فائزون|۲۱ خرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10128 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۴۲

تاریخ شمسی

21 خرداد 1366

تاریخ قمری

14 شوال 1407

تاریخ میلادی

11 ژوئن 1987
 
خلاصه روز: 

- جلسۀ قائم ‏مقام فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس دربارة میزان آمادگی یگان‌‏های عملیاتی و هوشیاری دشمن در منطقه عملیاتی سردشت (نصر5).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- شهادت 15 تن و اسارت 7 تن از نیروهای خودی در عملیات عوامل حزب دمکرات و نیروهای مسلح غیرقانونی در پیرانشهر و غرب سنندج.

- اقدام نظامیان عراق در ادامه تخریب مناطق کردنشین این کشور: 1500 واحد مسکونی در حلبچه ویران شد، 11 روستا در استان دهوک بمباران شد.

- گزارش یک روزنامه شیلی و الرأی‌‏العام از اقدام شیلی در فروش بمب‏‌های خوشه‌‏ای به عراق و کمک‌‏های تسلیحاتی مصر به عراق در قالب یک معاملۀ بزرگ تسلیحاتی.

- حمید شعبان فرمانده نیروی هوایی عراق: ضربات بعدی محکم‏‌تر، نیرومند‏تر و با تسلیحات جدید صورت خواهد گرفت.

- سیدمحمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زیمبابوه با اشاره به تجاوزات و ارتکاب جنایات جنگی و بمباران‏‌های شیمیایی عراق خواستار اخراج این کشور از کنفرانس عدم تعهد شد. نماینده عراق به هنگام سخنرانی آقای خاتمی تهدید کرد که در صورت ادامۀ سخنرانی به ارعاب متوسل خواهد شد.

- تأکید میرحسین موسوی نخست‏ وزیر در مصاحبه با روزنامه ملّیت چاپ ترکیه بر امکان استفاده از موشک در خلیج‌‏فارس و ایستادگی در برابر امریکا: ایران آماده است تا خلاف گفته‏‌های امریکا را عملی سازد؛ تا رسیدن به حقوق خود به مبارزه ادامه خواهیم داد؛ هرگاه منابع ما به خطر بیفتد از موشک استفاده خواهیم کرد.

- واینبرگر وزیر دفاع امریکا: فکر نمی‌‏کنم ایران به کشتی‌‏های امریکایی حمله کند؛ امریکا استقرار موشک‌‏های کرم ابریشم را یک تهدید جدی تلقی می‌‏کند. معاون وزارت دفاع امریکا از افزایش نیروهای امریکایی در خلیج‌‏فارس خبر داد و زمان آغاز مأموریت اسکورت نفت‏کش‌‏های کویتی را ماه آتی مسیحی اعلام کرد. نیویورک تایمز: پنتاگون امیدوار است که گشت هواپیماهای آواکس در خلیج‌‏فارس قبل از شروع اسکورت ناوها افزایش یابد.

- اظهارات خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل دربارۀ نحوۀ امکان برگزاری صلح در خلیج‌‏فارس، امکان تحریم تسلیحاتی در قطع‏نامه آتی شورای امنیت و تأثیر همکاری کشورها در تصویب این قطع‏نامه. بی.بی.سی: به‌‏زودی مرحلۀ دوم بررسی قطع‏نامه دربارۀ ایران و عراق آغاز خواهد شد. رویتر: بعید به‌‏نظر می‌‏رسد که چین درخواست پیشنهادی شورای امنیت را وتو کند.

- وزیر اطلاعات عراق: ما به مبادی و اصول صلح طبق پیام صدام‏ حسین پای‌بند هستیم. برشماری شروط 5 گانه صدام حسین برای برقراری صلح بین دو کشور ایران و عراق.

- شبکۀ تلویزیونی سی.بی.اس امریکا: دولت ریگان در ونیز موفق به کسب هیچ‌‏گونه کمکی از جانب هم‌‏پیمانان خود برای اقداماتش در خلیج‌‏فارس نشد. بی.بی.سی: ریگان گفته بود که از کشورهای شرکت‏‌کننده در کنفرانس ونیز درخواست کمک خواهد کرد و اگر این درخواست انجام می‌شد قطعاً جواب منفی می‏‌گرفت. تایمز مالی: ریگان نفع چندانی از اجلاس ونیز نبرد. لوماتن: رهبران اروپا در برابر درخواست امریکا رویۀ احتیاط ‏آمیزی از خود نشان دادند.

- مقالۀ گاردین دربارۀ مشکلات دولت کویت که به جهت حمایت این کشور از عراق گریبان‌گیر آن کشور شده است: کویت از این وحشت دارد که اگر اوضاع وخیم‌‏تر شود ریگان همانند لبنان از خلیج‏‌فارس عقب‏‌نشینی کند و آن کشور را تنها بگذارد.

- اظهارات یک کارشناس نظامی امریکا دربارۀ توانایی استراتژیک ایران و تغییر موازنه قدرت پس از انقلاب اسلامی.

ارسال نظر






captcha
ارسال