فائزون|۲۳ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10132 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۴۸

تاریخ شمسی

23 خرداد 1366

تاریخ قمری

16 شوال 1407

تاریخ میلادی

13 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- در جلسه امروز فرمانده کل سپاه، فرمانده و جانشین نیروی زمینی سپاه، مسئولان قرارگاه نجف و فرماندهان یگان‌های عمل کننده در عملیات آتی (منطقه ماؤوت) طرح دو مرحله‌ای شدن عملیات به تصویب رسید. جمع‌بندی راوی قرارگاه نجف از نظرات ارائه شده در این جلسه. تعیین روز 29 خرداد به عنوان روز اجرای عملیات. 

- جلسه فرماندهی سپاه و فرماندهان قرارگاه رمضان با نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و حزب‌‏الله کردستان عراق برای بررسی آخرین وضعیت منطقه، گروه‌‏های معارض عراقی، گسترش بُعد تبلیغی و نحوه همکاری بیشتر. 

- در حمله نیروهای سازمان مجاهدین خلق به نیروهای خودی در منطقه بموک 5 تن شهید و 4 تن زخمی شدند.

- حمله هواپیماهای عراقی به چند منطقه از توابع سردشت، بانه و مریوان پس از 3 هفته توقف حملات هوایی؛ 4 تن از روستاییان شهید و 20 تن نیز زخمی شدند. 

- اظهارات سرپرست ستاد تبلیغات جبهه و جنگ در تکذیب ادعاهای عراق مبنی‌بر گلوله‌‏باران روستاها و مناطق مرزی استان سلیمانیه: مسلمانان این مناطق از طرف‌داران جمهوری اسلامی ایران هستند؛ عراق برای سرکوب مردم کُرد سلیمانیه، خود اقدام به بمباران روستاهای این استان می‌کند.

- سپاه دومین مین شناور دریایی را در 4 مایلی جزیره خارک کشف کرد. سخن‏گوی سپاه: قایق‌‏های سپاه قادرند هر شناوری را که قصد تعرض داشته باشد از راه دور هدف قرار دهند. 

- اعزام نیروهای داوطلب رزمی تخصصی از شهرهای مشهد، قم، تهران، اسلام‏شهر، نقاب، جوین و کاشان. 

- سفر علی‏‌اکبر ولایتی به چین و ابلاغ پیام رئیس‌‏جمهور ایران به رئیس‌‏جمهور چین: ما نمی‌‏توانیم یک حکومت متجاوز و بی‏‌اعتنا به موازین انسانی را در منطقه تحمل کنیم. رئیس‏‌جمهور چین: امریکا و شوروی از اوضاع متشنج منطقه به نفع خود بهره‌‏برداری می‏‌کنند. 

- سفر قائم‌‏مقام وزارت خارجه شوروی به ایران و ملاقات با وزیر امور اقتصادی و دارایی و قائم‌‏مقام و معاون امور بین‏‌الملل وزیرخارجه ایران. ورونتسف: در حال حاضر امریکایی‌‏ها طرح‌‏هایی را در خلیج‏‌فارس علیه ایران و شوروی در حال تدارک هستند. 

- مقاله کریستین ساینس مانیتور دربارۀ علل سرعت‏‌گیری اقدامات شورای امنیت در بررسی قطع‏نامه جنگ ایران و عراق و اشاره به بندهای تعیین متجاوز و پرداخت غرامت در قطع‏نامه. موافقت 5 عضو شورای امنیت در کلیات قطع‏نامه. تلاش دبیرکل سازمان ملل برای ممانعت از گنجانده شدن بند تحریم تسلیحاتی. 

- سخن‏گوی جامعه عرب پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل: در صورت تخطی هر یک از طرفین اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شده است. 

- نخست‌‏وزیر ژاپن از مسافرت وزیرخارجه این کشور به ایران و عراق برای کمک به صلح خبر داد. 

- وزارت خارجه امارات متحده عربی به‏‌عنوان رئیس دوره‏ای شورای همکاری خلیج‌‏فارس با احضار نمایندگان 5 کشور عضو دائمی شورای امنیت، مخالفت شورای همکاری با دخالت کشورهای خارجی در مسائل منطقه را به اطلاع آنها رساند.

- انتقاد هنری‏ کیسینجر نظریه‌‏پرداز سیاست خارجی امریکا از سیاست این کشور در خلیج‌‏فارس. وی ضمن متهم کردن امریکا به طرف‌داری از عراق، امریکا را از دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران نهی کرد و عواقب آن‏ را خطرناک خواند. رادیو کلن ضمن رد بی‏‌طرفی اعلام شدۀ شوروی و امریکا در جنگ ایران و عراق، فعالیت‏‌های سیاسی شوروی در منطقه را در زمینۀ انتقال نفت بررسی کرد: هر دو ابرقدرت به دلایلی از عراق حمایت می‏کنند.

- انتشار اولین گزارش مقدماتی هیئت تحقیق کنگره امریکا دربارة حادثه ناو استارک. رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا: حمله عراق به ناو استارک ناشی از غفلت خدمه ناوچه و خلبان عراقی بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهار نگرانی نماینده ایران در سازمان محیط زیست جهانی از استفادۀ عراق از سلاح‌‏های شیمیایی و حمله به کشتی‏‌های نفت‏کش در خلیج‌‏فارس.

 

ارسال نظر






captcha
ارسال