش در قطر.

- دیدار عده‌ای از نمایندگان عشایر خوزستان، هیئتی از ترکمن صحرا و همچنین عده‌ای از نظامیان تبریز با امام‌خمینی؛ سخنان امام درباره تفرقه اندازی‌های ضد انقلاب در صفوف ملت، ارتش ایده‌آل و شایعات وجود اختلاف بین ایشان و آیت‌الله شریعتمداری.

- رئیس تشکیلات حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان در آذربایجان با ذکر علل انصراف از برگزاری راهپیمایی روز جمعه (58/3/25)، هدف این راهپیمایی را اعتراض به فشار و اختناق در مملکت عنوان کرد. مصاحبه آیت‌الله شریعتمداری با خبرگزاری فرانسه و تهدید به عدم شرکت در رفراندوم قانون اساسی در صورت تشکیل نشدن مجلس مؤسسان.

- مصاحبه دکتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزیر کشور درباره چگونگی تشکیل مجلس خبرگان، مراجعه به آرای عمومی و سابقه آن در دنیا و همچنین توضیح در مورد برخی موارد مندرج در پیش‌نویس قانون اساسی.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران از مذاکره مأمور سیاسی سفارت با دکتر ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی و جهانگردی درباره راه‌های بهبود روابط ایران و آمریکا، آینده دادگاه‌های انقلاب و قانون اساسی جدید ایران.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اجتماع بزرگ مردم در پی آزادی آیت‌الله سید محمدباقر صدر از بازداشتگاه رژیم عراق و سخنرانی و استیضاح دولت عراق توسط ایشان.

- روزنامه الثوره (ارگان حزب بعث عراق): دولت ایران باید از بلند پروازی‌های قدیمی خود یعنی تسلط بر خلیج (فارس) صرف نظر نماید و سه جزیره کوچک ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را به اعراب بازگرداند. پاسخ شدید روزنامه کیهان به الثوره: چه کسی با آتش بازی می‌کند؟... ایران کانون بزرگ آتش است که آماده است هر خصم اهریمنی را درخود بسوزاند.

- تحلیل نشریه مردم (ارگان حزب توده ایران) با عنوان "سیاست خطرناک دولت عراق"، محکومیت مداخلات عراق در امور داخلی ایران و هشدار به رهبران بعثی که ملت ایران دست متجاوز عراق را قطع خواهد کرد.

- روزنامه کویتی الهدف: در حالی که انقلاب ایران از آرمان‌های مردم فلسطین جانب‌داری می‌کند، اعراب ایران دست به اقداماتی زده‌اند که به سود منطقه نیست.

- قطع روابط دیپلماتیک عراق و یمن جنوبی با فراخوانی سفیر عراق از عدن در اعتراض به سیاست خشونت آمیز یمن جنوبی در برابر مقامات عراقی در عدن.

ارسال نظر






captcha
ارسال