فائزون|۲۲ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10130 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۴۵

تاریخ شمسی

22 خرداد 1366

تاریخ قمری

15 شوال 1407

تاریخ میلادی

12 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- ادامۀ جلسۀ قائم‌مقام فرماندهی نیروی زمینی و مسئولان قرارگاه قدس و نجف برای اجرای عملیات در منطقه مرزی سردشت. تصمیم به محدود کردن عملیات و واگذاری اجرای عملیات به قرارگاه قدس از تصمیمات این جلسه بود.

- حمله مشترک ارتش عراق و نیروهای سازمان مجاهدین خلق به یک مقر نیروهای خودی در مریوان. در این درگیری 5 نفر شهید و مجروح و 11 نفر اسیر شدند.

- بازرسی 11 کشتی در تنگه‌هرمز به وسیله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

- اعزام دو گردان نیروی رزمی تخصصی از جهاد سازندگی بوشهر به جبهه‌‏ها.

- سخنان امروز رئیس‌جمهور در نماز جمعۀ تهران. بررسی نتایج کنفرانس ونیز، عدم کارایی نیروهای نظامی امریکایی در خلیج‌‏فارس، پیش‏قدم نشدن ایران برای درگیری نظامی با امریکا و تفکیک‌ناپذیر بودن امنیت در خلیج‌‏فارس از محورهای اصلی خطبه‏‌های امام‏‌جمعه تهران بود. بازتاب این اظهارات در خبرگزاری یونایتدپرس.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مقامات نظامی امریکا جزئیات طرح اسکورت نفت‏کش‌‏ها را اعلام کردند. وزیر دفاع امریکا گسترش عملیات تجسس هوایی را اولین گام در اجرای طرح اسکورت نفت‏کش‌‏ها خواند. واینبرگر از افزایش تعداد کشتی‌‏های جنگی امریکا در خلیج‌فارس به بیش از 10 فروند خبر داد. معاون وزیرخارجه امریکا: تصمیم بر اجرای طرح اسکورت نفت‏کش‌‏ها برای جلوگیری از بسط نفوذ شوروی در خلیج‌‏فارس اتخاذ شد. وزیرخارجه انگلیس: دولت‌‏های غربی به جای نگرانی از ورود به جنگ خلیج‌‏فارس باید برای پایان دادن به جنگ تلاش کنند. تعدادی از نمایندگان مجلس امریکا دولت را متهم کردند که در پی بهانه‏‌جویی برای درگیری با ایران است. رابرت هانتر مشاور دولت کارتر: ریگان باید تب بحران خلیج‏‌فارس را پایین بیاورد. انتقاد پراودا ارگان رسمی حزب کمونیست شوروی از عملکرد امریکا در خلیج‌‏فارس و تأکید بر نقش شورای امنیت برای حل مشکلات منطقه.

- سخنان خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل دربارة خطر افزایش نیروها در خلیج‌‏فارس، اقدامات اعضای اصلی شورای امنیت و احتمال دخالت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنگ ایران و عراق. انتقاد مارتین ادوکی رئیس ادواری شورای امنیت سازمان ملل از روش کشورهای دارای حق وتو در بررسی طرح قطع‏نامه جنگ ایران و عراق. خبرگزاری یوگسلاوی: محافل دیپلماتیک گفتند که شرایط برای مداخله شورای امنیت جهت پایان دادن به جنگ ایران و عراق مساعدتر از هر زمان دیگر شده است.

- دیدار طارق عزیز معاون نخست‌‏وزیر عراق با دبیرکل سازمان ملل و ریچارد مورفی وزیرخارجه امریکا. خبرگزاری کویت: در جریان قرارگرفتن از نتایج دیدار دکوئیار با کشورهای عضو شورای امنیت و بررسی اوضاع منطقه و مسائل دوجانبه و اقدامات اخیر شورای امنیت، موضوع اصلی گفت‌‏وگوهای طرفین بوده است.

- روزنامه البیان چاپ امارات متحده: سوریه و امارات متحده در نظر دارند برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق به طور مشترک میانجی‌گری کنند.

ارسال نظر






captcha
ارسال